Klassisk VW front er på plass, nå med litt skarpere linjer enn på dagens Golf. (Foto: Scoopy)
Klassisk VW front er på plass, nå med litt skarpere linjer enn på dagens Golf. (Foto: Scoopy)

Avslørt VW Golf 7: En av årets største bilnyheter

Dagens Golf får snart en etterfølger. Denne! Se spionbildene:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den skal etter alt å dømme ha premiere på bilutstillingen i Paris i høst og er lovet inn til Norge mot tampen av 2012. Det betyr at Volkswagen nå er helt i innspurten med testene på det som blir syvende generasjon Golf.

Dette har i flere år vært Norges mest solgte bil. Der dagens modell strengt tatt var en større facelift av forrige utgave, snakker vi denne gangen som en helt ny bil – fra innerst til ytterst.

Del med Facebook-vennene dine

Konservativt design

Disse bildene er tatt langt nord i Sverige der de siste vintertestene blir unnagjort. Men fortsatt er kamuflasjen solid, det viser at VW ønsker å holde designet skjult så lenge som mulig.

Likevel er nok sjansene for at vi får en stor design-overraskelse til slutt små. Volkswagen har de siste årene markert seg med svært konservativt design og bare små endringer fra modell til modell.

Det er ventet at hovedtrekkene fra dagens Golf blir med videre, men at hovedinntrykket skal bli litt mer sporty.

LES OGSÅ: Vi testet cabriolet-nyheten – i regnvær

Det er ikke veldig lenge til den skal være helt produksjonsklar, VWs nye Golf. Nå kjøres de siste testene nord i Sverige. (Foto: Scoopy)
Det er ikke veldig lenge til den skal være helt produksjonsklar, VWs nye Golf. Nå kjøres de siste testene nord i Sverige. (Foto: Scoopy)

Større – men lettere

Teknisk sett er det altså helt ny bil. Den nye Golfen skal bygges på samme plattform som kommende Audi A3 – og etter hvert en rekke nye VW-modeller. Plattformen er kalt MQB og blir regnet som et lite kvantesprang for konsernet. Golf blir en av de første indikatorene på om de treffer blink med dette.

Den nye Golfen legger på seg litt både i lengde og bredde og får bedre innvendig plass. Likevel blir den lettere, det snakkes om et gjennomsnitt på rundt 50 kilo mindre enn dagens modell.

LES OGSÅ: Dette skal bli Norges mest solgte bil

Mye å velge mellom

I kjent VW-stil blir det en rekke motoralternativer å velge mellom, men de nøyer seg ikke med bare diesel og bensin. Plug in-hybrid er inne i planene – sammen med en elektrisk utgave. Velger du Golf med hybridløsning, skal du kunne kjøre inntil 50 kilometer bare med batteridrift.

Det blir også mange karosseriversjoner å velge mellom. Tre- og femdørs kombi er selvsagt. I tillegg kommer stasjonsvogn og cabriolet, samt den litt høyere Plus-utgaven.

Til Golf-familien kan vi også regne sedanen Jetta og SUV-en Tiguan. Det er altså ikke noen liten modellrekke som etter hvert skal fornyes.

Tatt på fersken – her er Audis nye A3

VW skal ha lagt vekt på å hekken til å bli litt mindre bratt og
VW skal ha lagt vekt på å hekken til å bli litt mindre bratt og

LES OGSÅ: Tar 6000 nordmenn feil hvert år?