Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I april introduseres nye Citroën DS5 på det norske markedet - den største av den nye design-orienterte modellserien til Citroën. De skal vekke oppsikt og trekke til seg nye kjøpergrupper, og samtidig vekke opp de som med årene mener den gamle friskusen i bransjen har blitt litt for lik alle andre.

For "lik alle andre" er det siste man kan kalle DS5 - og det gjelder både det kreative designet og de mange nyskapende løsningene, ikke minst når det gjelder førermiljøet.

Les også: Dette blir bilen for de som vil skille seg ut

Dieselhybrid kommer senere

Dette er bilen for de som synes det er gøy at plassering av kontroller og brytere ikke alltid følger innarbeidet logikk. De finnes det en del av, og for dem har selv Citroën vært en skuffelse de siste årene.

Del med Facebook-vennene dine!

DS5 er noe så sjeldent som en bil som er bevisst annerledes, og med alternativ plassering av mange kontroller - blant annet i denne takkonsollen - vil bilen ganske sikkert appellere til en del flyvere.

Det har vært mye snakk om dieselhybrid-versjonen av DS5, og den kommer - men ikke fra start. Akkurat når sier pressemateriellet fra Citroën Norge ikke noe om, men "senere i 2012" skulle borge for at den ikke er veldig langt unna.

Fra start lanseres bilen dog med to bensin- og to dieselmotorer.

Introduksjonstilbud på diesel

På dieselversjonene kjører man introduksjonstilbud som vil skyve bensinversjonene langt inn i skyggenes dal den første tiden - eller hva sies om rabatt på over 30.000 kroner på en bil som i utgangspunktet koster 324.900 kroner?

Hjulpet av CO2-incentivene i det norske avgiftssystemet har man klemt til med over 30.000 kroner i introduksjonsrabatt på de mest miljøvennlige dieselversjonene. Forbrukstallene med denne motoren og EMG-kasse er på lave 0,44 liter per mil.

Det er variantene med den minste dieselmotoren som får de feteste rabattene, på 31.900 kroner i forhold til listepris. Betegnelsen på disse er "e-HDI 110 EMG", hvilket avslører at man også slipper å gire disse selv, men får assistanse av Citroëns automatiserte dobbeltclutch-kasse.

Disse bilene har også betegnelsen "Airdream", som medfører at de er spesialtrimmet for lavt forbruk og utslipp. 114 gram CO2 per kilometer lar seg høre, det samme gjør virkelig forbrukstall på 0,44 liter per mil, som disse er oppført med.

"Design", "Style" eller "Sport"

Utstyrsversjon "Design" med denne motoren vil koste lave 293.000 kroner i introduksjonsperioden, mens den litt finere "Style" robber budsjettet ditt for 315.000 kroner.

På den billigste må du i sammenligning med utstyrsnivå "Style" pent klare deg uten e-Touch-systemet, elektrisk korsryggjustering med massasje og nøkkelfri døråpning, mens du må betale ekstra for elektrisk innfellbare speil, bluetooth og parkeringssensor bak.

Les også: Entusiasten Egil elsker Citroën - på godt og vondt

Den kraftigere HDI 160-motoren leveres i tre utstyrsnivåer, med og uten tradisjonelt automatgir. I introduksjonsperioden leveres manuell girkasse på laveste utstyrsnivå for 379.000 kroner og en med automat for 409.000, mens den flotteste, "Sport", betinger et utlegg på 433.000 kroner hvis du girer selv og 463.000 hvis du vil slippe.

Toppmodellen "Sport" har det meste som standard, inklusive goodies som head up-display og navi-systemet "eMyWay" - hvor vi formoder at det likevel ikke er Frank Sinatra som leser veiledningene.

Introduksjonsrabatten på disse utgjør for øvrig 15.900 kroner i forhold til listeprisen.

Bensin fra 381.400 kroner

Utstyrsnivå "Sport" virker for øvrig å være rimelig komplett, og byr i tillegg til "Style" også på parkeringssensor foran og ryggekamera, xenonlys, head up display, forseter med både massasje- og minnefunksjon og navigasjonssystemet "eMyWay" - der vi formoder at det ikke er Frank Sinatra som leser veiledningene.

Som nevnt gis det ikke introduksjonstilbud på bensinversjonene. Vi tar likevel med listeprisene på disse, som altså har motorer utviklet i samarbeid med BMW på henholdsvis 155 og 200 hester.

Del med Facebook-vennene dine!

Her leveres den minste kun med automatgir, og den største uten. Minsten som "Design" til 381.400 eller som "Style" til 403.400, og den største som "Style" til 464.400 eller som toppversjonen "Sport" til 496.400 kroner.

Les også: Også fremtidens Ford-modeller skal få mer særpreg