Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei på deg Benny! Vi har en gammel batterilader stående i garasjen og som jeg tror jeg bør benytte meg av snart for bilen viser tegn til å bli mer og mer tungstartet på morgenen og det kan godt skyldes batteriet for det er lenge siden det ble skiftet.

Nå har jeg aldri brukt en slik lader selv og blir litt skremt når jeg leser skrekkhistorier om hva som kan skje hvis man bruker den feil, blant anna at batteriet kan eksplodere eller at en kan kortslutte viktige deler i bilen. Derfor lurer jeg på om du kan si litt om hvordan man gjør dette og hva det er viktig å passe på ved bruk av laderen. Vennlig hilsen Torbjørn.

Benny svarer:

Hei Torbjørn.

Det er heldigvis svært sjelden at det går galt, og det er noen enkle forhåndsregler man bør ta for å gardere seg mot uhell av den typen som du beskriver.

Det typiske norske kjøremønsteret er mange småturer og bruk av mye elektrisk utstyr som varmeseter, varmetråder i bakruta, varmeapparat, radio, lys og vindusviskere, gjerne alt sammen samtidig. I tillegg kommer strømmen til tenningsanlegg og andre ting som må til for at bilen i det hele tatt skal kunne kjøre.

Når det i tillegg er streng vinterkulde - sier det seg selv at bilbatteriet har tøffe dager ”på jobben".

Da er det smart å etterlade batteriet et par ganger i løpet av vinteren slik at man er sikret start.

Aller først: Ta av minuspolen på batteriet. Dette er viktig og sikrer at du ikke tar knekken på andre elekroniske komponenter under ladingen av batteriet.

Forsikre deg om at du monterer batteriladerens pluss- og minusklemmer riktig på batteriet (+ mot + og – mot -) - også dette er viktig!

Har batteriet ditt ”korker” i toppen, så løsne disse litt. Sørg for at det er god lufting der batteriet lades. Det dannes nemlig "knallgass" (en lettantennelig blanding av hydrogen og oksygen) under ladingen. Knallgass dannes ved to elektroder i vann med likespenning på elektrodene - altså batterilading...

Eksempel på batteri som har eksplodert. (Foto: NAF)

Denne gassen kan faktisk brukes som rakettdrivstoff. Tro meg - jeg lover deg at det smeller om det går galt. Derfor er det svært viktig å gjøre ting i riktig rekkefølge her.

Til slutt: Koble batteriladeren til stømuttaket i garasjeveggen, ved å gjøre dette til slutt unngår du at det oppstår gnister ved batteripolene.

Når batteriet er ferdigladet - gjerne natten over - gjør du hele operasjonen i motsatt rekkefølge.

Følger du disse enkle ”kjørereglene” så skal det veldig mye til at ting går galt.

Pass også på at batteripolene er rene og frie for irr, og at selve batteriet er rent og uten lekkasjer. Normal levetid for et batteri er fra ca. tre-seks år.

Lykke til!

Les også: Slik unngår du flatt batteri i vinterkulda

Del med Facebook-vennene dine

Rust på bruktbil: Dette er de 20 beste

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Prut til selgeren blir sint!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: