Ryanair (Foto: Scanpix)
Ryanair (Foto: Scanpix)

Prisen startet på 769 kroner, endte på 1404 kroner

Stor forskjell på grunnpris og sluttpris på flyselskapenes lavprisbilletter. Se hvilke som er verst.

Mange lavprisselskaper lokker deg inn med billige flybilletter, men i det du skal til å betale, har prisen økt betraktelig. Skatter og avgifter kommer i tillegg til grunnprisene, og billettene blir ofte langt dyrere enn det du først trodde.

– Den såkalte grunnprisen kommer som regel kun frem i bestillingsprosessen. I all markedsføring skal alle obligatoriske tillegg, uavhengig av hva gebyret eller tillegget gjelder, være inkludert i prisen. Prisen som oppgis i markedsføringen skal være en pris man kan kjøpe billetten for, sier fagdirektør i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem.

TV 2 hjelper deg har undersøkt forskjellen mellom grunnpris og sluttpris på lavprisbilletter tur-retur London.

Flyselskapene vi har sjekket er Ryanair, Norwegian, SAS og British Airways. Prisene ble sjekket 1. februar, og gjelder for én voksen person med et kolli. Utreisedato er 9. februar og hjemmreise er 12. februar.

Les også: Familien Stordalen betalte formue for falske flybilletter

Størst andel hos Ryanair

Selve setet utgjør stort sett den største summen, men vår pristest avslører at skatter og avgifter er en overraskende stor del av sluttsummen.

Ryanairs Londonbilletter hadde i utgangspunktet en samlet sum på 769 kroner, men da skatter, avgifter og bagasje var lagt til, hadde summen økt til 1404,5 kroner. Det er altså over 600 kroner og 45 prosent som skiller grunnprisen fra sluttsummen hos Ryanair.

Les saken: Guttegjeng fikk hotellrom med «barnesenger» og knøttebad

Hos SAS er billettprisen en god del høyere enn hos Ryanair, noe som fører til at skatter og avgifter naturlig nok utgjør en større sum av billettprisen. Av selve billettprisen på 2765 kroner, er det 907 kroner som utgjør skatter og avgifter.

Både SAS og British Airways har skatter og avgifter inkludert i billettprisen, og prisen det markedsføres med er sluttprisen.

Saken fortsetter under tabellen.

Flypriser
Flypriser

Velger du å fly med Norwegian eller British Airways på helgens Londontur, må du belage deg på at mellom 23 og 25 prosent av sluttprisen er skatter og avgifter.

Hos British Airways var det 818 kroner som skilte grunnprisen fra sluttprisen, mens Norwegian hadde laveste differansesum på 558 kroner.

– Her er det nok variasjonen i lokale skatter og avgifter som slår mest ut. Heathrow er mye dyrere enn Stanstead, og antagelig dyrere enn Gatwick, sier Rolf Forsdahl, reiselivsdirektør i Hovedorganisasjonen Virke.

– Avgiftene er også i utgangspunktet faste, og jo lavere billettpris, jo høyere prosentandel også for differansen, fortsetter han.

Les også: Familien på fem sparte 7400 kroner på to uker med all inclusive

Det koster å velge sete

Mens SAS og British Airways har de fleste ekstrautgiftene inkludert i prisen, tar både Norwegian og Ryanair betalt for å forhåndsreservere yndlingssetet ditt.

Ønsker du ekstra beinplass på Ryanairs fly, kan du reservere sete ved nødutgangen eller foran i flyet for 92 kroner en vei. For halve prisen får du prioritert ombordstigning, og er blant de første som går på flyet og får velge plass.

Norwegian er hakket billigere enn Ryanair når det gjelder setereservasjoner. Her må du ut med 60 kroner per vei for å kunne sitte på favorittplassen.

Les også: Ryanair nektet Helene (12) å fly hjem fra London

Tar godt betalt for bagasje

Blant flyselskapene i vår pristest, er det Ryanair som tar mest betalt for at du skal ha med bagasje utover håndbagasjen.

Prisen varier etter hvor du skal reise og om det er høysesong eller lavsesong, men tur-retur London koster det 276 kroner for et kolli på 15 kilo da vi sjekket priser. Planlegger du å handle mye og trenger større bagasje, må du ut med 460 kroner ekstra for å få lov til ha med 20 kilo hver vei.

– Ryanair har også økt bagasjegebyret slik at det koster mer å ta med kofferten enn hva billetten kan koste, sier Forsdahl til TV 2 hjelper deg.

Med Norwegian, er det 340 kroner billigere å ta med seg et kolli på 20 kilo. For en helgetur til London koster det 120 kroner å ha med seg bagasje.

Hos både British Airways og SAS, er bagasje inkludert i flybillettprisen.

Les også: Jentegjeng fikk hotellsjokk

Lokker deg inn

Forsdahl peker på at det er to teorier ute og går blant flyselskapene.

– Noen utenlandske lavprisselskap strekker regelverket svært langt i en eneste hensikt å lokke kundene med lave annonsepriser. Prisen kan da bli fordoblet før du er i mål med bestillingen, og uten at du ser omtrent hvor sluttsummen havner når du begynner på bookingprosessen.

Hva som faktisk er statlige avgifter og hva som har blitt lagt til av flyselskapet, kan variere.

– Lavprisselskapene bruker gjerne distriktsflyplasser eller private flyplasser hvor avgiftene er lavere. Dermed blir avgiftssummene lavere enn hos selskapene som bruker hovedflyplassene, slår Forsdahl fast.

Les også: Alenemor fikk hotellrom i «potetkjeller»

Ukorrekt drivstofftillegg

En rekke flyselskaper har de siste årene innført drivstofftillegg, og plassert det som skatt i billetten.

– Dette er formelt ukorrekt. Økte drivstoffutgifter er selvsagt en ren driftsutgift og skulle vært inkludert i selve billettprisen. Det er imidlertid praktiske hensyn bak at drivstofftillegget er plassert som skatt, og flyselskapene er klar over at dette ikke er optimalt, men vet også at praksisen ikke er ulovlig, sier reiselivsdirektøren.

Saken fortsetter under bildet.

drivstofftillegg
drivstofftillegg

Hovedorganisasjonen Virke mener kunden lett kan bli villedet av en lav billettpris, og ønsker drivstofftillegget bort og inn i billettprisen.

– Det at vi og andre ønsker drivstofftillegget bort, er dessverre ikke nok til å endre på denne internasjonale praksisen – som ikke er ulovlig. Før et eventuelt forbud mot å innta annet enn offentlige avgifter og skatter i skatterubrikken, må vi nok leve med dette tillegget, slår Forsdahl fast.

Les også: Hotellet i Tyrkia ødela familien Høies ferie

Forbrukerne villedes

Forbrukerombudet ledet i 2009 et EU-prosjekt hvor de kartla flyselskapenes praksis rundt beregning av skatter og avgifter.

I rapporten fremgår det av kun et gjennomsnitt på 41 prosent av de 24 undersøkte flyselskapenes skatter og avgifter var pålagt av myndighetene og flyplassene.

Forbrukerombudet konkluderte med at forbrukerne villedes til å kjøpe billetter som virker billigere enn de egentlig er og at måten flyselskapene opplyser om skatter og avgifter på, gjør det vanskelig for forbrukerne å sammenligne tilbud.

Ryanair har foreløpig ikke svart på våre henvendelser.

Artikkelen har blitt oppdatert, og det har blitt presisert at både SAS og British Airways kun operer med én pris.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter