Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I løpet av året er det slutt for luksusmerket Maybach. Det forsvinner fra markedet når neste generasjon Mercedes S-klasse er klar.

Den overgangen er forresten ikke tilfeldig. Mercedes-eier Daimler satset på Maybach som en rendyrket luksusmerke hakket over Mercedes, men tar nå konsekvensen av at det ikke har lyktes, verken økonomisk eller i salgsvolum.

Ikke noe hyggelig tema

Til sammen kommer Maybach-produksjonen til å ende på rundt 3000 eksemplarer. Og til tross for en solid pris per bil, er det totale Maybach-regnskapet neppe noe Daimler-styret kommer til å ta opp ved cognacen og sigarene fremover.

Del med Facebook-vennene dine

Engelske Car Magazine har nemlig regnet på hva dette har kostet totalt. Deres beregninger viser at Daimler-konsernet har tapt solide 2,5 millioner kroner for hver eneste Maybach som har blitt produsert!

Les også: Concorde Liner – her "leker" vi ikke bobil!

Ekstrem luksusbil

Salget har også vist en klart dalende tendens. I 2003 rullet det 600 biler ut av fabrikken, men i stedet for å vokse videre fra dette antallet, sank produksjonen i de neste årene. I fjor var de nede i 200 eksemplarer, i et år da Rolls-Royce til sammenligning solgte 2700 biler og Bentley kunne notere seg for hele 5100.

Dermed var kanskje ikke avgjørelsen om man skulle satse videre eller ikke så veldig vanskelig å ta.

Maybach i sin nåværende form er et ungt bilmerke, den første bilen kom på markedet i 2002. Men dette var en av de virkelig ekstreme luksusbilene i verden fra tidlig på 1900-tallet og fram til andre verdenskrig.

LES OGSÅ: Suveren SUV – uten å være prangende

Teknisk avansert

Maybach-comebacket ble til som et resultat av at Daimler tapte kampen om å få kjøpe Rolls-Royce og Bentley for noen år tilbake. De to merkene havnet hos BMW og VW i stedet. Da bestemte Daimler seg for å satse på Maybach-navnet og utviklet en bil som ble sett på som noe av det mest teknisk avanserte som noen gang hadde rullet på fire hjul

Introduksjonen i 2002 var av det ikke spesielt beskjedne slaget. Til USA skal for eksempel det første eksemplaret ha kommet med selveste "Queen Mary II", hvorfra den ble løftet i land i New York med helikopter til et ventende publikum, og kjørt for egen maskin til salgslokalet.

LES OGSÅ: Aston Martin Cygnet – luksus i liten skala

Den "korte" 57-versjonen viser tydelig likhetene til Mercedes fra denne vinkelen, neppe spesielt heldig overfor en målgruppe som legger vekt på å skille seg fra "normale" biler.

PS: En eneste Maybach har blitt solgt ny i Norge. Tinius Nagell-Erichsen kjøpte sin bil hos Bertel O. Steen i desember 2005. Den bilen er nå ute på bruktmarkedet. Du kan lese mer om den i linken under:

Nå begynner denne Maybachen å bli rent billig!