Citroën DS4 Racing Concept - en spennende bil som skal avdukes på Geneveutstillingen neste uke. Den hyggeligste nyheten finner du under panseret...
Citroën DS4 Racing Concept - en spennende bil som skal avdukes på Geneveutstillingen neste uke. Den hyggeligste nyheten finner du under panseret...

Citroën DS4 Racing: En ekte sinnatagg

Designbombe - med brutalt fraspark

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi var blant dem som jublet over at Citroën valgte å gjøre et sprell med familiens minstemann – DS3.

Den fikk noen designmessige justeringer her og der, betegnelsen Racing på slutten av navnet og selvsagt en kraftkilde som ikke gjorde skam på utseendet. 205 hk i en DS3 er nok til å sikre en god dose underholdende kjøring.

Vi har testet DS4 med 160 hk dieselmotor. Se hva vi synes!

Del med dine Facebook-venner

Nå bruker Citroën samme resept igjen – men denne gangen med storebror DS4. Det er en bil som ser tøff ut i utgangspunktet – og som med Racing-kostymet på plass, er egnet til å gi et anselig antall fotgjengere et alvorlig tilfelle av nakkesleng.

Citroën DS4 Racing Concept.

Stopper brått

Eller hva sier du til dette: Bilen er 55 mm bredere foran og 75 mm bredere bak enn originalen, 35 mm senking, ny sportslig front- og hekkspoiler og et sideskjørt som følger rundt hele bilen.

Dekkene er satt på 19" felger og bremseskivene er på ubeskjedne 380 mm. Så her skal det være mulig å stoppe fort også.

For øvrig er logoen spritet opp med en knallrød R. Og det røde går igjen både på bremsekaliper og i grillen foran.

Skal du kjøpe brukt Citroën? Sjekk vår bruktbilguide her!

160 hk per liter!

Den beste nyheten imidlertid en du ikke kan se på bildene, nemlig motoren. 1.6 liter høres jo ikke ut som all verden, men med 256 hk blir det så visst ingen sinke likevel.

Her har altså Citroën skremt ut 160 hk per liter – noe som er høyere enn noen annen serieprodusert motor.

Vi ser konturene av en skikkelig GTI-killer ...

Konseptbilen skal naturligvis avdukes på bilutstillingen i Genève, og kanskje vil vi se den produksjonsklare modellen alt til høsten? Vi krysser fingrene ...

Dessuten: I disse dager lanseres den foreløpig største av DS-modellene, nemlig DS5. En skikkelig godbit som føyer seg fint inn i rekken rent designmessig. Det vil overraske oss om vi ikke får en Racing-versjon av denne også.

Det begynner i det hele tatt å skje spennende ting hos gjengen i Citroën ...

LES OGSÅ: Citroën DS5: De første får kjøpe til knallpris

DS4 Racing

LES OGSÅ: Her er høydepunktene etter 90 år med Citroën