Liten og kjapp, og med fin fine kjøreegenskaper er Toyota MR2 en populær bil ikke minst i Gatebil miljøet. Erlend har også omfattende planer for sin 1993 modell med turbomotoren. Foto: Privat
Liten og kjapp, og med fin fine kjøreegenskaper er Toyota MR2 en populær bil ikke minst i Gatebil miljøet. Erlend har også omfattende planer for sin 1993 modell med turbomotoren. Foto: Privat

Toyota MR2: Erlend sprengte motoren - men det var bare starten

Se hva som er gjort med denne gule, gatebil-tøffingen.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen skal vi bli minnet om at det ikke alltid behøver å være så fryktelig stort, dyrt eller eksklusivt for å bli veldig morsomt - en sannhet som ikke minst japanerne har vært flinke til å bevise med små biler med artige egenskaper.

Mens roadsterfavoritten Mazda MX-5 er godt kjent for de fleste, lever Toyota MR2 litt mer i skyggen. Hvilket egentlig er helt ufortjent.

Les også: På tide å oppfylle cabriolet-drømmen - men med hva?

Mye kjøreglede for lite penger

I de senere år er de to blitt direkte sammenlignbare i og med at begge har vært roadstere. Da modellene kom på 80-tallet var de imidlertid mer ulike: Da var MX-5 en relativt ukomplisert og tradisjonelt oppbygget roadster med friskluft som det største bidraget til kjøregleden, mens MR2 var en liten toseters coupe med midtmotor og dertil hørende gocart-aktige kjøreegenskaper.

I enkelte miljøer ble andre generasjon MR2 kalt en
I enkelte miljøer ble andre generasjon MR2 kalt en

Fiat X1/9 var på mange måter målestokken da MR2-prosjektet ble satt i gang. Bilen skulle være liten og lett, og ha kjøreegenskaper som overgikk de øvrige små midtmotor-sportsbilene som hadde vært på markedet i løpet av 70-tallet. Ikke minst takket være Lotus, som Toyota hadde eierinteresser i den gang, ble chassiset svært vellykket, og bilen fikk raskt ord på seg for virkelig å gi "value for money" da den kom rundt 1985.

Det var dog på de fleste andre markeder, der den levde opp til målsetningen om å være forholdsvis billig også. I Norge falt den uheldig ut, men til tross for høye avgifter ble det solgt en del av den kantete og tidsmessig kileformede første generasjonen, som var i salg frem til 1990.

Mest vanlig etter bruktimport

Da kom en litt større, rundere og litt tyngre variant, fremdeles med to seter, midtmotor og en svært populær T-takløsning på bestillingsskjemaet. Om andre generasjon i det hele tatt ble markedsført aktivt på våre breddegrader husker vi ikke i farten, men det ble i hvertfall ikke solgt mange av dem som nye.

På den annen side ble bilene "oppdaget" av mange som drev aktivt med bruktimport, og dermed kom det svært mange slike inn både fra Europa og USA i løpet av siste halvdel av 90-tallet. Spesielt var turbo-versjonene populære å ta inn, da den motoren ga den lille bilen svært gode ressurser.

Erlend har allerede brukt mye penger på motoren i MR2en, og mer skal det bli. Blant annet skal turboen byttes ut med en adskillig større, forteller han. Foto: Privat
Erlend har allerede brukt mye penger på motoren i MR2en, og mer skal det bli. Blant annet skal turboen byttes ut med en adskillig større, forteller han. Foto: Privat

Dermed har andre generasjon etterhvert blitt Norges mest vanlige MR2, selv etter at tredje generasjon kom rundt årtusenskiftet - da som en litt mer påkostet midtmotor-roadster, med ambisjoner om å by selv Porsche Boxster på en real fight - selv med adskillig mindre motor.

Les også: Apropos kjøreglede: BMW strammer grepet med ny "1"

Har egne planer for bilen

Bilen vi ser på her er en andre generasjons MR2, som i likhet med de fleste andre har funnet en entusiastisk eier med sans for de fine kjøreegenskapene denne bilen besitter.

Og med fullt av planer for hvordan bilen kan utvikles videre i tråd med egen smak.

Del med Facebook-vennene dine!

Eieren: Erlend Edvardsen Nilsen, (22)

Bosted: Holmen

Litt om meg selv: Er vel ikke så mye å si, er en helt normal gutt med egen leilighet og kjæreste og full pakke. På fritiden trener jeg litt, henger med venner eller skrur på bilen. Skal ikke nekte for at Playstation 3 er en stor del av livet mitt.

Har lagt ned mye arbeid

Med T-tak gir bilen noe i retning av cabriolet-følelse. I sin tredje og siste generasjon ble for øvrig MR2 en fullverdig roadster, frem til det var slutt for modellen i 2007. Foto: Privat
Med T-tak gir bilen noe i retning av cabriolet-følelse. I sin tredje og siste generasjon ble for øvrig MR2 en fullverdig roadster, frem til det var slutt for modellen i 2007. Foto: Privat

Bilen: Toyota MR2 Turbo, 1993-modell

Hvor lenge har du eid den? 1 år

Hva har du gjort med den? Motor: Sprengte toppakningen før Sommertreff ACR 2011. Så jeg plukket ut motoren og byttet vannpumpe, oljepumpe, dynamo og hele register-sulamitten. Benyttet meg også av en stål toppakning som vistnok skal være sterkere en original, da jeg fikk pakningen fikk jeg vite at jeg måtte ha slike ARP "head studs" bolter til toppen på grunn av at orginale ikke var optimalt med stålpakning.

Det ble ingen tur til ACR den gang.

I 2012 har jeg montert 3" eksosanlegg med to utløp. Har "litt" større turbo liggende på hylla som skal på til våren. Samtidig blir det montert ekstern wastegate med screamer pipe, oppborret bensingalleri med dyser fra Toyota Supra Turbo og Walbro bensinpumpe som kan levere 255 liter bensin i timen.

Byttet også frontspoiler høsten 2011, dempertopplager og mansjetter her og der.

Drømmer om Ferrari

Liker best med bilen: Kjøreegenskapene, og at motoren plystrer rett i nakken på meg.

Liker minst med bilen: Slitte bakdekk.

Frie luftveier er viktig, og med disse reale tutene skulle utblåset i hvertfall være tilstrekkelig også for en del kommende modifikasjoner. Foto: Privat
Frie luftveier er viktig, og med disse reale tutene skulle utblåset i hvertfall være tilstrekkelig også for en del kommende modifikasjoner. Foto: Privat

Beste opplevelse med bilen: Kjørte en kjempelang sommertur på nesten 40 mil med T-taket nede. Helt ubeskrivelig med "cabriolet-følelsen".

Framtidsplaner for bilen: Side- og hekkskjørt i samme stilen, 1999 MR2 spoiler, facelift baklykter, hvite blinklys framme, litt mer sportslig understell. Og ja; mer motor.

Drømmebil: Ferrari F50.

Annet: Toyota MR2 er en bil jeg begynte å se etter allerede da jeg var 16 år, og har liksom vært en "skal ha en gang i livet-bil".

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Stian André kjører første generasjons MR2

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Erlend om? Bruk kommentarfeltet under!