Italiensk midtmotorsportsbil produsert i svært begrenset antall, og likevel til en overkommelig pris: Ikke rart folk er nysgjerrige på Andreas Bergsakers 1976 Lancia Beta Montecarlo. Foto: Privat
Italiensk midtmotorsportsbil produsert i svært begrenset antall, og likevel til en overkommelig pris: Ikke rart folk er nysgjerrige på Andreas Bergsakers 1976 Lancia Beta Montecarlo. Foto: Privat

Lancia Beta Montecarlo: En av Norges mest sjeldne bruktbiler til salgs

Lancia Beta Montecarlo er midtmotor-sportsbil produsert i svært begrenset antall.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvem har vel ikke ønsket seg en midtmotorisert sportsbil en eller annen gang? Motoren bak seteryggene gir i de aller fleste tilfeller en helt spesiell kjørefølelse, gjerne også lydmessig.

Men det er gjerne også veldig dyrt - i hvertfall hvis man vil ha noe litt utenom det vanlige.

Et slikt ønske kan imidlertid Andreas Bergsaker i Oslo hjelpe til med å innfri. Forleden dag la han ut sin lille røde sportsbil til salgs, og her er det snakk om både italiensk opphav, levelig pris og en bil som man virkelig ikke trenger være redd for å møte maken til hver dag - eller hver uke.

Les også: Noen sportsbiler er ganske røde på innsiden også...

En av 1.623 produserte

Han skal nemlig selge en av ytterst få Lancia Beta Montecarlo serie 1 i Norge. En liten toseter som du muligens ikke har hørt om, men som er ganske typisk for hva italienerne kunne finne på når de var i humør på 70-tallet. Bilen var konstruksjonsmessig nært beslektet med Fiat X1/9, men ble ikke på langt nær den samme kommersielle suksessen.

Dårlig lakk, litt smårust - mest alvorlig i en forskjerm, og noen flenger i interiøret er i hovedsak det som må fikses for å få Montecarloen i topp stand, forteller eieren. Foto: Privat
Dårlig lakk, litt smårust - mest alvorlig i en forskjerm, og noen flenger i interiøret er i hovedsak det som må fikses for å få Montecarloen i topp stand, forteller eieren. Foto: Privat

Av serie 1 ble det i perioden 1974 til 1978 kun bygget drøyt 3.000 biler med venstreratt, hvorav drøyt 1.400 åpne spidere og drøyt 1.600 coupeer, lik den vi her snakker om. Av de har mange levd et hardt liv og blitt offer for stålmarken, som hadde gode kår i konstruksjonen. Men Andreas har berget sin, og kan nå kjøpes for knappe 50.000 kroner.

Se annonsen her:

Etter litt googling viser det seg at italofile bilentusiaster regner med at det finnes et sted rundt 10 slike biler i Norge, kanskje noen flere etter at de har vært omfattet av veteranstatusen i noen år. Det er altså ikke noen vanlig bil vi snakker om.

Til Norge som veteran

- Nei, man møter ikke mange slike i trafikken, eller i annonser for den delen. Jeg har bare sett én slik annonsert, og det var forrige gang denne ble solgt - og jeg kjøpte den, bekrefter Andreas når vi slår på tråden.

Han har forstått det som at også denne har kommet til Norge etter at den fylte 30 - selv kjøpte han den fra karen som fikk norske skilter på den for et par år siden, og før der har det vært ytterligere en eier i Norge.

Under det sidehengslede baklokket på Montecarloen finner man en tolitersmaskin på 120 italienske høytemperament-hester. Det skiller den klart fra Andreas andre midtmotorbil, Porsche 914´en i bakgrunnen. Foto: Privat
Under det sidehengslede baklokket på Montecarloen finner man en tolitersmaskin på 120 italienske høytemperament-hester. Det skiller den klart fra Andreas andre midtmotorbil, Porsche 914´en i bakgrunnen. Foto: Privat

- Det var trolig han som tok den inn, uten å registrere den. Jeg vet ikke noe om historien, men har forstått det som at dette er en europeisk utgave som antagelig har kommet fra Tyskland eller Italia, forklarer eieren.

