Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Det skal et trenet øye til for å oppdage at denne Grand Cherokeen er en ganske uvanlig modell. 5,9 Limited var på mange måter en forsmak på de rå SRT-utgavene som har kommet de senere årene. Foto: Privat
Det skal et trenet øye til for å oppdage at denne Grand Cherokeen er en ganske uvanlig modell. 5,9 Limited var på mange måter en forsmak på de rå SRT-utgavene som har kommet de senere årene. Foto: Privat

Bilen min Jeep Grand Cherokee LX 5,9: Var verdens raskeste SUV

Ble produsert i bare ett år - Tommy fra Ålesund har sikret seg et eksemplar.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten ”Bilen Min” har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

For mange av oss frister det å ha en bli som har ressurser nok til å føles kvikk og kapabel, og som gir en god og aktiv kjørefølelse. Alternativene er mange i så måte.

Men Jeep? Nope! Eller?

Den amerikanske firehjulsdrift-legenden har gjennom tider med skiftende eierskap og varierende suksess produsert grovbygde biler med vidt forskjellig grad av komfort – fra den opprinnelige Jeepen, ”bilen som vant andre verdenskrig”, til dagens moderne og svært luksuriøse SUVer.

Les også: Jeep-historien er full av kreative ideer - her er én!

Forsmak på SRT-versjonen

Men direkte sportslige har de vel aldri vært – i hvertfall aldri i grunnkonstruksjonen.

Det kantete designet på Grand Cherokee begynte å eldes i 1998. Men det var en stilig bil, og Jeeps standard-grep med flotte aluminiumsfelger med gullfinish på "innsiden" fungerte fremdeles. Foto: Privat

Det er heller ikke bilen det er snakk om her, selv om den har langt friskere ressurser enn andre tilsvarende Grand Cherokee´er. Forklaringen på det er stort sett å finne under panseret – der sitter en 5,9 liters V8 som med sine 245 hester ga hele 468 NM moment. Forskjellen er ikke enorm i forhold til den normale 5,2-liters V8en med 225 hk, men nok til at dette var verdens raskeste SUV den gang.

Den var oppgitt til å klare 0-100 km/t på 7,3 sekunder, men ifølge flere kilder på nettet skal selveste Motor Trend ha klart å barbere bort et helt halvsekund under sin test, og altså kjørt den på 6,8 sekunder.

Selv om modellen ga en liten forsmak på det som senere skulle komme av ganske friske SUVer var det nok ikke fartsressursene som fikk flest til å handle en slik bil. Det var derimot interiøret, som inneholdt store mengder luksus- og komfortutstyr som ikke var standard på de ordinære Grand Cherokee-utgavene.

Ett år, og i lite antall

Modellen fantes kun i 1998, og kan ha vært Jeeps måte å markere slutten på denne generasjonen – en ny, litt rundere Grand Cherokee sto jo klar for 1999.

Bare litt i overkant av 14.000 eksemplarer av 5,9 Limited ble bygd, hvorav nesten en tredjedel etter de ekstra strenge avgasskravene for California. Det kan være grunnen til at den er lite kjent i dag – i hvertfall på våre breddegrader. Og det hjelper selvsagt at det skal et trenet øye til for å spotte den – kun luftinntak i panseret og noen andre små detaljer skiller den fra en vanlig Grand Cherokee.

Luftinntak i panseret var blant meget få kjennetegn man tok seg råd til utvendig på den marginale modellen. Innvendig kunne man glede seg over meget høyt utstyrsnivå - i tillegg til den spesielle motoren. Foto: Privat

Eier: Tommy Eide, (36)

Bosted: Ålesund

Litt om meg selv: Lastebilsjåfør og bilinteressert.

Bilen: Jeep Grand Cherokee LX 5.9, 1998-modell.

Kun 15.000 produserte! Dette er en spesialmodell av Jeep Grand Cherokee med 5.9 liters V8 og 0-100 på 6,8 sekunder originalt.

Les også: Denne Grand Cherokeen har 1.142 hemi-hester!

Kjører på propangass

Hvor lenge har du eid den? 3 år

Hva har du gjort med den? Reparasjoner: Byttet bensinpumpe, radiator, batteri, styresnekke. Bilen har gått 295.000 kilometer, og går fortsatt godt!

Oppgraderinger: Montert LPG gassanlegg, oppgradert til Bilstein-dempere, polyforinger på stabstagene, bremser med slisser og spor samt keramiske klosser. Dessuten har jeg oppgradert innsuget til sportsinnsug på den.

Liker best med bilen: Den voldsomme kraften og akselerasjonen fra 0-50 og videre til 100. Den gjør 0-100 originalt på 6,8 sekunder, nå 6,5 sekunder. Ikke verst for en bil på over 2 tonn, og med LPG er den ikke verst i forbruk heller. En morsom familiebil!

Høyreist og grovbygd som Jeep-produkter flest er denne også en meget praktisk familiebil - ikke minst takket være en lovlig tilhengervekt på 3,5 tonn. Foto: Privat

Liker minst med bilen: Sloppy styring. Den er grei nå etter at snekka ble bytta, men disse bilene hadde "myk" styring allerede fra de var nye på grunn av konstruksjonen på stag osv.

Det finnes vistnok en oppgradering... Neste punkt, kanskje?

Veiholdning er bra etter demperbytte og polyforinger.

Anvendelig familiebil

Beste opplevelse med bilen: Har lov til å trekke 3,5 tonn, så jeg flytta 20 store amerikanske biler på bilhenger fra en plass til en annen. Gøy å kunne gjøre slikt med familiebilen!

Framtidsplaner for bilen: Ha den inntil videre. Blir vel salg når neste generasjon Grand Cherokee blir akseptabel i pris.

Drømmebil: Så mange... Men som familiebil, 2002-2004 Jeep Grand Cherokee Overland med 4,7 HO motor og LPG anlegg. 0-100 på 6.9 sekunder. Hobby?: Store biler med V8. Lincoln Mark V kanskje?

Annet: Liker godt store biler med masse motorkraft. Er litt lite "norsk" i bilvalget jeg da, selv om jeg er født og oppvokst helnorsk på alle måter.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Økte i fjor - ny vår for Jeep etter Fiat-overtagelsen?

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Tommy om? Bruk kommentarfeltet under!