Suzuki Jimny førersete (Foto: Gunnar Omsted)
Suzuki Jimny førersete (Foto: Gunnar Omsted)

Her bør du ikke sitte hvis du må bråbremse

Bremselengden varierer mye mellom de beste og de dårligste. Se tallene:

Det tyske bilbladet Auto Bild har kunngjort hvilke biler som bremser best. Og det er enkelte overraskelser blant de beste, skriver ta.no

Auto Bild utsetter hvert år hundrevis av biler for grundige tester, og blant prøvelsene er en test der bilene bråbremses ned fra 100 km/t for å sjekke bremselengden. Bladet har nå sammenstilt en liste over de 30 beste og 30 dårligste bremselengdene de har notert fra 2010 og fram til i dag. Det innebærer at over 1000 biler har vært vurdert.

Mange sportsbiler

Alle de 30 beste bilene stopper på under 35 meter ved bråbremsing fra 100 km/t, mens alle de 30 dårligste trenger minst fem meter mer enn det før de står stille. Det er en hel billengde i forskjell.

Ikke overraskende er det mange sportsbiler blant de aller beste, fordi slike biler ofte er lettere, har lavere tyngdepunkt og er utstyrt med bremser som er tilpasset sterke motorer. Men det er også enkelte vanlige biler blant de 30 beste.

LES OGSÅ: Ikke et pakkesel

SUV imponerer

Porsche 911 GT3 RS er sprek som et uvær - og heldgvis stopper den også fort.
Porsche 911 GT3 RS er sprek som et uvær - og heldgvis stopper den også fort.

De aller beste bremsene har Porsche 911 GT3 RS, som stopper etter 32,1 meter. Audi R8 er like etter, men så må vi opp på 33-tallet for å finne Mercedes SLS AMG på tredjeplass. Den første overraskelsen følger på 15. plass, der Mercedes B200 CDI kan skilte med en bremselengde på svært imponerende 34,25 meter.

Hakk i hæl følger så Audi A6 3,0 TDI med 34,3 og Mazda CX-7 2,2 CD med 34,4 meter. Mazdaen er ekstra overraskende, siden SUV-er ofte er tunge og vanskeligere å få stopp på.

Rett bak CX-7 følger så Opel Insignia 2,0 CDTi stasjonsvogn med 34,45 meter, Mercedes E220 CDI T med 34,55 meter, Mercedes C250 CDI med 34,6 meter og BMW 520d med 34,65 meter.

Langt sprang ned

På listen over de lengste bremselengdene finner vi blant andre den populære Mitsubishi ASX 1,8 DI-D. Bremselengden dens er målt til 40,75 meter fra 100 km/t. Et stykke bak kommer Honda CR-V med 41,3 meter, mens Jeep Wrangler noterer seg for 41,65 meter. Nissan Pixo trenger 44,55 meter.

Så er det et langt sprang ned til Suzuki Jimny på 48,3 meter.



Suzuki Jimny er en sjarmerende bil, men også en veldig gammel konstruksjon. Det ser vi blant annet på bremselengden. (Foto: Gunnar Omsted)
Suzuki Jimny er en sjarmerende bil, men også en veldig gammel konstruksjon. Det ser vi blant annet på bremselengden. (Foto: Gunnar Omsted)



Blitt bedre

Aller nederst på lista over bilene Auto Bild har testet de siste par årene er Lada Niva, som trenger en distanse på 48,55 meter på å stå stille fra 100 km/t. Bilen stammer fra 1977, og lages fortsatt. Men den har ikke vært solgt i Norge på lenge.

Oversikten viser også at bremsene i biler har blitt bedre de siste årene, og for bare ti år siden var det ingen biler som klarte å stoppe på under 35 meter.



Du kan lese mer om bil og trafikk på ta.no - her:


Den gamle sliteren Lada Niva imponererer ikke når det gjelder bremselengde.
Den gamle sliteren Lada Niva imponererer ikke når det gjelder bremselengde.


LES OGSÅ: Her skal du ikke bremse - du skal gi gass!