- Men hvordan er den å kjøre?

- Den gir en veldig spesiell kjørefølelse. Midtmotoren sørger for flotte kjøreegenskaper, det er skikkelig gøy bak rattet, sier han.

Les også: Kanskje får også Corvette midtmotor fra neste generasjon

Mer vilter enn Porsche 914

Selv har han altså hatt den et par år, men ikke kjørt veldig mye med den. Etter kjøpet viste det seg at den trengte litt utbedringer her og der, og dermed ble det å plukke den ned for diverse prosjekter.

- Da ble savnet etter noe å kjøre med så stort at jeg måtte kjøpe meg noe annet, det ble en Porsche 914 fra 1970, forteller han, og har dermed allerede besvart spørsmålene vi hadde etter å ha sett Porschen på annonsebildene.

Teknisk og kjøremessig skal det meste være på stell. Men Andreas minner om at det er en italiensk 70-tallsbil, og tviler selv på at alt av instrumenter og brytere fungerer helt som det skal. Foto: Privat
Teknisk og kjøremessig skal det meste være på stell. Men Andreas minner om at det er en italiensk 70-tallsbil, og tviler selv på at alt av instrumenter og brytere fungerer helt som det skal. Foto: Privat

- Det er jo ekstra morsomt, da har du sammenligningsgrunnlag etter å ha kjørt to små og lette midtmotorbiler fra tidlig 70-tall. Hva er konklusjonen?

- De veier omtrent det samme og kan vel sammenlignes ganske direkte, selv om motoren i Porschen nok er skremt opp litt. Kjøreegenskapene er ganske like, men de reagerer helt forskjellig - Porschen er jevnt med fra bunnen mens Lanciaen er en typisk italiensk turtallsmaskin, sier han.

En turtallsmaskin som nå altså er til salgs. Andreas studerer og må redusere antall biler - i tillegg har han nylig investert i en tohjuling.

Bra teknisk - trenger kosmetisk pleie

- Men hva får man for pengene - er det slik at en italofil med midtmotordrøm kan sette seg rett inn og vri om nøkkelen?

- Bilen er kjørbar og EU-godkjent, så den fungerer greit. Teknisk har jeg gått over den, men det er stort sett kosmetiske ting som må gjøres for å få den ordentlig fin. Blant annet er det mange forskjellige rødfarger på den, og litt smårust her og der som også bør tas. Og noen rifter og flenger i interiøret.

Rusten i venstre forskjerm er det største prosjektet som må tas tak i, sier Andreas, som inntil videre beholder Porschen. Foto: Privat
Rusten i venstre forskjerm er det største prosjektet som må tas tak i, sier Andreas, som inntil videre beholder Porschen. Foto: Privat

- Men ellers er det bare å tute og kjøre?

- Ja, stort sett. Men husk at dette er en italiensk bil fra 1970-tallet, jeg kan aldri tenke meg at alle bryterne og instrumentene virker helt slik de skal, ler Andreas.

Reservedeler skal stort sett ikke være noe problem, lover han. Mye selges i England, der disse bilene har en større tilhengerskare enn i Norge. Det gjelder både Montecarloen, som også kom i en senere "serie 2", og den litt detunede og USA-tilpassede Scorpion-modellen, som kun kom som Spider og hadde 1,8 liters motor mot Montecarloens 2-liter med 120 hester.

Del med Facebook-vennene dine!

- Hvordan er det å selge en bil som ikke så mange har hørt om, da?

- Det har ringt noen som er nysgjerrige på hva dette er, men det er også noen som kjenner til disse bilene, sier Andreas. Dermed har han godt håp om å få til et salg om ikke så altfor lenge, selv om denne bilen nok ikke har det største publikummet i Norge.

Les også: Denne Lanciaen er en supersportsbil med fire dører