For å være sikker på at du får has på sengemidden bør du skifte på senga hver uke.
For å være sikker på at du får has på sengemidden bør du skifte på senga hver uke.

Så ofte må du skifte på sengen for å holde midden borte

Her er tipsene til et sunt og luftig soverom

I løpet av en natt svetter vi mye. Det skaper fukt i madrassen og sengetøyet. Der trives både bakterier og midd godt.

– Derfor er det viktig med en god soveromshygiene, sier Malin Skaar, leder i Lilleborgs forbrukerservice.

Skift på senga hver uke

Hun oppfordrer også til at man bør skifte på senga hver 14. dag. Da tar du nemlig sengemidden i tide.

– Når du vasker sengetøyet bør du vaske det på 60 grader, sier Skaar

60 grader dreper de fleste bakterier, men skal du være sikker på å kvitte deg med alle bakteriene og få sengetøyet helt rent, bør du velge kokevask.

Les også: Her er de beste madrassene

Les mer: Farge og tapettrender 2012: I år skal veggene være grønne

– Det slurves med dyna

Dyna og puta bør luftes en gang i måneden i ca. en time. Du bør også vaske dyna en gang hvert halvår.

Dyne
Dyne

– Det er kanskje dette det slurves mest med. De som har allergi bør vaske dyna og puta oftere, sier Skaar.

Det er også lurt å støvsuge senga, for støvsuginga tar midd.

Les også: Slik vasker du ulltøyet

Gardiner samler støv

Husk at gardinene på soverommet også samler støv over tid. Stort sett får de henge i ro, så det holder med vask en til to ganger i året.

Rullegardiner gjør ikke bare rommet mørkt, de samler også langt mindre støv enn persienner.

Det kan være være lurt å bruke en tørrmopp til å rengjøre vegger og tak. Bruk en støvmopp på persiennene.

Les mer: Finn din kroppsfasong og se hvordan du bør kle deg