Ditt navn er ditt varemerke. En suksessfull bedrift har et suksessrikt navn. Hvis du skulle bytte navn, hva ville du hete da?
Ditt navn er ditt varemerke. En suksessfull bedrift har et suksessrikt navn. Hvis du skulle bytte navn, hva ville du hete da?

Vil du opp og frem? Bytt navn

Det er ikke lengden på navnet som gjør utslaget. Heller ikke hvor vanlig, eller uvanlig, navnet er.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dine kollegaer blir forfremmet – én etter én. Hvorfor blir det aldri din tur, tenker du mens du snurrer på kontorstolen. Hva skal du gjøre for å rykke opp?

Bytt navn!

Jens og Jonas

En studie gjengitt i Daily Mail har funnet at de som har et navn som er lett å uttale, har størst sjanse for å klatre på karrierestigen.

Statsministeren vår heter Jens. Utenriksministeren Jonas.

I USA har Dave og Tony vært presidenter. Og det er Newt og Mitt som kjemper seg fram som kandidater i det amerikanske presidentvalget.

Psykologer gjorde en rekke tester. Konklusjonen?

Folk flest gjør seg opp et positivt inntrykk av personer som heter noe «enkelt».

Slik finner du unike barnenavn

Studenter med suksess

Forskningen gjort i USA og Australia konkluderer med at det i jobbsammenheng derfor lønner seg å ha navn som er lett å uttale. Vanlige navn som Smith og Gant foretrekkes framfor Colquhon og Farquharson.

Forskerne fulgte 500 jusstudenter etter endt utdannelse. Gjett hvem som gjorde det best?

Jo, som forskernes hypotese antydet; de nyutdannede advokatene med navn lett å uttale endte opp med flest overordnede stillinger i sine bedrifter.

De som i tillegg hadde et etternavn som klinger godt for øret gjorde det desidert best, ifølge forskerne fra Melbourne- og New York-universitetene.

Vil du ikke skifte navn, sier du? Lær hvordan du skriver en god CV og gjør et godt intervju her

Les også: Slik får du drømmejobben

Navn som glir av tungen

Det er ikke lengden på navnet som gjør utslaget. Heller ikke hvor vanlig, eller uvanlig navnet er.

Det som derimot betyr noe er hvor godt navnet «flyter» og hvordan navnet det «glir av tungen».

– Helt ubevisst favoriserer vi folk med denne typen navn. Denne typen ubevisstheter styrer mange av våre avgjørelser og valg, sier Dr Adam Alter, medforfatter av studien, til Journal of Experimental Social Psychology.

– Folk tiltrekkes også navn som ligner på sitt eget og navn som kommer fra samme land eller bakgrunn som dem selv.

Tidligere forskning har vist at vi også dømmer suksess, og til og med hvor attraktiv folk er, på hva de heter.

Hva er et godt navn?

Tull-forskning? Jeg vet ikke. Hvis du skulle starte et firma, hva ville du kalt det?

Ifølge firma.no er valg av navn viktig i prosessen med å skape en suksessfull bedrift. Dette er et godt navn:

  • Lett å oppfatte
  • Lett å huske
  • Fonetisk lett å uttale (på de relevante språk)
  • Ha emosjonelle og rasjonelle egenskaper
  • Fungere internasjonalt
  • Ha karakter
  • Fungere godt visuelt
  • Fungere som varemerke
  • Aksepteres kulturelt (at det ikke betyr noe negativt/feil på et språk)

Les også: Pensjonsguiden alder for alder: Hvem trenger å bry seg om pensjon?

Du er merkevaren

I arbeidslivet er du din egen merkevare. Skal du opp og fram må du markedsføre deg selv. Kanskje spiller virkelig navnet ditt en større rolle enn du tror. Eller kanskje er det veldig mange andre komponenter som er langt viktigere.

Jeg vet ikke. Spør meg om fem år. Hilsen – noe så enkelt å uttale som – Stine Eriksen.

Les også: – Min venninne «stjal» mitt favorittnavn

Hvis du fikk bytte navn, hva ville du da hete? Skriv i diskusjonsfeltet under: