Honda NSX: Sjelden superbil - til Passat-pris
Dessuten blir du ikke ruinert når den må på verksted.
Har du 450.000 kroner å kjøpe bil for - og har lyst på noe som både er heftig og kjøre og som naboen garantert vil legge merke til?
Da kan denne bruktbilen være noe for deg. I Fredrikstad står det nemlig en ekte Honda-sjeldenhet til salgs akkurat nå. En prototype av superbilen Honda NSX.
Designet på denne bilen blir jevnt over regnet som noe av det mest linjelekre du kunne få tak i på 90-tallet. Men bilen ble produsert helt fram til 2005. Og nå er det dessuten planer om å gi NSX et velfortjent comeback.
LES OGSÅ: Honda på hjertet – for Arild finnes det bare ett merke
Først i verden
NSX er noe langt mer enn en stilig bil å se på. Her tok Honda steget fullt ut – og bygget verdens første selvbærende aluminiumsbil. Vektreduksjonen bidro blant annet til å gi gode kjøreegenskaper.
En annen del av forklaringen på at bilen er moro å kjøre, er nok at F1-føreren Ayrton Senna var med på å utvikle den.
VTEC-motoren, en V6-er på 3-liter, lager en nydelig, grov brumming som kan få hårene til å reise seg hos selv den mest bortskjemte bilentusiast.
Kombinert med at motoren er midtmontert for best mulig balanse, og at den har bakhjulstrekk, er dette en bil som innbyr til underholdende turer.
Les mer om Honda i Brooms bruktbilseksjon her
Irriterte Ferrari
Ytelsene står i stil til utseendet. 274 hk sørger for at du bruker omtrent 5 sekunder til 100 km/t. Toppfarten er på over 260 km/t.
Men en ting var veldig irriterende med NSX – irriterende for de andre super- og sportsbilprodusentene. Nemlig driftssikkerheten. Her satte NSX en ny standard – og tvang både Ferrari og Lamborghini til å skjerpe seg.
Så bra er den at du selv i dag ikke trenger å gå personlig konkurs om du eier den.
Men som med alle biler av denne typen er det lurt å sjekke grundig rundt historikk, bruk og vedlikehold.
SE VIDEO: Burde denne kortfilmen fått Oscar?
Nummer 55 av 68
Dette eksemplaret er altså ifølge selger en prototype. Den er nummer 55 av 68 stykker. Det gjør nettopp denne til et samlerobjekt. Produksjonsmodellene ble først solgt fra 1991 - mens de første egentlig ikke skulle selges men eies av Honda og tas vare på.
1990-modellen har gått 163.000 km, men skal være svært godt fulgt opp og kommer med mye dokumentasjon.
Den er for øvrig påkostet over 80.000 kroner i service, motorservice, nye dekk, sportseksosanlegg og annet "nødvendig" vedlikehold den siste tiden.
Ikke helt sesong for å liste seg rundt på vinterføre i en superbil med bakhjulstrekk? Da kan vi røpe at selger også tilbyr vinterlagring til våren kostnadsfritt.
Og hvorfor selger man en slik bil? Jo, forklaringen er både enkel og forståelig: Jeg selger dette smykket motvillig, fordi jeg ønsker at mine tvilling gutter på 4,5 år skal bli med pappa på trackdays etc.
Klikk her for å se hele annonsen på bilen: