Disse bilene har økt kraftig i verdi

Bil kan faktisk være en god investering – hvis du velger smart.

Stor og liten, billig og dyr! Uansett   disse bilene har steget kraftig  i verdi (Foto: Broom.no)
Stor og liten, billig og dyr! Uansett disse bilene har steget kraftig i verdi (Foto: Broom.no)

Det å kjøpe bil er – som regel med rette – ikke akkurat sett på som en veldig god investering. En avskrivning på en tusenlapp i uka er slett ikke uvanlig på en nybil til 400.000–500.000 kroner.

Men det behøver ikke å være slik. Handler du smart, går det faktisk an å tjene penger. Til dels mye penger også – i alle fall om du har kombinasjonen flaks, dyktighet – og er på rett sted til rett tid.

På noen år kan man faktisk oppleve at bilens verdi dobler seg.

Ikke bare stort og dyrt

Nei – det er ikke alltid snakk om veldig dyre og eksklusive modeller heller. Like ofte det stikk motsatte - altså små unnselige biler som har vært glemt i en periode – men som plutselig får en ny vår – og en eventyrlig verdiøkning.

Del med Facebook-vennene dine

Har du en av bilene under i garasjen eller på en låve – og har hatt den der i noen år – så har du gjort et skikkelig varp!

Her er bilene som har steget mest i verdi:

(Priskilde: Auto Motor und Sport)


1. Citroën 2CV. 300 %

Citroen 2CV
Citroen 2CV

Det er litt snodig å tenke på: Den langhårede fyren med runde briller, lilla kordfløyelsbukse og Jesus-sandaler som kjøpte denne billige "apefjes-Citroënen" har gjort en bilinvestering med langt bedre avkastning enn hva sossegutten, med finanssleik, Boss-dress og børstraktor gjorde.

Akkurat det var nok ingen av dem forberedt på.

Sannheten er at lille Citroën 2CV – eller 2SV som min far kalte den, da han mente det passet bedre – har hatt en eventyrlig prisstigning. Hele 300 % og med det er den en soleklar vinner på verdiøkningsbørsen! Vi gratulerer!

Ut ifra bilder ser det jammen ut som man får draget på damene med denne også. Kanskje er det allikevel noe i at det ikke er størrelsen det kommer an på?

År: Pris i Euro:
1995: 2000
2000: 2000
2005: 5000
NÅ: 8000

Les vår kjøpeguide for Citroën 2CV her:


Mercedes-Benz 300 SL: 214 %

1956 Mercedes-Benz 300SL
1956 Mercedes-Benz 300SL

At den sjeldne og unike bilen med måkevinger har hatt en jevn verdiøkning de siste 15 årene, overrasker neppe mange. Dette er en av verdens mest berømte biler gjennom tidene – og med sin spesielle dørkonstruksjon og bravader både på racerbanen og landeveien – så har 300 SL vært et bilikon siden den dagen den var ny.

I likhet med Citroën 2CV – og helt uten sammenligning for øvrig – fikk den også en kraftig prisvekst fra rundt 2005. Da lå prisene på 279.000 euro, mens du nå må bla opp med hele 518.000 euro om du skulle ha lyst på en.

Det er primært to grunner til at det er slik:

For det første: 300 SL ble laget i kun 1400 eks.

For det andre: Nyrike russere og kinesere er villige til å betale omtrent hva som helst for å få tak i et eksemplar. Slik blir det prisstigning av – 214 % økning siden 1995!

År: Pris i Euro:
1995: 165 000
2000: 194 500
2005: 279 000
NÅ: 518 000

Les også: Unik Mercedes-Benz 300 SL funnet under skrothaug!


BMW Isetta: 200 %

1956, BMW Isetta 600
1956, BMW Isetta 600

Det myldret av dem på slutten av 50-tallet, særlig sør i Europa. Men også her hjemme fant mikrobiler som BMW Isetta, Heinkel Kabine og Messerschmitt veien.

Men populariteten dalte fort og folkebiler som Renault Dauphine, Ford Anglia og Opel Kadett tok over.

Men skulle du slumpe til å ha et eksemplar stående i noenlunde god forfatning, så har også lille BMW Isetta hatt en frisk verdiøkning. Opp 200 % siden 1995. Rundt 15.000 Euro må du ut med nå for en fin bil.

År: Pris i Euro:
1995: 5000
2000: 7000
2005: 11 000
NÅ: 15 000

BMW Isetta: De utløste en skikkelig budkrig


Ferrari 365 GTB: 137 %

Ferrari 365 GTB
Ferrari 365 GTB

Det sies at actionserien om Miami Vice-gutta er en sterk årsak til den økte populariteten for den vakre Ferrari-klassikeren. Men fakta er at bilen de kule 80-tallsheltene raste rundt i var en ombygget Chevrolet Corvette.

En rød 365 GTB, eller Daytona som den ofte kalles, er for mange den ultimate sportsbilen med sexy karosseri og de tidløse 5-eikefelgene.

Her har man de runde, klassiske baklampene, fire grove eksosrør som formidler gromlyd av bensin og luft som er blandet og forbrent etter hemmelig oppskrift – på en slik måte at nakkehårene på enhver bilentusiast står rett ut ...

Jeg tror mer på dette som prisdrivere enn halvfemi karer med bleika hår og skulderputer i en replica.

År: Pris i Euro:
1995: 143 000
2000: 125 000
2005: 166 000
NÅ: 339 000

Miami Vice-bilen som endte i Vestfold:


Porsche 911: 131 %

Porsche-911-SC
Porsche-911-SC

I motsetning til sine mange sportsbilkollegaer som innimellom er like skjøre som et persilleblad, er en velholdt Porsche 911 like forutsigbar som en kleshenger. Etter hvert fikk den galvanisert karosseri og sluttet og ruste også ... Motor med den karakteristiske lyden hengende bak bakhjulene gjør vektfordelingen interessant og kjøreopplevelsen spesiell.

Karosseriets silhuett er også karakteristisk, vakker og tidløs – og understreker at dette er en seriøs sportsbil.

Visste du forresten at 80 % av alle produserte Porscher fortsatt lever i beste velgående? De har produsert biler i en mannsalder. Dette sier noe om både kvalitet og popularitet, noe som igjen bidrar til økte priser. 911 kan notere seg en verdiøkning på 131 %. (Prisene på 911 gjelder for 911 2,4 S coupe)

År: Pris i Euro:
1995: 22 500
2000: 19 000
2005: 37 000
NÅ: 52 000

Porsche 911: Sportsbil til 200 000,-:

Hvis du kunne velge en av disse bilene – hvilken hadde du valgt og hvorfor? Skriv i kommentarfeltet under: