En finfin nybegynnermetode for å løse Rubiks kube. Dette er en såkalt
En finfin nybegynnermetode for å løse Rubiks kube. Dette er en såkalt "Lag på lag" metode. Laget av Olve Maudal (oma@pvv.org) (Foto: Illustrasjonsfoto)

Slik løser du Rubiks kube

Man trenger ikke å være smart for å løse kuben – men det hjelper...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På 80-tallet hadde «alle» en Rubiks kube. Det ble solgt mer enn 150 millioner kuber på verdensbasis, og bøker om hvordan kuben løses hadde vinger ut av bokhandelen. Så forsvant kuben...

NM i Rubiks kube

90-tallet var ikke kubens år, men nå ser det ut som om klossen, bestående av 26 små terninger som til sammen danner en stor terning, er tilbake. 18-19. februar arrangeres NM i Rubiks kube i Trondheim. Der skal 68 kubere kjempe om NM-tittelen.

Les også: Her er våre beste triks til seier i Wordfeud

43 trillioner løsninger

Hva er oppgaven? Jo, de små terningene skal dreies slik at flatene på den store terningen blir ensfarget. Ikke lett, tatt i betraktning at kuben kan stå i mer enn 43 trillioner (!) konfigurasjoner.

Lidenskap og kuber

Vanskelig, sier du?

Nei, ikke ifølge programmerer og konkurransekuber Olve Maudal. Han mener alle kan lære seg det – på et par timer!

– Man trenger ikke å være smart for å løse kuben, selv om det hjelper, sier Maudal.

Konkurransekuberne trener flere timer hver dag og de beste av dem kan over hundre algoritmer. De ser på kuben og gjenkjenner mønstre. Slik ser de kjapt løsninger.

Hvem er den typiske kuberen?

– En typisk god kuber er en som har en lidenskap for å bli flink til noe. Disse personene er gjerne gode i andre ting de driver med også, noe som gjør kuberne til interessante folk.

Les også: Vi er lei maset på Facebook

Best i tenårene

Selv er Maudal forholdsvis ny i kubemiljøet. Han begynte å trene for alvor i fjor med et mål for øye: delta i NM. Det gjorde han, men uten noen nevneverdig plassering. Han startet nok litt for sent, tror han.

– De beste kuberne er mellom ti og tjue år. Det er tydelig at man har størst potensial for å bli god når man er i tenårene, tror Maudal.

Det har han tatt til etterretning. Maudal har laget en manual til sin åtte år gamle datter, Hanna. På et par dager hadde Hanna lært seg å løse kuben.

– Nå løser hun kuben på to minutter, sier en stolt far.

Manualen som Maudal laget til sin datter er vedlagt denne nettartikkelen. Last ned manualen som PDF her!

Les også: Vi jukser oss til seier i Wordfeud

Her løser Ove Maudal Rubiks kube i blinde – og slik gjør du det:

Se norske Morten Arborg løse Rubiks kube på 7,66 sekunder i Kube-NM. Arborg er, med denne prestasjonen, i besittelse av norgesrekorden:

En finfin nybegynnermetode for å løse Rubiks kube. Dette er en såkalt "Lag på lag" metode. 

Laget av Olve Maudal (oma@pvv.org) (Foto: Illustrasjonsfoto)
En finfin nybegynnermetode for å løse Rubiks kube. Dette er en såkalt "Lag på lag" metode. Laget av Olve Maudal (oma@pvv.org) (Foto: Illustrasjonsfoto)
Ved å lære deg denne metoden vil du kunne løse kuben på TO minutter med litt trening.
Ved å lære deg denne metoden vil du kunne løse kuben på TO minutter med litt trening.
Det er like greit å venne seg til å alltid starte med rød farge mot deg, hvit under og gult på topp. Den grå fargen i denne beskrivelsen betyr at vi foreløpig ikke bryr oss om hvilken farge det er.
Det er like greit å venne seg til å alltid starte med rød farge mot deg, hvit under og gult på topp. Den grå fargen i denne beskrivelsen betyr at vi foreløpig ikke bryr oss om hvilken farge det er.
Det første vi skal gjøre, er å løse "krysset", det vil si at de hvite kantene skal ned på det nederste laget og roteres slik at de også passer med fargene på sidene.
Det første vi skal gjøre, er å løse "krysset", det vil si at de hvite kantene skal ned på det nederste laget og roteres slik at de også passer med fargene på sidene.
Noen tips for å lage det hvite krysset
Noen tips for å lage det hvite krysset
Med krysset på plass kan du begynne og flytte ned de "hvite" hjørnene, dvs. hjørner hvor en av fargene er hvite. Når du setter ned disse må du passe på at de er rotert riktig vei slik at de passer sammen med de andre fargene i det første laget. Ideen her er at du først plasserer det riktige hjørnet over der hvor du vil ha den, så åpner du krysset litt, henter hjørnet og lukker krysset igjen.
Med krysset på plass kan du begynne og flytte ned de "hvite" hjørnene, dvs. hjørner hvor en av fargene er hvite. Når du setter ned disse må du passe på at de er rotert riktig vei slik at de passer sammen med de andre fargene i det første laget. Ideen her er at du først plasserer det riktige hjørnet over der hvor du vil ha den, så åpner du krysset litt, henter hjørnet og lukker krysset igjen.
Eksempler på hvordan du kan løse det første laget
Eksempler på hvordan du kan løse det første laget
Nå kan vi løse det midterste laget. Det er to algoritmer du kan bruke. (Se de to neste bildene.)
Nå kan vi løse det midterste laget. Det er to algoritmer du kan bruke. (Se de to neste bildene.)
De er ganske like, så det er ganske enkelt å lære begge samtidig.
De er ganske like, så det er ganske enkelt å lære begge samtidig.
Slik fungerer algoritmen og slik kan den brukes. Legg merke til at vi her også viser hvordan man kan få ut en kant som har "satt seg fast"; man kjører en av algoritmene en gang og så kan man løse som vanlig...
Slik fungerer algoritmen og slik kan den brukes. Legg merke til at vi her også viser hvordan man kan få ut en kant som har "satt seg fast"; man kjører en av algoritmene en gang og så kan man løse som vanlig...
Denne algoritmen er kjempefin for å "flippe" kanter i det gule planet og den er også veldig lett å huske. Den funger slik: Først tar man ut et par ved å "åpne" spore, tar ut paret, reparerer de første to lagene igjen, og så "dytter" man paret inn i sporet sitt igjen. Effekten er at noen av kantene "flipper", dvs hvis de ikke var gule før, så har de plutselig blitt gule nå. Alt dette skjer uten at man har ødelagt de to første lagene. 

Det er mulig du må kjøre denne algoritmen flere ganger   kanskje opptil tre ganger. På  neste side ser du hvordan du må holde kuben når du kjører algoritmen.
Denne algoritmen er kjempefin for å "flippe" kanter i det gule planet og den er også veldig lett å huske. Den funger slik: Først tar man ut et par ved å "åpne" spore, tar ut paret, reparerer de første to lagene igjen, og så "dytter" man paret inn i sporet sitt igjen. Effekten er at noen av kantene "flipper", dvs hvis de ikke var gule før, så har de plutselig blitt gule nå. Alt dette skjer uten at man har ødelagt de to første lagene. Det er mulig du må kjøre denne algoritmen flere ganger kanskje opptil tre ganger. På neste side ser du hvordan du må holde kuben når du kjører algoritmen.
Eksempler på hvordan man kan "flippe" kanter...
Eksempler på hvordan man kan "flippe" kanter...
Nå skal vi rotere de gule kantene slik at de står riktig. Igjen skal vi bruke en algoritme. Den tar et par ut av sporet sitt, lar den kjøre en kvart rotasjon i "arbeidsområdet" (det kan man gjerne kalle det øverste laget i denne fasen) og så setter vi paret pent tilbake ved å hente det inn i sporet sitt. Utfordringen her er ikke så mye å huske algoritmen, men å vite hvordan kuben skal stå når man kjører algoritmen.
Nå skal vi rotere de gule kantene slik at de står riktig. Igjen skal vi bruke en algoritme. Den tar et par ut av sporet sitt, lar den kjøre en kvart rotasjon i "arbeidsområdet" (det kan man gjerne kalle det øverste laget i denne fasen) og så setter vi paret pent tilbake ved å hente det inn i sporet sitt. Utfordringen her er ikke så mye å huske algoritmen, men å vite hvordan kuben skal stå når man kjører algoritmen.
Og her er de syv forskjellige posisjonene som kan oppstå. Legg merke til hvordan man må holde kuben når man kjører algoritmen.
Og her er de syv forskjellige posisjonene som kan oppstå. Legg merke til hvordan man må holde kuben når man kjører algoritmen.
Nå må hjørnene i det siste laget på plass. Da kan vi bruke en algoritme som flytter tre hjørner uten å ødelegge den gule siden (og selvfølgelig uten å ødelegge de to første lagene). 

Hjørnet bak til venstre står i ro, mens de andre tre hjørnene flytter mot klokka.
Nå må hjørnene i det siste laget på plass. Da kan vi bruke en algoritme som flytter tre hjørner uten å ødelegge den gule siden (og selvfølgelig uten å ødelegge de to første lagene). Hjørnet bak til venstre står i ro, mens de andre tre hjørnene flytter mot klokka.
Slik holder du kuben for at algoritmen i steg 6 skal funke bra. Legg merke til at du kanskje må kjøre den to ganger hvis det er bare to hjørner som må bytte plass.
Slik holder du kuben for at algoritmen i steg 6 skal funke bra. Legg merke til at du kanskje må kjøre den to ganger hvis det er bare to hjørner som må bytte plass.
Det eneste som nå gjenstår er å få kantene i det siste laget på riktig plass. Denne algoritmen flytter tre kanter med sola, mens den nærmeste kanten står i ro. 

Det er vanskelig å forklare hvordan denne algoritmen funker, så du må bare pugge den...
Det eneste som nå gjenstår er å få kantene i det siste laget på riktig plass. Denne algoritmen flytter tre kanter med sola, mens den nærmeste kanten står i ro. Det er vanskelig å forklare hvordan denne algoritmen funker, så du må bare pugge den...
Flytt kantene på plass...
Flytt kantene på plass...
Bravo! Nå har du løst den!
Bravo! Nå har du løst den!