AKROBAT: Olaf Tufte viser Dag Otto Lauritzen sin beste magetreningsøvelse hjemme på gården. (Foto: Lars Martin Kræmer/)
AKROBAT: Olaf Tufte viser Dag Otto Lauritzen sin beste magetreningsøvelse hjemme på gården. (Foto: Lars Martin Kræmer/)

Her er Olaf Tuftes råeste mageøvelse

Alt du trenger er en stang – og litt guts. Se video.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn Dag Ottos sykkel

Hver dag utover vinteren vil TV 2 Sporty vise deg nyttige treningsøvelser.

Du finner tidligere publiserte styrketreningsvideoer i stolpen til høyre.

LES OGSÅ: Aukland-brødrenes beste mageøvelser

Instruktør i denne videoen er mesterskapsroeren Olaf Tufte, reporter er TV 2 Sportys Dag Otto Lauritzen. Dag Otto har på oppdrag fra God Morgen Norge tilbrakt en hel dag på Tufte-gården i Vestfold for å avsløre den doble OL-mesterens treningshemmeligheter.

Øvrige innslag fra Dag Ottos Tufte-besøk ser du ved å klikke på lenken nedenfor.

LES OGSÅ: Hva gjør Dag Otto i sengen til Olaf Tufte?

LES OGSÅ: Test deg selv: Hvor gammel er kroppen din?

Se video i vinduet ovenfor!

Magetrening i stang
Slik gjør du: Finn en stang eller ribbevegg å henge i.

For nybegynnere: Bare heng og strekk muskulaturen, tøying er i seg selv god trening.

For å trene magemusklene, løft knærne opp til navlehøyde, senk rolig ned. Tar særlig godt i nedre mageregion.

For trente: Trekk hodet bakover. Løft beina til tærne berører stangen, senk rolig ned. Gjør at du også trener lats, hofteleddsbøyere og armer.

Kan gjøres trenes eksplosivt. Men alltid rolig ned. 10–15 uten ekstra vekt, eller hold en medisinball mellom beina og ta 8–10 reps.

For viderekomne: Hev beina til hodehøyde, før dem mellom armene og roter rundt som en turner. Da får du også trent skuldre, lats, hofteleddsbøyere, armer og mer av coremuskulaturen.

Sportys vurdering: En utmerket øvelse som kan tilpasses din fysiske form og styrkenivå. Enkel å variere for å trene flere muskelgrupper.

Husk å ha noen som sikrer deg om du skal kjøre den avanserte varianten.

Du blir fort sliten i hendene. Det kan være lurt å bruke reimer for bedre grep.

LES OGSÅ: Her får du virkelig testet skiformen din

LES OGSÅ: Slik forbereder du deg til et langløp

LES OGSÅ: Variasjon gjør deg sprekere – og skadefri

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!