hestehandel (Foto: TV 2 hjelper deg/Privat)
hestehandel (Foto: TV 2 hjelper deg/Privat)

Måtte sende nyinnkjøpt sportsponni på slakteriet

Familien Frøyland kjøpte «ponni i sekken»: – Savner ham kjempemasse.

– Vi savner ham kjempemasse, sier tvillingene Håkon og Truls som rakk å bli glade i det nye familiemedlemmet, før det måtte kjøres til slakteriet for avliving.

Krevde 16.000 kroner for slakteklar hest

I september i fjor skulle Helene Frøyland fra Vindafjord realisere sin ungpikedrøm. På Finn.no kom hun over sportsponnien Murgab (15), som hun kjøpte fra hesteselger Øyvind Grinde for 16.000 kr. Hun betalte kontant.

Allerede på kjøpstidspunktet reagerte Helene på at hesten var tynn.

– Selgeren forsikret meg om at det var slik denne rasen skulle være, de skulle være tynne, sier Helene til TV 2 hjelper deg.

Les også: Hundesvindelen kostet Jeanette 16.000 kr

Innrømmer at hesten var tynn

I etterkant har hesteselgeren innrømmet til TV 2 hjelper deg at han selv hadde stusset over at Murgab var tynn. Men han forklarer det med at hesten skal ha vært ridd lite hos sin forrige eier.

Hos Helene fikk Murgab ekstra godt med fôr, etter instrukser fra veterinær. Likevel bar det gal vei. Hesten utviklet etter hvert også hårråte, som stadig ble verre.

I desember fikk Helene besøk av en veterinær som reagerte kraftig på tilstanden til hesten. Han tilkalte Mattilsynet som påla familien å avlive den avmagrede hesten.

– Det var et sjokk, forteller Helene.

Saken fortsetter under bildet.

hestehandel3
  (Foto: Privat)
hestehandel3 (Foto: Privat)

Se også: Disse chihuahuaene er «ubrukelige»

Mener avmagringen har skjedd over tid

Fordi muskulaturen på hesten var dårlig utviklet mente Mattilsynet mente at avmagringen og tilstanden til hesten hadde vart over lengre tid. I tillegg viste rapporten fra slakteriet at det var lite fett rundt indre organer, noe som peker i samme retning. Det samme sa veterinæren som i første omgang undersøkte hesten.

Hesteselger Øyvind Grinde mener imidlertid at hesten var i godt hold da den forlot gården hans:

– Hesten var ok, den ble brukt her, og var helt grei både på tur sprang og dressur, sier han til TV 2 hjelper deg.

På oppfordring fra TV 2 hjelper deg har Mattilsynet vurdert bilder av Murgab, som er tatt 13 dager etter kjøpstidspunktet, og de konkluderer med at hesten ser like dårlig og tynn ut på de bildene som det den gjorde da Mattilsynet var på tilsyn i desember, tre måneder etter kjøpet.

– Den har i alle fall ikke blitt noe verre på de tre månedene, sier Odd Tørresdal, seniorinspektør ved distriktskontoret til Mattilsynet på Haugalandet.

Les også: Cecilies hund forsvant fra kennelen – fikk beskjed fire dager senere

Vil ikke betale tilbake penger for hesten

Familien ønsker å heve kjøpet, og har kontaktet selger Grinde. Han ønsker ikke å gi tilbake pengene fordi han hevder seg truet av Helene. Helene tilbakeviser disse påstandene.

Grinde mener dessuten at Helene selv prøvde hesten, og godtok den som den var.

– Hun var her ved flere anledninger, og hadde også med seg en venninne som gikk god for hesten, sier Grinde til oss.

Saken fortsetter under bildet.

hestehandel2
  (Foto: Privat)
hestehandel2 (Foto: Privat)

Se også: Marsvinet Morten skulle kastreres – sjekk prisforskjellene

Typisk problem i kjøp mellom privatpersoner

Det er kjøpsloven som regulerer kjøp og salg mellom privatpersoner. Forbrukerrådet sier at dersom ingenting annet er avtalt, må kjøper kunne gå ut ifra at hesten er i vanlig god stand. Dersom hesten var syk eller avmagret på salgstidspunktet, vil familien ha krav på å heve kjøpet og få pengene tilbake.

– Vi ser at veldig mange av uenighetene vi får inn handler om hva som ble avtalt ved kontraktsinngåelse, sier Helga Skofteland, regiondirektør i Forbrukerrådet Oslo.

Hun mener at mange av uenighetene kunne ha vært unngått dersom folk hadde vært flinkere til å bruke skikkelige kontrakter. Hun mener også at man ved kjøp av dyr bør sørge for å ha en veterinærrapport som kan avdekke eventuell sykdom.

Det er også Helenes oppfordring til andre som skal kjøpe hest:

– I dag ville jeg definitivt ha undersøkt grundigere rundt hesten, og ikke minst foretatt en veterinærsjekk, sier hun, klok av skade.

Familien går nå videre til Forbrukerrådet i håp om å finne en løsning på saken.

Her finner du Forbrukerrådets kontrakter for kjøp av husdyr.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter