Grand Cherokee er en av Jeep modellene som har rike tradisjoner. Nå skal det også satses for fullt på merket igjen i Norge.
Grand Cherokee er en av Jeep modellene som har rike tradisjoner. Nå skal det også satses for fullt på merket igjen i Norge.

Jeep: Bilmerket som økte mest

Bilsalget i Europa falt i fjor - men noen hadde et knallår.

Selv med en finanskrise hengende over Europa ble det ikke noen dramatisk nedgang i bilsalget, viser tall fra European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).

Totalt ble det registrert 13,5 millioner nye biler i EU og EFTA i 2011, noe som var en nedgang på 1,4 prosent fra de 13,7 millionene som fikk eiere i 2010. Det skriver siste.no.

Økte med 8,3 prosent

Norge er ikke med i EU, og vi er heller ikke rammet av finansuroen rundt i Europa. Og vi går også mot strømmen når det gjelder bilslag.

For det totale salget i Norge endte på 138.345 biler mot 127.754 i 2010, og økte dermed med 8,3 prosent. Det er 12. «best» av de 28 landene som har rapport inn tall til ACEA, med Litauen (77,8 prosent) og Estland (73,5 prosent) som de to landene med størst økning.

Verst utvikling har de to landene som er blant de hardest rammede, Portugal og Hellas. I begge disse landene har salget gått ned 31 prosent.

Del med Facebook-vennene dine

Overraskende topp

2011-vinneren blant bilmerkene ble overraskende Jeep. Fiat er nå majoritetseiere i Chrysler, som er selskapet som står bak Jeep. Samarbeidet mellom de to fabrikantene har altså fått fart på Jeep-salget i Europa, og Jeep økte med 61,8 prosent i 2011.

– Dette er et bevis på Chrysler Gruppens integrering med Fiat Gruppen har vært vellykket, sier president i Jeep, Mike Manley.

I Norge har RSA nylig overtatt som Jeep-importør, og har satt seg som mål å selge 900 biler i år.

GM smuldrer bort

Med lanseringen av den nye kompaktmodellen CT 200h har Lexus også fått skikkelig fart på salget, og noterte seg for en økning på 53 prosent i fjor.

Disse to var i en egen klasse, og det merket som økte tredje mest, Mini, endte på +19,1 prosent tett fulgt av Alfa Romeo på 18,7.

På den andre enden av skalaen finner vi også Fiat-gruppen. De tre merkene Dodge, Ferrari, Maserati hadde samlet et fall på 55,5 prosent i 2011, og kun 8.215 slike biler ble solgt i fjor.

Salget av amerikanske GM nærmer seg faretruende null her i Europa, og falt med 51,7 prosent etter at de kun solgte 626 biler i 2011.

Volkswagen var også i fjor det mest solgte merket med knappe 1,7 millioner solgte biler, og det var heller ikke noe overraskelse av Europas nest mest folkerike land Tyskland topper listen med sine 3,1 nyregistrerte biler i 2011. (ANB)

Du kan lese mer om bil og trafikk i Motormagasinet på siste.no - her:

LES OGSÅ: Slik går det når firmabilkundene får velge selv