MANGE KALORIER:   Frisk frukt består av mye vann, men under tørking fordampes mye av dette vannet slik at konsentrasjonen av sukker blir høyere, forteller Trine Thorkildsen. (Foto: Colourbox/)
MANGE KALORIER: Frisk frukt består av mye vann, men under tørking fordampes mye av dette vannet slik at konsentrasjonen av sukker blir høyere, forteller Trine Thorkildsen. (Foto: Colourbox/)

Tørket frukt kan gi deg sukkersjokk

Tror du det er flere kalorier i tørket frukt enn i fersk frukt? Svaret vil nok overraske deg.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Tørket frukt kan gjøre en frokostblanding mer spennende, spises som snacks eller tilsettes i bakevarer. Men er det egentlig sunt?

Test deg selv: Hvor gammel er kroppen din?

– Tørket frukt og bær er et godt alternativ til seigmenn og karameller når du er sugen på noe søtt. Vær likevel oppmerksom på at tørket frukt inneholder mye sukker selv om det er i naturlig form, sier Trine Thorkildsen, TV 2 Sportys kostholdsekspert fra Matprat.

LES OGSÅ: Stor test av mellommåltider

VÆR BEVISST: - Vær bevisst på hva du velger å spise på restaurant. Husk også å spise sakte og nyte maten, råder Sportys kosholdsekspert, Trine Thorkildsen. (Foto: Frode Sunde/)
VÆR BEVISST: - Vær bevisst på hva du velger å spise på restaurant. Husk også å spise sakte og nyte maten, råder Sportys kosholdsekspert, Trine Thorkildsen. (Foto: Frode Sunde/)

Mer kalorier
Kaloriinnholdet er ikke det samme i tørket og frisk frukt.

– Frisk frukt består av mye vann, men under tørking fordampes mye av dette vannet slik at konsentrasjonen av sukker blir høyere. Dette gjør at kalori- og sukkerinnholdet blir relativt høyt i forhold til mengde, forklarer Thorkildsen.

LES OGSÅ: Dette kostholdet gjør at du lever lenger

100 gram fersk aprikos (cirka tre stykker) inneholder 36 kalorier og 7 gram sukkerarter. Samme mengde tørket aprikos, som tilsvarer en halv pose i de vanlige pakningene i butikken, gir over 240 kalorier og nesten 45 gram sukkerarter.

Kaloriinnholdet og innholdet av naturlig sukker blir med andre ord mer en seksdoblet i den samme mengden tørket aprikos.

TØRKEDE APRIKOSER: Kaloriinnholdet i 100 gram tørkede aprikoser er seks ganger så høyt sammenlignet med 100 gram ferske aprikoser. (Foto: Frukt.no/)
TØRKEDE APRIKOSER: Kaloriinnholdet i 100 gram tørkede aprikoser er seks ganger så høyt sammenlignet med 100 gram ferske aprikoser. (Foto: Frukt.no/)

– Ønsker du å gå ned i vekt vil det derfor være lurt å nøye seg med en liten mengde. Tørket frukt kan du eventuelt bruke som smakstilsetning i kornblandinger, yoghurt, bakverk, du kan koke fruktgrøt eller -suppe. Da vil inntaket begrense seg selv, og det er et mye bedre alternativ enn vanlig sukker, mener Sportys ekspert.

LES OGSÅ: – Nøtter kan fjerne magefett

Unngå tilsatt sukker
Mye av den tørkede frukten man får kjøpt i butikkene er i tillegg tilsatt sukker.

– Et bedre alternativ om du ønsker noe «lite og søtt» er å spise friske bær og frukt. Gjerne ferdig oppdelt med vaniljekesam på, eller en smoothie med for eksempel yoghurt i. Da får du samtidig i deg proteiner og gjør at du bevarer metthetsfølelsen lengre.

LES OGSÅ: Forskere: – Sukker er gift

Men hva er best av tørket frukt og godteri?

– Jeg ville nok valgt tørket frukt og bær fordi man i tillegg får i seg både antioksidanter, vitaminer og mineraler, sier Thorkildsen.

Mye fiber i aprikos
Alle mineraler og mesteparten av vitaminene bevares i den tørkede frukten, bortsett fra noen vannløselige vitaminer og antioksidanter som vil kunne reduseres noe. Samtidig inneholder frukt og bær en god del fiber. Aprikos har særlig mye fiber sammenlignet med en del av de andre tørkede fruktene.

LES OGSÅ:– Lettbrus kan lure deg til å spise mer

– Slik sett kan man si at tørket frukt og bær er ganske sunt godis. Det man ikke må glemme er at kaloriinnholdet er relativt høyt, så det bør likevel spises med måte.

Slik tørker du frukten selv
I stedet for å kjøpe tørket frukt i butikken, kan du like gjerne tørke den selv. Her får du oppskrift på tørking av epler, pærer, plommer, blåbær og tyttebær. Alle oppskriftene er hentet fra frukt.no.

GJØR DET SELV: Du kan enkelt tørke frukten hjemme på kjøkkenet. (Foto: Frukt.no/)
GJØR DET SELV: Du kan enkelt tørke frukten hjemme på kjøkkenet. (Foto: Frukt.no/)

Tørkede epler og pærer
Frukt med tynt skall trenger ikke å skrelles. Stikk ut kjernehusene og skjær frukten i tre fjerdedeler- til en centimeter tjukke skiver. Pærer kan også skjæres i tynne båter.

Træ frukten på snor eller treskjeskaft, som kan henges på rillene i stekeovnen. Pærebåter legges på rist over stekebrett. Forvarm stekeovnen til 90 grader og tørk eplene og pærene til de har fått en fløyelsaktig hinne utenpå, en- til halvannen time. Senk temperaturen til 50–40 grader og tørk frukten til det ikke kommer mer fuktighet ut av den når du klemmer på den. Det tar cirka ett døgn.

Avkjøl frukten og oppbevar den i tett boks på et mørkt og kjølig sted.

Test deg selv: Hvor gammel er kroppen din?

Plommer
Mørke plommer gir best resultat. Tørk dem hele med stenene i, eller del i to uten sten. Legg plommene i ett lag på stekebrett og la dem lufttørke i 1–2 døgn. Tørk dem så i stekeovnen, først ved 35 grader til de begynner å skrumpe inn – 2–3 timer. Øk så temperaturen til 70 grader og tørk plommene til de er gjennomtørre, ett til halvannet døgn.

Oppbevar dem i tett glass eller boks på et mørkt og kjølig sted.

SE VIDEO: Slik fikk de av seg 15 kosekilo

Blåbær og tyttebær
Rens bærene og legg dem utover stekebrettet i ett lag. Lufttørk dem i 2–3 døgn på et tørt og luftig sted så bærene ikke begynner å mugne. Tørk dem så i stekeovnen, først ved 30–40 grader i 1–2 timer. Øk så varmen til 70 grader og la dem ligge til de er gjennomtørre.

Oppbevar dem som tørket frukt.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!