Citroën GS var en innovativ og på mange måter genial bil - og den satte datidens bilmekanikere på noen skikkelige prøver.
Citroën GS var en innovativ og på mange måter genial bil - og den satte datidens bilmekanikere på noen skikkelige prøver.

Citroën GS: Brukte alle de stygge ordene jeg kunne – og fant opp noen nye ...

Brooms bilekspert mimrer tilbake til den verste bilen han har skrudd på.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny kan du si hva som er den verste bilen du noensinne har skrudd på? Jeg tenker da på en som har vært vanskelig og kronglete å komme til på. Er det kanskje noe fransk? Hilsen snart omskolert til bilmekaniker!

Benny svarer:

Hei du – morsomt spørsmål som får meg i mimremodus. I løpet av ganske mange år i kjeledressen, har det absolutt ikke manglet på utfordringer og problembiler – det kan jeg love deg!

Husker en gang jeg slet skikkelig med en Lancia Thema V6. Den fusket litt av og til, men bare ca. 10 sekunder annenhver dag. Minnes den bilen med gru ... Tror det gikk flere uker før jeg fant ut av det, og nå så husker jeg ikke en gang hva feilen var, men sikkert noe enkelt og banalt. Har vel klart å fortrenge det på en eller annen måte.

Men det jeg husker aller best er en jobb jeg fikk på yrkesskolen, da jeg gikk på bilmekanikerlinja der. Nemlig å skifte clutch på en Citroën GS. For en som ikke hadde mye erfaring og stort sett var vant til å skru på gamle, kurante Volvoer så var dette jobben fra He.....

Det å begynne clutchskiftet med å ta bort frontlykter og grill var fullstendig ulogisk for en ung, og ikke så rent lite forutinntatt og noe uerfaren bilmekanikerspire. Tror jeg brukte alle de stygge ordene jeg kunne – pluss fant opp en god del nye før jeg var ferdig. Brukte vel en uke (hadde jo en del teori innimellom også) og arbeidsinnsatsen var vel mildt sagt ikke helt på topp.

Illustrasjonsbilde: Komplisert clutchbytte på Citroën GS for en som var vant til å skru på gammel Volvo

Pottesur, nektet jeg plent å prøvekjørte ”dritten” når jobben var gjort, så det måtte læreren min gjøre. Herregud så dum og barnslig man har vært ...

Bestemte meg der og da for aldri å ha Citroën, og det er et løfte jeg har holdt. Det verste er at nå synes jeg faktisk at disse gamle, franske bilene er litt sjarmerende.

Ellers så ble jeg jo en liten racer på andre franske biler etter hvert. Både Peugeot og ikke minst Talbot var favoritter å skru på. Jeg husker jeg gjorde en avtale med verksmesteren på Bertel O Steen at jeg skulle slippe å skru på Daihatsu – jeg hatet japanske biler den gangen – mot at jeg fikset alle Talbotene. En avtale vi begge var strålende fornøyd med! De andre mekanikerne ville jo ikke ta i Talbot med fjernstyrt høygaffel engang.

Innser i ettertid at jeg nok har vært en liten særing med sterke og rare meninger, men tror (håper ...) at jeg har vokste dette av meg nå???

Les også: Slik unngår du flatt batteri i vinterkulda

Del med Facebook-vennene dine

Rust på bruktbil: Dette er de 20 beste

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Prut til selgeren blir sint!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: