FIKK KJØPE ØL: Mer enn fire av ti dagligvarebutikker solgte alkohol til mindreårige da de ble testet. ILLUSTRASJONSFOTO. (Foto: Colourbox)
FIKK KJØPE ØL: Mer enn fire av ti dagligvarebutikker solgte alkohol til mindreårige da de ble testet. ILLUSTRASJONSFOTO. (Foto: Colourbox)

Fire av ti butikker solgte alkohol til mindreårige

Ungdomsorganisasjon mener kommunenes kontroller av dagligvarekjedene ikke er gode nok.

Mer enn fire av ti dagligvarebutikker selger alkohol til mindreårige.

Det kommer fram i en undersøkelse gjennomført at ungdomsorganisasjonen Juvente som i fjor sjekket 272 butikker. 43 prosent av disse butikkene brøt loven ved å selge alkohol til personer under 18 år.

Lederen for Juvente, Adrian Farner Rogne, tror det er mange årsaker til at mindreårige flere steder får kjøpt alkohol. Han tror blant annet manglende kontroller og oppfølging fra kommunene har ført til at de ansatte i dagligvarebutikkene ikke er bevisste på problemet.

Les også: Her legges styrtrike nordmenn inn for narkoavvenning

Det er kommunenes ansvar å sjekke at butikkene ikke selger alkohol til mindreårige gjennom salgskontroller.

– Slik det fungerer i dag så er det rett og slett for få kontroller av butikkene og kontrollrutinene er ikke gode nok, sier Rogne til TV 2.

Skuffet over tallene

Hovedorganisasjonen for handel og tjenester i Norge, Virke, er skuffet over tallene som kommer fram i undersøkelsen.

– Vi er ikke på noen måte fornøyd med dette og kommer til å intensivere vårt arbeid, sier direktør Thomas Angell, som understreker at organisasjonen over flere år har rettet tiltak mot bransjen for å få en slutt på problemet.

Artikkelen fortsetter under videovinduet.

Kvier seg for å spørre

Han tror ett av problemene er at unge ansatte kanskje kvier seg for å spørre om legitimasjon fra jevnaldrende eller folk de kanskje antar er eldre enn seg selv.

IKKE FORNØYD: Direktør for handel i Virke, Thomas Angell. (Foto: TV 2)

Les også: Seks av ti norske menn drikker for mye

Juvente mener at kommunenes manglende kontroller fører til at dagligvarekjedene ikke opplever en reell fare for å bli tatt og miste skjenkebevilgningen, og dermed har lettere for å slurve. Samtidig tror de dagligvarebransjen har mye å lære av Vinmonopolet, som solgte alkohol til mindreårige i 2 av 29 tilfeller i undersøkelsen.

– Åpenbart er Vinmonopolet flinkere enn oss til dette og vi har hatt møte med dem for å høre hva de gjør som vi ikke har gjort, sier Angell.

Svak positiv utvikling

Dette er femte året Juvente gjennomfører en slik undersøkelse der ungdom mellom 13 og 17 år handler alkohol og annen dagligvare, og betaler i kassen. De er ikke utkledt på noen måte og bruker ikke falsk identitet.

– Vi ser en svak positiv utvikling. Butikkene har skjerpet seg litt, men det er fortsatt mange som har mye å gå på, sier Rogne.