valentines-hemmelig-beundrer (Foto: Lisa Dyremyhr Bakke/Synne Hellum Marschhäuser)
valentines-hemmelig-beundrer (Foto: Lisa Dyremyhr Bakke/Synne Hellum Marschhäuser)

19.000 mottok SMS fra «hemmelig beundrer»

Ikke sjekk hvem din hemmelige beundrer er – det kan bli dyrt.

Tirsdag er det duket for den store kjærlighetsdagen, Valentine’s day. I fjor mottok hele 19.000 nordmenn SMS fra en «hemmelig beundrer» på Valentines day, ifølge Forbrukerombudet.

Utfordringer med innholdstjenester

Innholdet i meldingen lød som følger:

«Du har fått en valentineshilsen fra en hemmelig beundrer med mob.nr.9369131X "Hei:) Vil bare si at..."Gå hit for å få hele meldingen: http://dinvalentine.com/1/xxxxx ELLER send sms V til 2333 nå, nok 90/melding mottatt. Kontakt kundeservice@dinvalentine.com eller tlf 21044921»

Ved å henvende seg til en av disse adressene skulle man få opp hele meldingen, samtidig som man fikk vite hvem den hemmelige «beundreren» var. Alt dette til den nette sum av 90 norske kroner.

Forbrukerombudet fant raskt ut hvem som sto bak, og tok opp saken med selskapet.

– Vi reagerte raskt på denne saken og ba selskapet som sto bak om å stoppe tjenesten umiddelbart, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten til TV 2 hjelper deg.

Saken illustrer godt hvilke utfordringer forbrukerne står overfor med såkalte mobile innholdstjenester.

Les også: iPhone-kunder frykter de har tapt pengene sine

Markedsføringsstunt

Det var det maltesiske selskapet Baez Limited, som skulle promotere Sommerauksjonen.no, som sto bak fjorårets Valentinesmelding. Forklaringen var at det hadde skjedd en feil i datasystemet da de skulle sende ut Valentinesmeldigen til sine registrerte abonnenter.

– I tillegg til å sende meldingen til et knippe mennesker som allerede hadde samtykket til innholdstjenesten, sendte selskapet ut til meldinger til en rekke personer som ikke hadde samtykket til å motta slik markedsføring på mobilen, sier Ravne Bugten.

Sommerauksjonen.no en såkalt øresauksjon. Auksjonen går ut på å by på et produkt hvor man bare kan øke budet med noen øre om gangen.

Den falske Valentinesmeldingen var ment som et markedsføringsstunt for Sommerauksjonen.no.

Sommerauksjonen.no er registrert i navnet på selskapet Scratching Heads Web Development.

Les også: Her er iPhone-Siris verste tabber og morsomste svar

Forbudt å sende reklame uten samtykke

Det var to sider Forbrukerombudet reagerte på ved denne saken.

– Vi reagerte på det faktum at ordlyden i meldingen faktisk ga inntrykk av at man hadde en hemmelig beundrer, sier Ravne Bugten

– Det andre er at reklamemeldingen gikk ut til personer som ikke på forhånd hadde samtykket til å motta disse reklame meldingene.

Det er forbudt å sende reklame via sms dersom kunden ikke har samtykket til dette på forhånd.

Vær oppmeksom på telefonregningen

Det kan være vanskelig for forbrukerne å vite hva de skal gjøre når det tikker inn meldinger fra firesifrede numre, som for eksempel 2011.

– Hvis du får reklamemeldinger til mobiltelefonen din bør du følge med på om du også betaler for å motta disse meldingene. Hvis du bare sletter meldingene, kan det hende at du får deg en overraskelse når mobilregningen kommer, forteller Ravne Bugten og legger til:

– Det skal stå i meldingen hva den koster hvis den koster noe og det skal stå hvordan du enkelt kan stoppe tjenesten. For å stoppe en slik tjeneste skal du kunne sende ordet «stopp» til nummeret du mottar meldingen fra.

Dersom man ikke har samtykket til å motta reklame kan man klage til Forbrukerombudet.

Det rådes også om å følge godt med på hva som kommer inn på mobilen, og holde et øye på telefonregningen. Hvis det dukker opp beløp under innholdstjenester som man ikke har bedt om kan man ta kontakt med teleopperatøren og sette beløpsgrenser eller sperre abonnementet for slike tjenester.

Les også: Thomas skulle selge GPS-en, ble krevd for 1550


Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter