varer-som-har-gått-ut (Foto: Produsentene)
varer-som-har-gått-ut (Foto: Produsentene)

Disse varene forsvinner fra butikkhyllene

Sjekk om det er noen varer du vil savne.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den første dagen i februar hvert år kommer det tusenvis av nye varer i butikkhyllene. For at disse varene skal få plass må andre varer forsvinne.

1. februar får du se hvilke varer du kan glede deg til.

Av konkurransehensyn kan stort sett ikke butikkjedene kommentere hvilke varer som går ut, derfor har vi spurt flere produsenter om det samme.

Les også: Disse varene får du ikke kjøpt lenger

To klassikere forsvinner

Fra Toro forsvinner blant annet to klassikere, brun saus i blokk, med og uten løk.

– Årsaken er at vi ikke klarer å bytte ut palmeoljen i disse to produkter. Vi har byttet ut palmeolje med raps- eller solsikkeolje i over 500 Toro-produkter, men disse to klarte vi ikke å erstatte med bedre olje. Derfor fjerner vi dem, sier Geir Holen, kommunikasjonsrådgiver i Rieber & Søn ASA.

Fra serien «Velbekomme» forsvinner Moussaka, Tortellini, saltet svinekjøtt, oksegryte og brun lapskaus, på bekostning av nye smaker i samme serie.

Saken fortsetter under bildet.

utgåtte-varer-butikkene (Foto: Produsentene)


Les også: Sjekk hvilke varer som ble lansert i 2011

Jegergryte og stekte kjøttboller saneres

I tillegg forsvinner frokostgrøt, økologisk langkornet ris, blåbærpai, kakebunn, risottogryte, kotelettsaus, samt kylling og maissuppe og viltsuppe med tyttebær i Matkunst-serien.

– Våre andre merkevarer bytter også ut noen produkter. Mr. Lees MiniLee snacknudler med bacon- og kyllingsmak blir borte. Mens i Trondhjem-serien fjerner vi jegergryte og stekte kjøttboller, sier Holen.

Fra Ringnes forsvinner en av fjorårets nyheter, Smirnoff Mule, en alkoholholdig drikk med ingefærsmak.

– Den ble dessverre aldri noen suksess, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgard, kommunikasjonssjef i Ringnes.

Les også: Soho kommer tilbake – ti år etter at den forsvant

Saken fortsetter under bildet.

utgåtte-varer (Foto: Produsentene)


Hvilke varer savner du? Send en mail til synne@mastifftv.no

Energidrikk og brus borte

I Coca-Cola er det flere produkter som er på vei ut. Energidrikken Burn Juiced Berry, MER med grapefrukt/pasjonsfrukt, MER med eple/pære/hylleblomst, Bonaqua naturell uten kullsyre og Bonaqua tranebær og grapefrukt med kullsyre.

I tillegg forsvinner Fanta Apple, brus med eplesmak.

– Dette er en vanlig rullering i norsk dagligvare. Vi vurderer løpende sammen med kundene hvilke produkter vi tror selger mest. Ved å ta noen produkter ut, skaper vi også plass for fremtidig innovasjon, sier Vibeke Hansen, kommunikasjonssjef i Coca-Cola.

Les også: Disse varene har forsvunnet fra hyllene

Seigdamer uten sukker

Hos Nidar er det ingen produkter som forsvinner ut av hyllene akkurat 1. februar, men i fjor ble Doc’ Stærk og Laban Fruktige Seigdamer borte fra sortimentet.

– Doc' Stærk ble lansert i 2008 og Laban Fruktige Seigdamer i 2009, de var da en relansering av Laban Seigdamer som opprinnelig ble lansert i 2001. Det ligger alltid en grundig vurdering bak en hver sanering, og i begge tilfellene ble beslutningen tatt etter lengre tid med fallende salg., sier Marthe Schomacker, kommunikasjonsrådgiver i Nidar.

Walters no 156 karamelliserte pekannøtter og et hint av chili forsvinner fra Freias sortiment.

– Walters er en kjempesuksess, og Walter selv har blitt en levende merkevare. Walters med chili forsvinner fordi de som ikke liker chili ikke kjøper den, og for de som virkelig liker chili er det for lite chili, sier Kristian Hvilen, kommunikasjonssjef for Kraft Foods i Norge.

I tillegg forsvinner rosa glasur med strøssel 150 gram og Creme Brulee 90 gram.

Les også: – Hadde aldri trodd man kunne få kjøpt noe så ekkelt i norske butikker

Fjordland: Bytter ut for en stund

Fra Tine Meierier forsvinner 300 g smør, bordpakning. I tillegg forsvinner Kviteseidsmør med hvitløk på, Bremykt på 250 gram, Revet Jarlsberg på 200 gram, Go'Morgen cappuccino, Litago brunost i skiver på 300 gram, Prim med vaniljesmak og firepakning med Biola med sviskesmak og korn.

Fra Fjordland er det ingenting som går ut, men de bytter ut sesongvarianten Yoplait Dobbel 0% solbær med vintersmak appelsin/sitron.

– Solbærvarianten vil komme tilbake igjen senere. Vi er godt fornøyde med at alle våre Fjordland-produkter går så bra i markedet at vi ikke har behov for å sanere noe, sier Anne Marit Rødland, kommunikasjonssjef i Fjordland AS.

Da gjenstår det å se om det dukker opp Facebook-grupper som savner Smirnoff Mule, Doc’Stærk, Velbekomme oksegryte, Fanta Apple eller andre produkter som er i ferd med å forsvinne fra butikkhyllene.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter