Nye, lekre Mazda Takeri kan løfte Mazda tilbake til gamle høyder på salgsstatistikkene.
Nye, lekre Mazda Takeri kan løfte Mazda tilbake til gamle høyder på salgsstatistikkene.

Hils på Takeri – ser du hvem som står bak dette "gliset"?

Så lekker kan en folkebil være. Se bildene!

Dette er nye lekre Mazda Takeri consept. En bil som absolutt kan ha potensial til å løfte det tradisjonsrike merket tilbake til gamle høyder. Elegant design, nye motorteknologi og et litt annerledes interiør er noen av ingrediensene.

Del med dine Facebook-venner

Helt siden Mazda satte sine første hjulspor på norsk jord i 1966, har merket vert kjent for solide, driftssikre og kanskje litt trauste familiebiler – i alle fall om vi holder RX-serien og enkelte coupémodeller utenfor.

Så har de også satt grundige avtrykk etter seg med familieklassikere som 818, 929 og 626 og for ikke å glemme den litt mindre 323.

Erstatter en gammel traver

Da Mazda 6 kom for 10 år siden ble den oppfattet som ganske utagerende, men samtidig elegant i designet – og bilen ble en umiddelbar suksess. Da neste generasjon kom i 2008 ble den enda mer elegant – men uten at salget tok helt av.

De siste årene har Mazda slitt med å få skikkelig sving på salget her i Norge.

Bilen du ser på disse bildene er Mazda Takeri Consept, som vi har omtalt tidligere her på Broom. Nå har de tatt den et steg lenger og bilen skuffer slett ikke.

Mye tider på at produksjonsutgaven vil ligge svært nært opptil konseptbilen du ser på disse bildene. Lekrere folkebil skal man i så fall lete lenge etter ...

Dette er altså arvtakeren til den allerede omtalte Mazda 6.

Les om Mazda 6 i vår bruktbilguide her:


Den ser ut som en 4-dørs coupe, men Mazda kaller den sedan.
Den ser ut som en 4-dørs coupe, men Mazda kaller den sedan.


Soul of Motion

Det som altså er hyggelig med dette konseptet er at den IKKE er så futurisk at det den oppfattes som et ”luftslott”. Alt tyder på at bilen vil bli veldig lik den man ser på bildene når den settes i produksjon.

Den er elegant, lekker og viderefører mye av det vi allerede har sett på de to foregående 6-erne fra den japanske produsenten.

Takeri tar også med de bølgende karosserilinjene vi allerede har sett på den nye flerbruksbilen Mazda 5. Kodo–Soul of Motion–kaller de det. Uansett navn, det er lekkert!

Også på teknologisiden kommer det nyheter. Bremseenergien omformes til strøm og lagres i en kondensator som igjen brukes til å drive bilens elektriske systemer, deriblant varmeapparatet, noe som igjen er drivstoffbesparende.

Mazda CX-5: Nå skal Mazda utfordre folke-SUV-ene


Plass til fire

Også dashbordet er spennende og annerledes
Også dashbordet er spennende og annerledes

Den får også en ny ”mager” 2,2-liters dieselmotor som kalles SKYACTIV-D som i tillegg vil bli å finne under panseret på SUV-broren CX-5, selvfølgelig med start / stop system.

Ellers er det lagt vekt på lette strukturer i karosseri og chassis og god aerodynamikk. Girkassen vil etter alt å dømme bli en 6-trinnsautomat.

Takeri er firedørs og har en lengde på 4,85-meter, bredde på 1,87 og en høyde på 1,43-meter.

Til tross for en anstendig fysisk størrelse så har den "kun" sitteplass til fire personer. Hjulene på konseptbilen er 20-tommere skodde med 245/40x20 dekk fra Bridgestone.

Mazda Takeri byr på fire sitteplasser i separate stoler.
Mazda Takeri byr på fire sitteplasser i separate stoler.

Dette bør kunne bli en av neste års mest spennende og flotteste familiebiler. Kanskje kan den også bidra til å løfte Mazda-salget tilbake til gamle høyder. Det begynner unektelig å bli en stund siden 626 og 323 herjet på salgslistene ...

Del med Facebook-vennene dine

Noen kommer–noen går. Ved å klikke på linken under kan du lese om ”finaleutgaven” av wankelmotoriserte Mazda RX8.

En billegende takker for seg ...