Tesla er et bilmerke som ikke altfor mange har et forhold til enda. Men ettersom de lager elbiler som ingen andre kan vise maken til – er det nok bare et spørsmål om tid før langt flere vil vite om og ønske seg nettopp en Tesla.

Norge er da også det landets der Tesla satser mest, om vi ser bort ifra hjemmemarkedet i USA. I høst ble det etablert Tesla-kontor i Oslo – som første i Nord-Europa.

Del med dine Facebook-venner

Så langt har vi fått en cabriolet, toseteren Roadster, og familiebilen Model S. Sistnevnte er en diger bil med syv seter, imponerende rekkevidde og en design som kan gi selv bestemor vann i munnen. Målet er å selge 500 eksemplarer av sistnevnte i Norge neste år.

Det sier sitt at det S-en alt er bestilt av over 150 nordmenn alt halvannet år før den kommer – og uten at de vet hvordan bilen er å kjøre eller hva den vil komme til å koste.

LES OGSÅ: Tesla: Nå kommer elbileventyret til Norge

Tesla Model X forfra

Gunstig pris

Det er derfor grunn til å sette seg opp i stolen når Tesla forteller at de har en SUV på lager. Nordmenn er nemlig svært glad i SUV-er – og dessuten er vi tidlig ute med å kjøpe elbiler. Disse to faktorene, i kombinasjon med gunstig avgiftsnivå, bør kunne gi Tesla X en god start.

Rekkevidde er også viktig – og her blir det ulike varianter som gir deg fra rundt 340 opp til 430 kilometers kjørelengde før du må "fylle på".

Som elbil følger det jo også med en hel del fordeler, blant annet at en slipper avgifter. Det er derfor knyttet stor spenning til hva prisene på disse bilene vil bli her hjemme i Norge – et land der staten ikke akkurat er kjent for å være beskjedne hva gjelder avgiftsnivå.

Det ryktes at X-en skal prises noenlunde i samme klasse som S-en, og dermed bør prisene være svært konkurransedyktige, trolig mellom 500-800.000 kroner.

Tesla Model X rett fra siden

Tesla Model S: Over 100 nordmenn har bestilt råskinnet usett

Lynrask og lydløs

Alle som nå tripper forventningsfullt, må smøre seg med litt tålmodighet. Bilen er planlagt å settes i produksjon i 2013 – med leveranser året etter.

Når den kommer har den imidlertid både syv seter og en råsterk motor – som lar deg notere 0–100 km/t på 5 lydløse sekunder.

Dessuten er den utstyrt med måkevingedører – På en SUV!

Ingen skal påstå at det er en kjedelig bil i alle fall.

Tesla Model X SUV bakfra

LES OGSÅ: Tesla Roadster: Endelig en miljøvennlig sportsbil

Stor skjerm

Interiøret er også imponerende. Illustrasjoner viser nemlig at den enorme 17"-skjermen vi kjenner fra Model S vil komme også på X-en.

Det er dessuten lett å komme inn i bilen, også til den bakerste seteraden, takket være de brede måkevingedørene.

Framdriften sikres gjennom enten tohjulsdrift eller firehjulsdrift avhengig av hvilken variant du bestiller.

Og med batteriene under gulvet, er et lavt tyngdepunkt sikret, som skal gi bilen kjøreegenskaper utenom det vanlige i SUV-klassen.

Tesla Model X interiør

LES OGSÅ: Lexus LX470: – Verdens beste SUV