Volvo V40: Ny Golf-konkurrent byr på en verdensnyhet
Denne er mange nysgjerrig på. Se alle bildene og video:
Det som etter hvert har blitt hetende Golf-klassen er verdens tøffeste bilsegment – med steinhard konkurranse. Biler som BMW 1-serie, VW Golf, Audi A3 og Ford Focus er noen av aktørene den helt nye Volvo V40 skal få bryne seg på.
Bilen debuterer på Genève-utstillingen neste uke, men allerede nå kan vi vise deg bilder av både eksteriør og interiør, samt gi deg en hel del teknisk informasjon og en videosnutt.
Nye Volvo V40 er en svært viktig bil med tanke på Volvo-framtiden. Den er også en veiviser som forteller mye om hva vi kan forvente oss fra den kanten de neste årene.
Erstatter en suksess
Bilen vil i løpet av kort tid erstatte Volvo C30, S40 og suksessrike V50.
Selv om Volvo deler mye av teknikken med Ford Focus, så sikter den seg nok mer inn mot premium segmentet enn halvbroren med Ford-logo i grillen. Dermed møter den for eksempel Audi A3 som også debuterer i ny ham i disse dager og nye BMW 1-serie.
Lekkert og litt annerledes bildesign, sikkerhet, komfort og Volvos umiskjennelige interiørdesign er blant faktorene de håper skal gjøre Volvo til førstevalget til bilkjøpere i denne klassen.
Familiebilen taper seg en tusenlapp - hver uke
Vitale mål:
V40 er 437 cm lang, 204 cm bred (inkl. speilene) mens høyden er 144 cm. Akselavstanden er 265 cm og bagasjerommet rommer på 335 liter. Det vil si at V40 er 17 cm lengre enn for eksempel VW Golf, og det bør bety god innvendig plass.
Designmessig kjenner vi igjen tydelige familielikheter fra både Volvo V60 og XC60. Det vil si moderne linjer fra prosjektleder Stefan Jacoby, men også med innslag av nostalgi og historie. En liten ”oppsving” på bakdørene leder tankene direkte over til den legendariske sportsbilen Volvo P1800.
Interiøret er det Volvo kaller i Skandinavisk design, den tynne midtkonsollen kjenner vi igjen fra andre Volvo biler – selv om det er foretatt mindre endringer.
Sikkerhet i høysetet
Det prisbelønte Volvo City Safety er videreutviklet og hjelper sjåføren med å unngå påkjørsler opptil 50 km/t (tidligere var det 30 km/t). Det laser baserte systemet ”ser” fotgjengere og bremser automatisk ned bilen om føreren ikke gjør dette. Dette er den sikreste og mest avansert bilen fra Volvo noen gang.
V40 byr også på en verdensnyhet i den forbindelse. Nemlig verdens første fotgjenger-airbag.
Test av Volvo V60 - Denne bilen utfordrer deg:
Under panseret:
Også på motorsiden har Volvo mye å tilby. Om vi begynner med dieselmaskinene så finnes det tre forskjellige. D2, D3, og D4 – på henholdsvis 115, 150 og 177 hk. Med minst motor er forbruket helt nede i 0,34 l/mil ved blandet kjøring og et CO2-utslipp på hyggelige 94 g/km. Dette er svært imponerende og bedre enn konkurrentene.
Om vi tar en titt på bensinalternativene så kan du velge mellom T3, T4 og råskinnet T5. Effekten her ligger på 150/180, 213 og hele 254 hk for T5. Forbruket her er ifra 0,58 – 0,79 l/mil på blandet kjøring.
Både bensin og dieselmotorene kan leveres både med manuelt og automatgir – bare med minste bensinmotor er manuell giring eneste alternativ, mens det på T5 kun er automat.
Automatisk start/stopp-system og bremseenergi-gjenvinning blir standard på alle modeller.
Bruktbilguide: Slik gjør du best kjøp på Volvo XC60:
Det kommer flere ...
90 000 eksemplarer er Volvos ubeskjedne salgsmål for nykommeren. 85 % av disse skal selges i Europa. Etter hvert vil modellen også få følge av flere søsken. Både C40, S40 og ikke minst SUV-en XC40 er alle modeller som kommer etter hvert med basis i nye V40.
Det blir produksjonsstart på Volvos Belgiske fabrikk i Gent i løpet av mai.
Les også: Topp 5 - De kuleste stasjonsvognene fra Volvo
Se video av V40 her:
Volvo XC90: Nå er drømme-SUV-en blitt billig: