Her er det ikke plass til de helt store lassene - men Mini Clubvan blir definitivt en kul liten varebil.
Her er det ikke plass til de helt store lassene - men Mini Clubvan blir definitivt en kul liten varebil.

Mini Clubvan: Se hvem som kommer med varebil

Det har gjort det før – men det er lenge siden.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lyst på en varebil som vil skille seg fra mengden – og sannsynligvis også bli atskillig morsommere å kjøre enn de fleste konkurrentene? Da er kanskje kommende Mini Clubvan noe for deg.

Dette er varebil-versjonen av Minis lille stasjonsvogn Clubman. En ganske logisk videreføring av denne, egentlig. Med de samme todelte bakdørene, men uten vinduer bak, slik det skal være på en varebil.

En hel familie

Clubvan skal debutere på bilutstillingen i Genève i mars og blir dermed enda et bidrag til den stadig voksende Mini-familien. Fra å være én modell i starten av comebacket, er Mini nå nemlig i ferd med å bli en hel familie. Og lite tyder på at Mini-eier BMW har tenkt å gi seg med dette – suksessen har med all tydelighet gitt dem blod på tann.

Den ene sidedøren er forresten beholdt, for å sikre ekstra atkomst til varerommet. Noen mål på dette har ikke Mini kommet med ennå, men det er ingen tvil om at dette blir en liten varebil. Håndverkere med behov for å ha med seg mye utstyr og verktøy må sannsynligvis kjøpe noe annet.

Alt om Mini her på broom.no – det får du her:

Slik ser comebacket ut - Mini skal lage varebil igjen.

LES OGSÅ: Denne Minien var fjorårets store påskebil

Neppe godkjent i Norge

Men pizzabakere med dårlig tid har sannsynligvis den perfekte distribusjonsbilen her, i alle fall hvis de kjøper med litt grom motorisering. Det er grunn til å vente at det blir Cooper S og Cooper DS-utgaver også av denne.

Ironisk nok er Clubvan ganske sikkert ikke stor nok til at den vil bli godkjent som varebil i Norge, Det setter nok de særnorske reglene med "statskassa" som må få plass i varerommet en stopper for. Mens det altså er tillatt å bygge om digre firehjulstrekkere ved å hive ut interiøret og gjerne sage hull i taktrekk og lignende for å få lavere avgift. Den logikken er det kanskje ikke så rart at ikke alle skjønner ...

LES OGSÅ: Se hva vi fant på for å "lure" staten

Rike tradisjoner

Mini har ventet noen år med å introdusere denne utgaven, men har solide røtter på området. Den originale Minien kom i flere varebil-versjoner, mest kjent er kanskje "luksusversjonene" med treverk integrert i karosseriet. De har for lengst blitt samlerobjekter.

Clubvan er foreløpig bare en konseptbil og det er ingen offisiell dato for når produksjonen kan starte. Men vi tipper det neppe tar veldig lang tid før den er her.

Adkomsten til varerommet er sikret gjennom de to sidehengslede bakdørene - i tillegg er også sidedøren på høyre side med over fra Clubman.

LES OGSÅ: Dette er en prisbombe – men ikke heeelt som du tror