ROING: TV 2 Sportys treningsekspert, Anne Marte H. Sneve, viser hvordan du kan gjøre roøvelser i ringer. (Foto: LARS MARTIN KRÆMER/TV 2/)
ROING: TV 2 Sportys treningsekspert, Anne Marte H. Sneve, viser hvordan du kan gjøre roøvelser i ringer. (Foto: LARS MARTIN KRÆMER/TV 2/)

Disse øvelsene får deg raskt i superform

Sporty-ekspert Anne Marte viser atletenes hemmeligheter til styrke og kondisjon.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

– Sportspesifikk trening utfordrer hele kroppen og er slett ikke bare for idrettsutøvere, forteller Anne Marte H. Sneve.

Hun er TV 2 Sportys ekspert innen styrketrening og jobber til daglig som personlig trener-spesialist i SATS.

  • VIDEO: TV 2 Sportys reporter Karl Sigurd Valestrand testet sportsspesifikk trening. Se video i vinduet øverst!

Test deg selv: Hvor gammel er kroppen din?

Trener helhetlig
– Vi er skapt for bevegelse, ikke til å sitte stille. Gjennom sportsspesifikk trening utfordres viktige kvaliteter vi bør stille til en funksjonell kropp som: utholdenhet, hurtighet, spenst, styrke, bevegelighet og koordinasjon.

Hvordan skiller denne typen trening seg fra tradisjonell kondisjons- og styrketrening på sentre?

LES OGSÅ: Det nye leketøyet som får deg i form

– Helhetlig trening et stikkordet i denne typen trening. Siden vi utfordrer så mange ulike kvaliteter på denne timen får du virkelig brukt ditt iboende potensial i større grad enn kun gjennom å trene ensidig styrke eller utholdenhet, forklarer Sneve.

Forebygger skader
Hun forteller at allsidig trening er skadeforebyggende da den forbereder kroppen på alle typer utfordringer vi kan møte på, også i hverdagen.

LES OGSÅ: Her er Olaf Tuftes råeste mageøvelse

– For eksempel får du bedre balanse til å forhindre fall, styrke til å løfte barn, og sterk nok kjernemuskulatur til å unngå ryggvondt ved snømåking.

– I tillegg er det utrolig moro å la kroppen svette seg i form gjennom morsomme, slitsomme og utfordrende øvelser du kanskje ikke bruker like ofte til vanlig.

Her er de fem beste øvelsene, ifølge Anne Marte:

Øvelse 1: Sledetrekk

596656

Øvelse 2: Roing

596654

Øvelse 3: Knebøy med medisinballkast

596657

Øvelse 4: Pushups med medisinball

596659

Øvelse 5: Gå deg i form

596658

– Kroppen utvikler seg
Anne Marte forteller at variasjonen i denne treningsformen er unik, og gir kroppen kraftige signaler om å utvikle seg.

– Mange har en tendens til å trene samme type trening hver gang. Da stagnerer vi og resultatene uteblir. Her får du ulike utfordringer. Siden det er din egen kropp og dine forutsetninger som danner utgangspunktet for hvor du legger lista på de forskjellige øvelsene, kan treningen tilpasses de flestes nivå, forteller hun.

LES OGSÅ: Er du sterk nok for crossfit?

– Etter hvert som du blir i bedre form merker du at du kan hoppe høyere, løpe fortere eller gjøre øvelsene underveis mer utfordrende for balansen. Dette skjer fort og er utrolig motiverende!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!