Les hvem som kuppet budrunden - og kjøpte hele Saab-museet.
Sist oppdatert
Caterina var en av konseptbilene som det aldri ble noe av, men som ledet frem til Sonett II. Bygget i stål i 1965, og tydelig inspirert av både Alfa Romeo og et knippe japanere. Faksimile: Konkursboet.se
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Midt oppe i prosessen rundt konkurs, tapte arbeidsplasser og mulige nye kjøpere, har det også pågått et annet drama rundt Saab.
Konkursforvalterne la nemlig nylig ut samtlige biler i Saab-museumet på auksjon. Deres jobb er enkel: Å få inn mest mulig penger til alle dem som har penger til gode hos Saab. Og dermed er det ikke rom for andre hensyn - som å ta vare på en stor del av svensk bilhistorie.
Reddet industrihistorie
Dette har falt mange tungt for brystet. I verste fall kunne museums-bilene bli spredt over hele verden. Men det ble snart klart at sterke krefter jobbet for å unngå dette.
Nå har glad-beskjeden akkurat kommet. Museet er reddet. Dermed forblir den unike bilsamlingen samlet.
Del med Facebook-vennene dine
- Nå har vi reddet en bit av svensk industrihistorie, sier Paul Åkerlund i Trollhättan kommune i en pressemelding.
Det er imidlertid ikke bare kommunen selv som har stått for dette. Dette er et realt spleiselag. Sammen med Saab AB ( som blant annet er engasjert i forsvars- fly- og romindustri) og den styrtrike Wallenberg-familien la kommunen 28 millioner svenske kroner på bordet. Det var nok til å kuppe budrunden og sikre at samlingen ikke ble solgt enkeltvis.
Wallenberg-familien er for øvrig tidligere eier av Saab og de har engasjert seg sterkt i saken. Pengene er skutt inn via Marcus og Amalia Wallenbergs minnefond.
Museet inneholder til sammen 123 biler. Her snakker vi noen "første produserte", noen "siste produserte", konseptbiler, testbiler som aldri ble satt i produksjon, rallybiler som har bragt Erik Carlsson heder og ære, og mye annet.
Selve bilsamlingen som har vært tilgjengelig for publikum består av 50 biler. Den har vært et valfartssted for Saab-entusiaster, og et trekkplaster for den jevne turist der de har vært stilt ut i museumshallen på det såkalte Nohab-området i Trollhättan.
Dessuten har det vært lagret 73 biler i kjelleren - mange av dem har vært for objekter å regne, men felles for dem alle er at de tross alt har vært unike og viktige historiske milepæler for det svenske industrieventyret, som nå er gått over i historien - i alle fall i sin opprinnelige form.
Museet har vært stengt siden nyttår. Når det kan åpne igjen, er ikke klart. Men i denne tunge tiden for Saab har dette også blitt til et samlende symbol på det som i mange år var en av Sveriges stolteste merkevarer.
Det er derfor ventet at museet vil åpne igjen så snart som mulig, blant annet med betydelig frivillig innsats fra Saabveteranerna, pensjonistene fra Saab-fabrikken.