Konseptbilen 208 GTI tar opp tråden der 205 GTI slapp den i 1993. Og den gjør det med like stort temperament som originalen.
Konseptbilen 208 GTI tar opp tråden der 205 GTI slapp den i 1993. Og den gjør det med like stort temperament som originalen.

Peugeot 208 GTI: En bil-legende gjør comeback

Og den ser ut til å ha sin ungdommelige gnist i behold!

For de av oss som var unge på 80-tallet, er GTI-kappløpet en av de virkelig minneverdige begivnhetene. Flere andre produsenter hadde kommet på banen som følge av Volkswagens suksess med Golf GTI, og liten bil med frisk motor og tøff styling ble drømmen for de fleste.

De var kostbare å kjøpe og ble etterhvert kostbare å forsikre også, men det å eie en slik bil ble etterhvert det synlige beviset på at man hadde oppnådd en viss personlig suksess for de unge og fremadstormende, på samme måte som en Mercedes var det for den eldre garde.

Les også: Bli med på mimretur i 80-tallets GTI-biler

Ble et skikkelig 80-tallsikon

En av de friskeste og kulest utseende versjonene var Peugeots obsternasige, lille 205 GTI. Kanskje den aller kuleste av en biltype som forsåvidt finnes i navnet ennå, men som med årene har lagt litt på seg og blitt mer "voksen".

205 GTI var en legende på 80-tallet, og mange har fremdeles ikke glemt den. En ny versjon kan muligens tiltrekke seg både et nytt og et tilbakevendende publikum.
205 GTI var en legende på 80-tallet, og mange har fremdeles ikke glemt den. En ny versjon kan muligens tiltrekke seg både et nytt og et tilbakevendende publikum.

Men hør: Happy days are here again - i hvertfall kanskje!

Del med Facebook-vennene dine!

På den nært forestående Geneve-utstillingen trekker nemlig Peugeot teppet av to nye konseptversjoner av nylig introduserte 208 - den urbant trendy og eksklusive "XY" og altså en med det legendariske navnet "GTI".

Var en viktig image-bygger

Det er tre bokstaver som vekker gode minner hos mange halv-gamliser, og som sikkert vil vekke stor interesse også blant dagens unge. Dermed burde markedet logisk sett være stort.

208 GTI Concept er moderne, men likevel kan arven fra legenden fortsatt spores. En åpenbar homage til den gamle kjempen er disse GTI-emblemene på C-stolpene.
208 GTI Concept er moderne, men likevel kan arven fra legenden fortsatt spores. En åpenbar homage til den gamle kjempen er disse GTI-emblemene på C-stolpene.

Vi tipper mye skal gå galt for at denne ikke skal gå i produksjon.

Den ti modellår lange suksessen til 205 GTI på 80- og inn på 90-tallet huskes nok godt også av økonomene hos Peugeot. Hissigproppen solgte meget godt, og var i tillegg en viktig image-bygger for merket den gang. Så voldsomt at den faktisk ble vurdert solgt også i USA, uten at det ble noe av.

Den nye konseptbilen kan meget vel klare å gjenskape magien. Nye 208 er kompakt og moderne i linjene, fullstendig i tråd med Peugeots nåværende formspråk når det gjelder grill og andre detaljer, men det er likevel lett å se slektskapet helt tilbake til den snart 30 år gamle legenden.

Interiøret var ikke det man hadde satset mest på på 1980-tallet. Den nye bilen er derimot luksuriøs på innsiden, men virker likevel ilter nok på papiret til at den utagerende personligheten er beholdt.
Interiøret var ikke det man hadde satset mest på på 1980-tallet. Den nye bilen er derimot luksuriøs på innsiden, men virker likevel ilter nok på papiret til at den utagerende personligheten er beholdt.

Pressebildene viser en metallic-rød bil som dermed virker ørlitegrann mer voksen og "satt" enn de skarpe røde, sorte og hvite fargene uten metallic som var mest vanlige den gang, men man har klart å fange legendens oppviglerske personlighet. Spoilere og sideskjørt sørger for det, sammen med en spoiler over bakruten som skal holde stussen i kontakt med asfalten.

Bredbent, tøff og luksuriøs

I tillegg har man også økt sporvidden på GTI-konseptet med 3,6 centimeter i forhold til en standard 208. Det bidrar til bedre kjøreegenskaper, og sammen med de store hjulene - som for øvrig også dekker ekstra store bremseskiver både foran og bak - gir de bilen en langt tøffere fremtoning.

Les også: Franske sportsbiler? Joda, de finnes de også...

Interiøret i 80-tallsbilen var ikke all verden å skryte av, med mye hardplast og billig finish. Godt skålede stoler, gjerne i sort og med røde kontrastsømmer, samt et ratt med en gedigen GTI-logo, var nok til likevel å tiltale datidens kjøpere.

Markerte eksosutslipp, sideskjørt, store hjul langt ut i hjulhusene og en fet bakspoiler er kjennetegnene på det som meget vel kan bli en ny GTI-suksess fra Peugeot.
Markerte eksosutslipp, sideskjørt, store hjul langt ut i hjulhusene og en fet bakspoiler er kjennetegnene på det som meget vel kan bli en ny GTI-suksess fra Peugeot.

Med moderne utstyrsmessig standard, lærtrukket sportsratt og moderne sportsseter med tilsvarende kontrastsømmer, ligger den nye bilen allerede flere løvehoder foran legenden, før vi nevner at den også har alcantara på dashboardet og sort taktrekk for å gi den tette og intime GTI-følelsen.

Har den råskapen i behold?

Ergo er den både utvendig og innvendig noen hakk mer eksklusiv enn bilen den plukker opp arven etter. Faremomentet er at den kan bli litt for "snill" - men på papiret virker det som at Peugeots utviklere har motvirket det med et aldri så lite "trumfkort":

Det er masser av lekre detaljer på 208 GTI Concept. Fremtiden vil vise om den kommer i produksjon.
Det er masser av lekre detaljer på 208 GTI Concept. Fremtiden vil vise om den kommer i produksjon.

En av årsakene til at 205 GTI ble en slik suksess, var nemlig at den både var og føltes skikkelig vilter - kanskje i enda sterkere grad enn sine samtidige GTI- og GSI-konkurrenter. Spesielt 1,9-litersversjonen uten katalysator, som utviklet 130 hester, flyttet seg effektivt, ikke minst takket være vekt på bare 875 kilo.

Del med Facebook-vennene dine!

Vekten er holdt ekstremt godt i sjakk på nye 208, og starter på bare 975 kilo for den enkleste modellen. Etter det nettstedet Motorauthority.com erfarer skal den knapt 200 hester sterke 1,6-litersmaskinen i nye 208 GTI klare å slynge den opp i 60 miles per time, altså drøyt 96 kilometer i timen, på rundt 7 sekunder.

205 GTI med den største motoren brukte i sin tid 7,6 sekunder på samme øvelse.

Les også: Du kunne få 205 GTI uten tak også - da het den "CTI"