Ole Einar Bjørndalen (Foto: Junge, Heiko/SCANPIX)
Ole Einar Bjørndalen (Foto: Junge, Heiko/SCANPIX)

Triksene som gjør at du takler hverdagen bedre

Her er idrettsstjernenes hemmelige mentale våpen.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn Dag Ottos sykkel

MENTAL EKSPERT: Lege Lars Kolsrud. (Foto: Privat/)
MENTAL EKSPERT: Lege Lars Kolsrud. (Foto: Privat/)

De siste 15 årene har Lars Kolsrud vært overlege for Olympiatoppen ved Toppidrettssenteret i Oslo. Der har han på nært hold sett hvordan Norges største idrettsstjerner jobber. Ikke bare når det gjelder fysisk trening, men også mentale forberedelser.

Kolsrud ga nylig ut boken «Slik blir du best når det gjelder».

Nedenfor får du gode råd til hvordan du kan lære av de beste og få bedre resultater i hverdagen: På jobb, i familielivet og på fritiden.

LES OGSÅ: Sporty-ekspertenes mentale tips

Slik tenker stjernene
Visualisering: Da unge Tarje Bø ankom OL i Vancouver i 2010 visste han ikke engang om han skulle få gå en etappe på stafettlaget. Likevel gikk skiskytteren rett ut i OL-løypa og planla hvor han kunne rykke dersom fikk sjansen.

Hvem tror du endte opp med andre etappe og bidro til norsk gulljubel?

Tarjei Bø (Foto: Wiklund, Anders/Scanpix)
Tarjei Bø (Foto: Wiklund, Anders/Scanpix)

Mobilisering: Når vår beste kvinnelige skiskytter, Tora Berger, er nesten tom for krefter innbiller hun seg selv at hun er jaget av en ulv.

Hun bruker frykten til å hente frem ekstra krefter.

LES OGSÅ: Hva gjør Dag Otto i sengen til Olaf Tufte?

Ole Gunnar Solskjær (Foto: TV 2)
Ole Gunnar Solskjær (Foto: TV 2)

Lære av andre: Ole Gunnar Solskjær snakker stadig om sitt store trenerforbilde Alex Ferguson: «Jeg tenker veldig ofte på hva Sjefen ville ha gjort. Når vi leder eller ligger under, hva gjorde Sjefen i denne situasjonen»?

Motivasjon: Etter den fantastiske innsatsen til Thor Hushovd og Edvald Boasson Hagen i Tour de France 2011 uttalte skiskytter Emil Hegle Svendsen til VG: «Det er helt rått det de gutta gjør. Jeg har nesten ikke klart å tenke på annet enn Tour de France i mange dager nå. Jeg tenker på dem i hver eneste treningsøkt».

LES OGSÅ:Så mye koster det å ha personlig trener

GULLGROSSIST: Men snart skal Michael Phelps legge opp. (Foto: MARK RALSTON/Afp)
GULLGROSSIST: Men snart skal Michael Phelps legge opp. (Foto: MARK RALSTON/Afp)

Løsningsorientert: Når det oppstår noe uforutsett har svømmeren Michael Phelps og treneren hans, Bob Bowman, sitt eget prinsipp: WIN. Det står for What's Important Now? De lar seg ikke psyke ut av problemer, men retter oppmerksomheten mot hva de kan gjøre for å løse dem.

Phelps er bare 26 år, men allerede tidenes mestvinnende olympier med 14 gullmedaljer.

LES OGSÅ: Yoga kan hjelpe mot ryggsmerter

Ole Einar Bjørndalen var bare 0,2 sekunder unna seier på lørdagens jaktstart i Hochfilzen. (Foto: Lien, Kyrre/Scanpix)
Ole Einar Bjørndalen var bare 0,2 sekunder unna seier på lørdagens jaktstart i Hochfilzen. (Foto: Lien, Kyrre/Scanpix)

Planlegging: Skiskytter Ole Einar Bjørndalen planlegger som oftest ett år frem i tid, kanskje også flere år i slengen. Da snakker vi ikke bare om å sette seg mål, men detaljstyre hver eneste dag, inkludert bursdager, jul og 17. mai.

I februar vant 38-åringen sitt første verdenscuprenn på over 400 dager. Dermed har Bjørndalen vunnet verdenscuprenn i 17 sesonger på rad siden 1995.

LES OGSÅ: – Nøtter kan fjerne magefett

LES OGSÅ: Så fort får du dårligere kondisjon

– Lær av de beste!
Lars Kolsrud har utdanning fra USA og Norge. Han har gjennom 40 år jobbet med ulike landslag i norsk toppidrett som trener, fysioterapeut og lege. I 2009 ga han ut boka «I hodet på en toppidrettsutøver».

TV 2 Sporty har utfordret Kolsrud til å gi deg sine fem beste mentale tips.

Her er Kolsruds topp-fem:

1) Lær av de beste
Lær av dem som gjør noe bra – bedre enn deg, ved å kopiere dem eller spørre dem om hjelp!

– Alle som er flinke liker å få bekreftet dette, så det er aldri farlig å se og kopiere de beste og ta kontakt med en som kan noe bedre enn deg. «Du gjør dette så bra – kunne du lære meg hvordan du tenker, arbeider og organiserer», sier Kolsrud til TV 2 Sporty.

Usain Bolt var ankermann på søndagens stafett. (Foto: OLIVIER MORIN/Afp)
Usain Bolt var ankermann på søndagens stafett. (Foto: OLIVIER MORIN/Afp)

2) Trening hjelper
Livet er en evigvarende trening. Trener vi godt blir vi bedre. Holder vi ikke treningen ved like, blir vi dårligere. Alle idrettsutøvere vet at trening hjelper!

– Vi starter livet med å trene på å gå og snakke, og nå ser det ut til at de fleste avslutter med å trene golf.

3) Sett deg mål
Vi kan ha flere mål, på forskjellige arenaer (om det ikke blir for mange). Vi kan ha delmål på veien, og vi kan ha våre mål alene eller sammen med andre.

– Livet er lettere å styre om vi har noen klare målsettinger. Om vi ikke vet hvor vi skal, kommer vi sikkert ikke dit vi vil.

LES OGSÅ:Her får du virkelig testet skiformen din

LES OGSÅ:Slik velger du sykkelritt som passer for deg

Det er alltid noe å lære av andre, dersom du ser godt nok etter

4) Evaluering av arbeid og situasjoner
Gjør det morsommere å gjøre rutinearbeidarbeid og lettere å nå sine mål.

– Alle kan vurdere arbeidet sitt eller dagene sine. Gode idrettsutøvere gjøre dette etter hver økt med den obligatoriske treningsdagboka.

– Selv kan jeg gjøre en kort evaluering av hver konsultasjon jeg har som lege, eller etter hver kjøretur jeg tar. Hva gjorde jeg bra, eller hvorfor ble dette så dårlig?

– Slik kan jeg påvirke og begrense de dårlige hendelsene. Hvorfor er jeg så trøtt i dag? Jo, fordi jeg la meg så seint i går. Da vet jeg løsningen for morgendagen, sier Kolsrud.

5) Nysgjerrig, ydmyk og takknemlig
– Det er alltid noe å lære av andre, dersom du ser godt nok etter, sier Lars Kolsrud.

Skal du bli god eller best og forbli dette, må du aldri tro at du er det. For å bli og forbli nummer en, må man en aldri tenke på seg selv som å være bedre enn nummer to.

– Å takke blir aldri feil. Tvert imot restarter du interessen til folk for å hjelpe deg videre, sier idrettslegen til TV 2 Sporty.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!