Fasongen på de bakre sidevinduene forvirrer, sammen med front- og baklyktene. Ellers er det ganske tydelig at nye Peugeot 4008 er broren til Mitsubishi ASX.
Fasongen på de bakre sidevinduene forvirrer, sammen med front- og baklyktene. Ellers er det ganske tydelig at nye Peugeot 4008 er broren til Mitsubishi ASX.

Peugeot 4008: Denne har du faktisk sett før

Om få dager lanseres Peugeots nye kompakt-SUV i Geneve.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når dørene åpner til Geneve-utstillingen noen dager inn i mars måned, er det ventet at folk vil flokke seg rundt Peugeot sin stand. Der vil de nemlig finne mye nytt.

Størst interesse fester det seg kanskje til denne krabaten, som altså er en bil du allerede har møtt på veien, og kanskje har i garasjen også. I hvertfall om vi ser bort fra selve skallet.

Del med Facebook-vennene dine!

Mitsubishi-tvilling

4008 er nemlig Peugeot-versjonen av suksessbilen Mitsubishi ASX, modifisert med fransk design på utsiden. Bilen er ventet å bli en slager, ikke minst i markeder som Russland og Kina, der kjøperne formelig roper etter slike biler.

Fronten på Peugeot 4008 har fått tydelig familielikhet med de øvrige nye Peugeot-modellene. Det betyr en grill som i stor grad lar registreringsskiltet dominere som design-element, men også en tydelig krommet løve på panserkanten.

Les også: ASX ble Norges mest solgte firehjulstrekker i 2011

Og det er de som får kjøpe den aller først.

Ifølge Peugeots pressemelding er SUV-andelen helt oppe på 20 prosent i Russland, og økende i mange andre markeder også. Slike biler kjøpes gjerne av statusmessige årsaker i Kina, mens det ellers i verden er de praktiske årsakene som oppgis som kjøpsgrunn.

Kommer i mai

Allerede fra mai og utover skal den imidlertid også dukke opp i Europa, så ventetiden blir til å tåle dersom dette er akkurat den bilen du har ventet på.

Dette er et av de beste av svært få interiørbilder som så langt er sluppet av nye 4008. Alt tyder imidlertid på at det blir svært få interiørmessige forskjeller fra Mitsubishi ASX, men Peugeot fremhever luksuriøse detaljer i pianolakk og krom samt dype, bakgrunnsopplyste instrumenter.

4008 (og Mitsubishi ASX) er basert på en forkortet versjon av plattformen til 4007 (og Mitsubishi Outlander), og er dermed hele 30 cm kortere, eller 4,34 lang for å være nøyaktig. Designet er klart gjenkjennelig som en moderne Peugeot.

Seriøs firehjulstrekker

Mens den vil kunne leveres med drift på bare to hjul andre steder i verden, oppgis det at kun firehjulstrekk-utgaven vil bli markedsført i Europa. Firehjulstrekket kan skrus av og på, og er av typen som kan låses for overføring av opptil hele 82 prosent kraft til bakhjulene på spesielt krevene føre.

Les også: Hyundai ix35 kan bli en brysom konkurrent

Altså en liten SUV som mener alvor med firehjulstrekket sitt, kan man slå fast.

Hele 30 cm kortere enn 4007 er 4008 en virkelig kompakt SUV. Slike biler øker imidlertid stadig i popularitet, og når modellen slippes i april er det etterspørselen i blant annet Russland, Ukraina, Kina og Australia som skal mettes aller først.

Bilen vil bli levert med bensinmotorer på 1,6 og 2 liters volum med henholdsvis 115 og 150 hester, hvorav den sistnevnte kan leveres med CVT-kasse. På dieselsiden frister man med sine kjente HDI-motorer på 1,6 og 1,8 liter, også her med henholdsvis 115 og 150 hester, og med mindre vi misforstår pressemeldingen totalt er det utelukkende dieselversjonene man vil satse på i Europa.

Diesel kun med manuell

Og ja, fremdeles er det slik hos Peugeot at skal du ha diesel må du gire selv. ”Trøsten” er at du på dieselversjonene får hele 6 gir å velge mellom, mens bensinversjonene leveres med 5-trinns kasser.

I Europa skal bilen kun markedsføres med firehjulstrekk. Det har to innstillinger, ett automatisk og variabelt der forhjulene dominerer, samt et låst hvor mesteparten av effekten sendes til bakhjulene.

4008 vil kunne leveres med en hel masse utstyr, som skal gjøre den fra før særpregede og elegante bilen svært luksuriøs – om man vil.

Del med Facebook-vennene dine!

Nøyaktig hva som er standard og hva man må betale ekstra for avslører ikke forhåndsinformasjonen, men meget påkostet lydanlegg og infotainment-system med 30 Gb harddisk, glasstak, parkeringssensorer, ryggekameraer og wi-fi er bare noen av stikkordene i så måte.

Les også: Snart er Porsches kompakt-SUV Macan her