OPPTREKK I BOM: Slik gjør du det. Se video i saken nedenfor. (Foto: Frode Sunde/)
OPPTREKK I BOM: Slik gjør du det. Se video i saken nedenfor. (Foto: Frode Sunde/)

Øvelsen som forebygger vonde dataskuldre

Opptrekk i bom gir deg sterkere rygg og færre plager.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Hver dag utover vinteren vil TV 2 Sporty vise deg nyttige treningsøvelser.

LES OGSÅ: Forskere: – Sukker er gift

Instruktør i denne videoen er Anne Marte Handal Sneve, personlig trener og Sporty-ekspert.

Du finner tidligere publiserte videoer i stolpen til høyre.

LES OGSÅ: Test deg selv: Hvor gammel er kroppen din?

Se video her:

510336

Opptrekk i bom
Slik gjør du: Hold i stanga med undertak, ligg på skrå med strak kropp.

Trekk kroppen oppover til haka berører stangen, senk rolig ned.

Øvelsen kan også gjøres med motsatt grep, da trener du litt andre muskler.

Sportys vurdering: Mange må sykemeldes fra jobb på grunn av dataskuldre, fordi de sitter fremoverlent hele dagen og får ubalanse i muskulaturen. Når du trener ryggmusklene får du bedre holdning og styrker motmuskulaturen på baksiden av skulderpartiet.

En lettere øvelse enn kroppsheving i bom, som de fleste menn og kvinner sliter med.

Alternativ øvelse: Nedtrekk der du drar stangen ned foran brystet.

Kroppsheving er også en av øvelsene du må igjennom for å bli politi: Er du sprek nok til å bli politi?

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med treningen

LES OGSÅ: Variasjon gjør deg sprekere – og skadefri

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!