REKORDORDRE: Bjørn Kjos kan koste på seg et godt glis etter at Norwegian nå foretar historiens største flyordre i Europa. (Foto: Berit Roald/Scanpix)
REKORDORDRE: Bjørn Kjos kan koste på seg et godt glis etter at Norwegian nå foretar historiens største flyordre i Europa. (Foto: Berit Roald/Scanpix)

Norwegian bak Europas største flyordre

Norwegian kjøper 222 nye fly: – Det er i nedgangstider du skal handle, sier Bjørn Kjos.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyselskapet Norwegian kunngjorde onsdag morgen at de har lagt inn ordre på 222 nye fly fra både den europeiske flyprodusenten Airbus og amerikanske Boeing. Dermed er lillebror i norsk luftfart i ferd med å vokse seg store, noe som ikke var en selvfølgelighet da de startet opp for ti år siden.

– Det var mange som sa vi ikke kom til å vare mer enn 30 dager da vi startet opp, sa administrerende direktør Bjørn Kjos under en pressekonferanse om flykjøpet onsdag.

Flere flytyper i flåten

Ordren består av 122 fly fra Boeing, hvorav 22 er Boeing 737-800, samme flytype som Norwegian i dag benytter på de fleste rutene.

100 er av typen Boeing 737 MAX8, som er en videreutvikling fra dagens flyflåte.

EUROPEISK: Norwegian har inngått avtale om å kjøpe 100 Airbus A320neo. Det er første gang Airbus leverer fly til Norwegian. (Foto: Airbus/Norwegian)

Ordren med Airbus gjelder 100 Airbus A320neo. Det er første gang Norwegian kjøper fly fra Airbus.

Les også: Analytiker om rekordkjøpet: – Lett å tro det er skrivefeil

– Dette er en historisk dag for Norwegian. Ordren er den største noe europeisk flyselskap har inngått og en stor milepæl i selskapets 10-årige historie. Vi har sikret vår flåtefornyelse mange år fremover i tid og er svært godt fornøyd med de avtalene og de betingelsene vi har fått hos både Airbus og Boeing, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

Les også: Norwegian vil bli større enn SAS på langdistanse

Mindre drivstoff

Kjos understreket under pressekonferansen at de nye flyene vil bruke mindre drivstoff enn dagens fly.

– Vi vil kutte drivstofforbruket med 30 prosent, sa Kjos og sammenlignet med situasjonen da Norwegian startet opp. Med de nye flyene mener Kjos at Norwegian vil være konkurransedyktig.

– Vi kommer til å ha et av de laveste kostnadsnivåene i verden, slo Kjos fast.

Blir lanseringskunde

Norwegian blir den første av Boeings kunder i Europa som mottar de nye Boeing 737 MAX8-flyene.

FØRST: Norwegian blir det første flyselskapet i Europa som får det nye Boeing 737 8MAX-flyet. (Foto: Boeing/Norwegian)

– Første gang den flyr i Europa er det med Norwegian-farger, sa en tydelig stolt Kjos under pressekonferansen.

Sammen med tidligere flybestillinger, har Norwegian totalt 277 fly i bestilling. I tillegg har det norske flyselskapet inngått avtaler om til sammen 150 kjøpsrettigheter. Norwegian har drøyt 60 fly i flåten.

Til sammenligning hadde SAS 240 fly ifølge årsrapporten fra selskapet fra 2009.

Les også: Bloomberg: – 78 prosent sjanse for SAS-konkurs

Interkontinentale flyginger

Blant flyene Kjos har i bestilling er også seks Boeing 787 Dreamlinere. Disse skal etter planen fases inn fra 2013, da de skal settes inn i interkontinental trafikk. New York og Bangkok har blitt lansert som fremtidige destinasjoner.

Kjos har tidligere sagt at Norwegian trenger flere langdistansefly.

– Vi er i dialog med Boeing. Vi er komfortable med at vi klarer å skaffe flere Dreamlinere fremover, sa Kjos tydelig fornøyd med at han har klart å få på plass avtaler om å motta fly allerede neste år.

Bytte fly hvert syvende år

Innfasingen av de nye flyene fra dagens ordre starter i 2016. Først med Airbus A320neo, mens Boeing 737 MAX8 kommer i annet halvår 2017.

– Ideelt sett vil vi ha en flåte der flyene skiftes ut hvert 7. år, og det krever at vi planlegger minst 10–20 år fremover i tid. De eldste flyene i dagens flåte vil bli solgt eller leid ut, sier Bjørn Kjos.

Dagens ordre har en verdi på 127 milliarder kroner.

Les også: Norwegian-Kjos lover knallpriser til New York og Bangkok