Audis første RS modell baserte seg – noe overraskende – på Audi 80 Avant da den kom i 1994. Mange ble vel en smule forundret over at man satset på et stasjonsvognkarosseri.

Den gang fikk Audi hjelp av selveste Porsche til å bygge ”high-performance” Audien, med den velkjente og beryktede 2,2-liters rekkefemmer`n med turbo.

Nytt og heftig

Diskré men allikevel tøff, med alle RS-detaljer på plass.

Nå står imidlertid Audi godt på egne bein – og trenger ikke hjelp til å lage ”hårete” biler. Siste skudd på stammen er nye RS4 Avant. Den kommer også bare som stasjonsvogn akkurat som forgjengeren RS2.

Del med Facebook-vennene dine

Diskret for dem som ikke forstår seg på bil, men samtidig tøff og potent som få. Kjennere vil se hva det er snakk om ganske raskt.

I kjent RS-stil får du 19-tommers (20-tommere som option) smidde aluminiumsfelger, nye fangere, kanalskjørt, større skjermbuer, bakre diffuser, aggressiv nettinggrill, en liten takspoiler og selvfølgelig de obligatoriske matte alu-look speilhusene som har blitt en tradisjon på RS-modellene til Audi.

Les vår test av Audi A8 her:

Enten 250 eller 280 km/t.

Tøff innvendig også.

Men det er tross alt under skallet man finner det som gjør at konkurrentene skjelver. Om vi begynner under panseret så er rekkefemmer for lengst historie. V8 er det som gjelder nå – nærmere bestemt en 4,2-liter på ubeskjedne 444 hk / 430 Nm. Koblet sammen med 7-trinns S-tronic kasse og quattro firehjulstrekk gjøres 0–100 km/t på 4,7 sekunder.

Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Synes du dette er litt for snaut kan Audi ”fikse” 280 km/t – mot et ørlite honorar.

Om vi ser på chassiset, så er bilen senket 20 millimeter. Fjæringen er av typen stiv.

En ny elektronisk servostyring er på plass og nye bremser må til for å få stoppet beistet. Som option kan du få keramiske bremser.

Mercedes E63 AMG: Denne stasjonsvogna er også heftig!


1,6 millioner kroner?

Audi-RS4-emblem
Audi-RS4-motor

Audi-RS4-turteller
Audi-RS4-speil

Den nye RS-Avant debuterer på Bilutstillingen i Genève, mens de første kundene kan hente sin bil hos forhandleren til høsten.

Prisen i Norge vet vi ikke enda – men ryktene sier ca. 77 000 euro (ca. 600 000 kroner) i Tyskland. I Norge snakker vi nok fort mer enn det dobbelte av dette. Ryktene sier ca. 1,6 millioner kroner.

De rike har det godt ...

Les også: Audi Q1: Blir dette markedets minste SUV?