Caterina var en av konseptbilene som det aldri ble noe av, men som ledet frem til Sonett II. Bygget i stål i 1965, og tydelig inspirert av både Alfa Romeo og et knippe japanere. Faksimile: Konkursboet.se
Caterina var en av konseptbilene som det aldri ble noe av, men som ledet frem til Sonett II. Bygget i stål i 1965, og tydelig inspirert av både Alfa Romeo og et knippe japanere. Faksimile: Konkursboet.se

Bil-skattene er reddet

Les hvem som kuppet budrunden - og kjøpte hele Saab-museet.

Midt oppe i prosessen rundt konkurs, tapte arbeidsplasser og mulige nye kjøpere, har det også pågått et annet drama rundt Saab.

Konkursforvalterne la nemlig nylig ut samtlige biler i Saab-museumet på auksjon. Deres jobb er enkel: Å få inn mest mulig penger til alle dem som har penger til gode hos Saab. Og dermed er det ikke rom for andre hensyn - som å ta vare på en stor del av svensk bilhistorie.

Reddet industrihistorie

Dette har falt mange tungt for brystet. I verste fall kunne museums-bilene bli spredt over hele verden. Men det ble snart klart at sterke krefter jobbet for å unngå dette.

Nå har glad-beskjeden akkurat kommet. Museet er reddet. Dermed forblir den unike bilsamlingen samlet.

Del med Facebook-vennene dine

- Nå har vi reddet en bit av svensk industrihistorie, sier Paul Åkerlund i Trollhättan kommune i en pressemelding.

LES OGSÅ: Konkurssalg på Saab-fabrikken

Spleiselag

Det er imidlertid ikke bare kommunen selv som har stått for dette. Dette er et realt spleiselag. Sammen med Saab AB ( som blant annet er engasjert i forsvars- fly- og romindustri) og den styrtrike Wallenberg-familien la kommunen 28 millioner svenske kroner på bordet. Det var nok til å kuppe budrunden og sikre at samlingen ikke ble solgt enkeltvis.

Wallenberg-familien er for øvrig tidligere eier av Saab og de har engasjert seg sterkt i saken. Pengene er skutt inn via Marcus og Amalia Wallenbergs minnefond.

LES OGSÅ: Saab 9-4X: SUVen som kom altfor sent

Trekkplaster

Museet inneholder til sammen 123 biler. Her snakker vi noen "første produserte", noen "siste produserte", konseptbiler, testbiler som aldri ble satt i produksjon, rallybiler som har bragt Erik Carlsson heder og ære, og mye annet.

Selve bilsamlingen som har vært tilgjengelig for publikum består av 50 biler. Den har vært et valfartssted for Saab-entusiaster, og et trekkplaster for den jevne turist der de har vært stilt ut i museumshallen på det såkalte Nohab-området i Trollhättan.

LES OGSÅ: Saab knuser trolig over 100 nye biler

Stengt siden nyttår

Dessuten har det vært lagret 73 biler i kjelleren - mange av dem har vært for objekter å regne, men felles for dem alle er at de tross alt har vært unike og viktige historiske milepæler for det svenske industrieventyret, som nå er gått over i historien - i alle fall i sin opprinnelige form.

Museet har vært stengt siden nyttår. Når det kan åpne igjen, er ikke klart. Men i denne tunge tiden for Saab har dette også blitt til et samlende symbol på det som i mange år var en av Sveriges stolteste merkevarer.

Det er derfor ventet at museet vil åpne igjen så snart som mulig, blant annet med betydelig frivillig innsats fra Saabveteranerna, pensjonistene fra Saab-fabrikken.

Blant de veldig spesielle finner vi denne tidlige prototypen på 99-modellen. Bilen er bygget i 1966, fikk internnavnet
Blant de veldig spesielle finner vi denne tidlige prototypen på 99-modellen. Bilen er bygget i 1966, fikk internnavnet

SE OGSÅ: Bli med når Broom besøker BMW-museet

Selve "Ur Saaben" er også til salgs   for første gang i historien. Den DKW motoriserte prototypen fra 1946 har vært i Saabs eie helt til nå, og skal være kjørbar. Faksimile: Konkursboet.se
Selve "Ur Saaben" er også til salgs for første gang i historien. Den DKW motoriserte prototypen fra 1946 har vært i Saabs eie helt til nå, og skal være kjørbar. Faksimile: Konkursboet.se
En replika av Greta Molanders rallybil finnes også i museet, og er nå til salgs. 1952 modellen er lett trimmet, og kommer med komplett rally utstyr. Faksimile: Konkursboet.se
En replika av Greta Molanders rallybil finnes også i museet, og er nå til salgs. 1952 modellen er lett trimmet, og kommer med komplett rally utstyr. Faksimile: Konkursboet.se
"Saab 93 Monstret" fra 1959 var en forsøksbil med flere karosserideler i lettvektsmaterialer, bygget for hastighetsrekord. Bilen ble kjørt av blant andre Erik Carlsson og Carl Magnus Skogh, og oppnådde offisielt 196 kilometer i timen. Et objekt for kjennere. Faksimile: Konkursboet.se
"Saab 93 Monstret" fra 1959 var en forsøksbil med flere karosserideler i lettvektsmaterialer, bygget for hastighetsrekord. Bilen ble kjørt av blant andre Erik Carlsson og Carl Magnus Skogh, og oppnådde offisielt 196 kilometer i timen. Et objekt for kjennere. Faksimile: Konkursboet.se
Det finnes også et antall biler som har blitt kjøpt tilbake fra privatpersoner i museet. Denne 96 utgaven fra 1966 har kun gått 56.000 kilometer, og har vært i museets eie i svært mange år   så lenge at den har de gamle skiltene med plastbokstaver, som svenskene brukte frem til 1973. Faksimile: Konkursboet.se
Det finnes også et antall biler som har blitt kjøpt tilbake fra privatpersoner i museet. Denne 96 utgaven fra 1966 har kun gått 56.000 kilometer, og har vært i museets eie i svært mange år så lenge at den har de gamle skiltene med plastbokstaver, som svenskene brukte frem til 1973. Faksimile: Konkursboet.se
Denne har du aldri sett før   med mindre du har vært på Saab museet: 98 var en prototyp på en kombicoupé som aldri kom i produksjon. Basert på en 95 stasjonsvogn fra 1974   og skal være så godt som kjørbar. Faksimile: Konkursboet.se
Denne har du aldri sett før med mindre du har vært på Saab museet: 98 var en prototyp på en kombicoupé som aldri kom i produksjon. Basert på en 95 stasjonsvogn fra 1974 og skal være så godt som kjørbar. Faksimile: Konkursboet.se
Midt mellom alle de gamle bilene dukker det opp noe annet også. Denne Subaru Saaben, en 9 2X, ble brukt til presseintroduksjonen i USA, og har vært registrert der borte. Faksimile: Konkursboet.se
Midt mellom alle de gamle bilene dukker det opp noe annet også. Denne Subaru Saaben, en 9 2X, ble brukt til presseintroduksjonen i USA, og har vært registrert der borte. Faksimile: Konkursboet.se
Her er den, den aller første Sonetten med kodenavn 94. Chassisnummer 1 ble bygget for hånd i Åsaka av et team ledet av initiativtageren Rolf Mellde, og har siden blitt restaurert i USA. Faksimile: Konkursboet.se
Her er den, den aller første Sonetten med kodenavn 94. Chassisnummer 1 ble bygget for hånd i Åsaka av et team ledet av initiativtageren Rolf Mellde, og har siden blitt restaurert i USA. Faksimile: Konkursboet.se
Caterina var en av konseptbilene som det aldri ble noe av, men som ledet frem til Sonett II. Bygget i stål i 1965, og tydelig inspirert av både Alfa Romeo og et knippe japanere. Faksimile: Konkursboet.se
Caterina var en av konseptbilene som det aldri ble noe av, men som ledet frem til Sonett II. Bygget i stål i 1965, og tydelig inspirert av både Alfa Romeo og et knippe japanere. Faksimile: Konkursboet.se
Caterina fra 1965 ble bygget under Sixten Sasons ledelse, og han har fått sitt etternavn på skiltene som har prydet den mens den har stått i utstillingen. Faksimile: Konkursboet.se
Caterina fra 1965 ble bygget under Sixten Sasons ledelse, og han har fått sitt etternavn på skiltene som har prydet den mens den har stått i utstillingen. Faksimile: Konkursboet.se
Hadde du lyst på Sonett på 70 tallet er det ikke for sent ennå. Denne 1974 modellen er den siste Sonetten som ble produsert, og den har aldri vært i bruk. Faksimile: Konkursboet.se
Hadde du lyst på Sonett på 70 tallet er det ikke for sent ennå. Denne 1974 modellen er den siste Sonetten som ble produsert, og den har aldri vært i bruk. Faksimile: Konkursboet.se
Blant de veldig spesielle finner vi denne tidlige prototypen på 99 modellen. Bilen er bygget i 1966, fikk internnavnet "Daihatsu" (!) og har ikke engang chassisnummer. Faksimile: Konkursboet.se
Blant de veldig spesielle finner vi denne tidlige prototypen på 99 modellen. Bilen er bygget i 1966, fikk internnavnet "Daihatsu" (!) og har ikke engang chassisnummer. Faksimile: Konkursboet.se
Saab lekte med tanken på stasjonsvogn også på 70 tallet. Denne designstudien basert på en 1971 modell 99 har ikke fungerende bakdører, og er ikke kjørbar. Faksimile: Konkursboet.se
Saab lekte med tanken på stasjonsvogn også på 70 tallet. Denne designstudien basert på en 1971 modell 99 har ikke fungerende bakdører, og er ikke kjørbar. Faksimile: Konkursboet.se
Blant de mer vidløftige ideene som nå kommer frem fra glemselen i Trollhättan er denne 99en fra 1972, som har forlenget front der det har sittet montert en V8 en gang i tiden. Et omfattende objekt. Faksimile: Konkursboet.se
Blant de mer vidløftige ideene som nå kommer frem fra glemselen i Trollhättan er denne 99en fra 1972, som har forlenget front der det har sittet montert en V8 en gang i tiden. Et omfattende objekt. Faksimile: Konkursboet.se