Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det hele ser da ganske tilforlatelig ut på bildet – ikke sant? Et par som er ute på en hyggelig kjøretur og lufter sin klassiske BMW 2002. Dette kan du umulig være verken forbudt eller ulovlig?

Det er det da heldigvis ikke heller - lenger. Men denne bilen har en detalj som tyske myndigheter reagerte sterkt på da bilene var nye i 1973/74.

For sterk kost ...

Saken er nemlig den at dette er en BMW 2002 turbo. BMW var med rette stolte av at de var en av de aller første som serieproduserte en alminnelig (i den gang vi kan kalle 2002 det) personbil med turbomatet motor.

Del med Facebook-vennene dine

Les vår test av helt ny BMW M5 her:

De fant på at de skulle "krone verket" med en speilvendt turbologo på den tøffe frontspoileren.

BMW tenke vel som så at det var greit at de i bilen foran kunne se hva som nærmet seg bakfra når de tittet i speilet. Så kunne de flytte seg fint over til høyre fil for å slippe BMW-en fram.

2002 turbo var nemlig, med sin 170 hestekrefter, noe av det sprekeste man kunne kjøpe av "familiebiler" den gang.

Bilde fra testkjøring av BMW 2002 turbo i 1973. Dette er en av de tidlige bilene med den ulovlige logoen. (Foto: BMW)

Oppviglersk og provoserende

Men tyske myndigheter mente at dette kunne virke både provoserende og oppviglersk – noe det muligens var et snev av sannhet i. Dermed påla de BMW å endre det. BMW måtte vær så god bare se til å få ordet opp i det. Det gjorde de. Man "kødder" som kjent ikke med sinte tyskere ...

Spoileren fikk ny dekor og ble som på bildet under.

BMW 2002 Trubo - uten den provoserende, speilvente logoen på spoileren

VW Golf: Sjelden har begrepet "ulv i fåreklær" passet bedre

2002 er definitivt fra turbobilenes barndom. Her finnes ikke noen wastegateventil, ingen elektronisk styring av turbotrykk eller noen andre hjelpemidler.

Turboen som ble levert av ikke ukjente KKK var både stor og tung og trengte litt tid for å bygge opp trykk – og når turbotrykket først kommer ved 4000 o/min gjelder det å holde seg godt fast i rattet – da skjer det nemlig veldig mye på kort tid ... Her snakker vi seriøs "ketsjupeffekt".

Liten, lett og kraftig

Bilen veier bare 1080 kilo og 2-literen med 170 hk sender bilen fra 0–100 på bare 6,9 sekunder om man gjør alt riktig. Toppfarten er på 211 km/t. Dette var fryktelig fort på begynnelsen av 70-tallet.

BMW-2002-Turbo-bakfra

Opel Lotus Omega knuste alle konkurrentene:

2002 Turbo ble lansert på et ugunstig tidspunkt, for oljekrisen var et faktum rett etter lansering. Kun 1672 biler ble produsert i perioden 1973 – 1974.

Bilene har for lengst trådt over i klassikerens rekker og er i dag ettertraktede samleobjekter – og prisene er deretter.

Honda hermet

Honda adopterte forresten ideen da de i 1982 lanserte motorsykkelen CX500 Turbo. Mange av disse har også et speilvendt turboemblem på kåpa, men ikke alle – uvisst av hvilken grunn. Noen har det riktig vei og noen har ikke turboemblem i det hele tatt. Mulig det fortsatt var provoserende?

Del med Facebook-venne dine

Nå i ettertid har forresten nesten alle BMW 2002 fått turboemblemet på plass igjen. Dette nyproduseres og ettersom de fleste bilene har gjennomgått en makeover eller to i årenes løp, har det omstridte emblemet blitt et poplært tilbehør.

Les også: BMW M3 E30 – det blir ikke tøffere enn dette: