Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Karbonpanser og sideskjørt avslører at Thomas Halvorsens Toyota Supra ikke er helt urørt. Men hvor mye som faktisk er gjort med bilen må man lese denne artikkelen for å forstå... Foto: Privat
Karbonpanser og sideskjørt avslører at Thomas Halvorsens Toyota Supra ikke er helt urørt. Men hvor mye som faktisk er gjort med bilen må man lese denne artikkelen for å forstå... Foto: Privat

Bilen min Toyota Supra - Thomas har 500 hester på bakhjulene

Har gjort MYE med sin japanske klassiker - sjekk lista!
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten ”Bilen Min” har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen skal vi se nærmere på noe i Norge så uvanlig som en fullblods, japansk ”Gran Turissimo”, nemlig Toyotas spydspiss Supra, i det som regnes som den tredje versjonen.

Om den i det hele tatt ble importert på offisielt vis vet vi ikke, men Supra var ikke noen vanlig bil i Norge i det hele tatt før 1982-modellen kom på markedet. Den markerte starten på andre generasjon av modellen, som var basert på sportscoupeen Celica.

Se video: Bli med på tidenes drifting-tur i Kenneth Moens Supra

Siden 70-tallet

Supra-modellen hadde likevel vært i produksjon siden slutten av 70-tallet, som en sekssylindret, litt større og litt flottere ”kjørebil” i Celica-familien.

Tredje generasjon fra 1986 videreførte det elegante og tidløse designet som ble lansert på andre generasjon i 1982, om enn med litt mindre skarpe kanter. Foto: Privat

Ikke at den ble spesielt vanlig i Norge i 1982 heller, for det var en kostbar bil vi snakker om – meget kostbar, tatt i betraktning at japanske biler gjennom hele 60- og 70-tallet i første rekke hadde konkurrert på pris og handlet om ren fornuft. Men noen ble solgt, og gjorde seg bemerket i trafikkbildet.

Det var ikke rart.

Andre generasjon Celica Supra var en lekker bil med skarpe kanter og lange, flytende linjer. Den manglet nærmest totalt forstyrrende elementer som hver for seg skulle pynte opp, men som ikke akkurat bidro til designmessig helhet, slik asiatiske biler gjerne hadde hatt mye av frem til da.

Rent og tidløst design

Designmessig hadde den mye til felles med de kileformede, nye Pontiac Firebird og Chevrolet Camaro-modellene fra samme år, og med sekssylindret motor under panseret og høyt utstyrsnivå var da også Supraen først og fremst beregnet på det amerikanske markedet.

Det lineære og ”internasjonale” formspråket ble videreført med tredje generasjon da den kom i 1986, om enn i litt mer dempet og avrundet stil. Da var modellen løsrevet fra Celica, som ikke minst designmessig utviklet seg i en helt annen og ”rundere” retning.

Supra var i tillegg til å være en velkjørende GT-bil også en kostbar affære, og interiøret har også klasse. Stolene og de ekstra instrumentene avslører at denne bilen er i entusiastiske hender. Foto: Privat

Den foreløpig siste Supra-generasjonen, generasjon 4, ble produsert fra begynnelsen av 90-tallet og ca ti år fremover. Da var den blitt langt mer rund i kantene igjen, ikke minst for å følge trenden fra hovedkonkurrentene Mitsubishi 3000 GT og Nissan Z.

Kanskje ny modell snart?

En noe aldrende konstruksjon og problemer med avgass-sertifisering kombinert med lavt salg gjorde at Toyota ikke vartet opp med en oppfølger da fjerde generasjon gikk ut. Men entusiastene har ikke gitt opp håpet om at modellen en dag skal gjøre comeback, og det ryktes at det kan skje allerede i løpet av et par år.

Se video: Supra mot Murcielago - hvem tror du vinner?

I mellomtiden finnes det etter hvert en god del Supraer, mest av generasjon 2 og 3, også på norske skilter. De holdes i hevd av et hengivent publikum, ikke minst takket være Gatebil-miljøet.

En god representant i så måte er bilen vi her viser bilder av. Vi lar den stolte eieren selv fortelle historien om alt han har gjort med bilen så langt:

Hils på Thomas (26) fra Drammen

Hei. Jeg heter Thomas Halvorsen, og er 26 år gammel. Jeg har en Supra mk 3 Turbo 1990-modell hardtop som jeg har gjort en del mods med. Hadde vært kult om den kom med på siden deres!

Bilen var ny i Norge i 1990 og har levd store deler av livet sitt i Bergen, før den kom over til forrige eier i Hamar, og så til meg i nærheten av Drammen.

Spoilerkitet var allerede montert da Thomas kjøpte bilen. Senere har han komplettert med blant annet karbonpanser. Foto: Privat

Den bar preg av lite vedlikehold og trengte sårt litt kjærlighet. Mye rust i skjermer foran og bak, slitent understell og en motor som tok kvelden rett etter at jeg kjøpte den. Dette var da 7M-GTE-motoren som sitter originalt i mk 3 Supra Turbo-modellen: 3-liter rekkesekser med singelturbo, 230 hester og passe moment.

Konvertert til twinturbo

Det første som ble gjort var å konvertere motoren til 2JZ-GTE, som er kjent for å være en skuddsikker motor, dette er jo da motoren fra Supra mk 4. Det er også en 3-liter rekkesekser, men denne har twinturbo som leverer 330 hester og drøye 400 NM.

Jeg satte også på gule Koni dempere og Eibach senkefjærer for å få frem litt mere sportslige kjøreegenskaper, samt Suspension Techniques antiswaybars for å stoppe krengningen i svinger. Noe denne bilen trenger!

Les også: Erlend trives best med sin lille MR2

Etter et års tid ble det kjedelig med 330 hester, så det ble innkjøpt Greddy T78 turbokit, AEM datasprut, Sard 880 cc dyser, RPS stage 3 clutch, sporteksos og diverse instrumenter for overvåking. Motoren fikk seg også en overhaling, samt forsterkning av R154 girkassen med Marlin Crawler-deler.

Motoren ga opp like etter at Thomas kjøpte bilen. Dermed har han oppgradert til kraftigere saker under panseret - og det er VELDIG gøy, understreker han. Foto: Privat

500 hester og 600 NM

Med dette bremset jeg 500 hjulhester og rundt 600 NM, dette har bilen gått med de siste 3 årene, VELDIG morsomt.

Ellers har bilen fått felger med kant, noe jeg syntes passer litt til alderen på bilen. Det er også montert Greddy style front fanger, skjørt og Bomex hekk. Samt Seibon carbonpanser nå i fjor.

Blir for mye å skrive alt som er gjort, så se spec-liste:

ARP studs

ACL Råde/Veiv lager

Titan Veivhjul

3" downpipe, 2.5" resten

Greddy T78 Turbo kit

Eurospec kammer

AEM EMS datasprut

AEM AFR gauge

3,5 bar map sensor

Røde super spark coiler med nye kontakter og piggytails

850 cc Sard dyser

HKS SSQV

FMIC

Frontmontert luft oljekjøler med termostat

IC cover plate

Fluidyne racing radiator

16" Zirgo radiator vifte

HKS oljetrykksmåler/mekanisk

Bilen har fått felger med bred kant. Det synes eieren passer godt tidsmessig til årsmodellen, og det er vanskelig å være uenig i det. Foto: Privat

STRI Målere: Turbotrykk, oljetemp, vanntemp

Greddy Oil catchtank- Ikke montert.

Eibach senkefjærer

Gule Koni dempere

Suspension Techniques Swaybars

Recaro Speed stoler

Momo Ratt

Greddy profec B-spec II Boost controller

Subframe nylon shims

Solid R154 girkasse med Marlin Crawler innmat. Nye synkringer og alle lager.

Nye girkasse fester/Foringer og stivemotorfester.

Nytt RPS Stage 3 clutch kit.

Lettet svinghjul

Willwood 13" 2 piston big brake kit

Spec G frontfanger

Spec B rear add-ons

Spec B side skirts

Seibon Carbon panser

Hvite blinkere foran og på siden.

Bilen vekker naturlig nok oppsikt når Thomas er ute og kjører med den. Her ved siden av en tilsvarende modell på treff. Foto: Privat

Nå er bilen "ferdig"

Har ingen videre planer for bilen annet enn eventuelt salg. Men det får tiden vise.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Supra med Ferrari-pynt - er dette advokat-mat?

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Thomas om? Bruk kommentarfeltet under!