Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er vinterferietid. For noen har den allerede begynt – for andre står den for døren. Som gode nordmenn føler vi så klart i Nansens og Amundsens (ski)spor og drar på ekspedisjon. Selvfølgelig med hele familien – og gjerne til hytta.

I kjent stil hører tunge sekker, alskens ski, staver, brett og tonnevis med klær med - samt en anstendig mengde ekspdisjonsmat og godt drikke. Det må til om man skal overleve en uke på hytta..

Del med Facebook-vennene dine

Dermed nærmer vi oss sakens kjerne. Man må jo så klart ha en skikkelig ekspedisjonstralle! En som rommer alt man skal ha med, en som er sikker og komfortabel og ikke minst som kommer fram om det skulle bli snøvær og vind. Kanskje en som er litt kulere enn den familen på nabohytta har også?

Vi har funnet tre brukte ”godbiter” til deg, i premium-segmentet. Disse har fått såpass mange år på baken at den verste avskrivingen er tatt, uten at det går all verdens utover verken status eller ”in-faktor”. Disse kan du parkere ved hytteveggen med hevet hode!

Les også: Dette er de 3 år gamle bilene eierne er mest fornøyde med


2006, Mercedes ML 280CDI AMG-optikk. Kr. 499 997

MB-280-ML (Foto: Faksimile fra finn.no)

Se hele annonsen her:

Jepp – nå får du faktisk en småfeit Mercedes ML W164 til under 500 000! I motsetning til sin forgjenger W163 klarte også Mercedes å ta et kvantesprang rent kvalitetsmessig på denne bilen, som i følge tyske Dekra også holder mål selv om kilometerstanden passerer 100.000 og vel så det.

I forhold til en del av konkurrentene som får flere feil jo eldre de blir, så klarer ML-en seg godt og rykker faktisk i fra konkurrentene kvalitetsmessig etter som kilometerne kommer. Det er litt ”god gammeldags” Mercedes over akkurat dette...

Denne bilen er en litt halvjålete utgave med AMG-optikk, noe som blant annet innebærer utbygde skjermer, stigtrinn og steindyre OZ-felger. 3-liter diesel på 190 hk er ikke ”værst” i klassen, men duger for de fleste av oss.

Men en liten ting lurer jeg på: Offroad-pakke og 22-tommers felger med lavprofildekk – er ikke det litt selvmotsigende?

Det du bør sjekke om du vurderer en brukt ML er lekkasje fra støtdemperne som er en vanlig feil. Feil på rattlåsen er også ganske vanlig.

Les vår test av helt nye Mercedes ML, her:


2007, Audi Q7 3,0 TDI. kr. 589 000

Audi-Q7 (Foto: Faksimile fra zett.no)

Se hele annonsen her:

Bamse-SUV-en Audi Q7 var like hot som et svart skinnsete en varm sommerdag da den kom i 2006. Dette var i ca. tre måneder noe av det tøffeste du kunne eie. Så stupte salget fra ca 400 eksemplarer i 2006, til ca 40 solgte i 2007 og 2008. En slik salgssvik gjør så klart noe med bruktbilprisene – som nå har blitt spiselige for flere enn bare de som har tjent masse på børsen....

Og bilen har absolutt noe for seg. 7-seter med god plass, utrolig komfortabel, sterk men forholdsvis gjerrig dieselmotor på 3-liter og 230 hk, som oftest en drøss med utstyr (slik som eksemplaret i dette eksemplet) Visste du forresten at den bygger på samme plattform som VW Touareg og Porsche Cayenne?

Kvaliteten på Q7 er det heller ikke å si noe på, den har langt færre feil enn gjennomsnittet av konkurrentene. Bilen er stor og tung og ”spiser” derfor bremseklosser og bremseskiver. Ujevn virkning på håndbrekket er også en vanlig mangel.

Les også: Monster-SUV-en på tilbud

2010, BMW X5 M-Sport. Kr. 875 900

BMW-X5 (Foto: Faksimile fra finn.no)

Se hele annonsen her:

I likhet med Mercedes ML ble også kvaliteten vesentlig forbedret på andre generasjon BMW X5, den kom i ny drakt høsten 2006.

BMW X5 har med sine supre kjøreegenskaper og gode plass i et forholdsvis kompakt og sporty SUV-karosseri vært drømmebilen til mange norske familier. Det gjør at bruktbilprisene – i alle fall for ”riktige” (les: godt utstyrte) biler - holder seg svært godt.

Dette er rundens dyreste bil, men det finnes heldigvis billigere eksemplarer også. Du får faktisk brukt X5 til under 200 000 kroner nå – da snakker vi første generasjon (E53) så klart.

Det er nok ikke til å komme ifra at det er andre generasjon (E70) du må gå for om du skal imponere hyttenaboen, gjerne med en god dose M-stasj slik som bilen i dette eksempelet har. En X5 uten M-pakke blir litt som å spise pølse i lompe uten sennep og ketsjup – det blir liksom litt tamt.

Det du må sjekke litt nøye før du handler er bærekuler i forstillingen, drivverk og bremser. Som sagt: Den generelle kvaliteten er god, men den er også svært dyr å reparere om noe går i stykker.

2013 BMW X5: Slik skal de slå tilbake mot Mercedes


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: