Nå kommer til og med versting Camaroen ZL1 som convertible. Med 580 hester er den tidenes heftigste, takløse Chevrolet.
Nå kommer til og med versting Camaroen ZL1 som convertible. Med 580 hester er den tidenes heftigste, takløse Chevrolet.

Chevrolet: Ned med taket - opp med hestekreftene

Toppløse Camaro- og Corvette-modeller setter nye hk-rekorder.

En gang i tiden var det slik at de aller heftigste motorversjonene av sportslige biler gjerne ikke kunne leveres med takluke, T-top eller som cabrioleter, av hensyn til manglende vridningsstivhet ved fullt gasspådrag. Dro man av veien med en slik, skulle man ikke kunne skylde på at bilen flekset slik at man mistet kontrollen over den.

Nå blåser det nye vinder - ikke minst i USA, der forekomsten av gammeldagse muskler de senere årene har gjort et comeback som man vel aldri kunne drømt om. La gå at de norske avgiftene samtidig aldri har vært mer knusende mot slike moro-biler, men vi får i det minste glede oss over at de produseres, om lottokupongen nå skulle gå inn.

Råeste Camaro i historien

I mellomtiden har teknikken også utviklet seg nok til at produsentene nå tør å sette de råeste kraftverkene også i de åpne bilene.

Camaroens toppversjon ZL1 blir enda råere i 2013. Antall hk målt i SAE øker fra 550 til 580, og i tillegg kan man få bilen som convertible. Det blir den råeste bilen uten  tak fra Chevrolet gjennom historien.
Camaroens toppversjon ZL1 blir enda råere i 2013. Antall hk målt i SAE øker fra 550 til 580, og i tillegg kan man få bilen som convertible. Det blir den råeste bilen uten tak fra Chevrolet gjennom historien.

For snart et år siden fortalte vi om nye Camaro ZL1, som bringer pony-Chevroleten opp på et performance-nivå som den vel aldri var på selv i 1969, da betegnelsen sist var i bruk - om enn med bindestrek (ZL-1). Til høsten slippes den også som cabriolet, eller convertible som det heter over there, og dermed får mange også i Norge en ny drømmebil.

Les også: Camaro ZL1, gjenfødelsen av en muskel-legende

Camaro ZL1 convertible blir Chevrolets kraftigste åpne bil noensinne. Effekten i den kompressormatede 6,2 liters V8en er nå kvesset til 580 SAE-hester, eller 432 kilowatt, og momentet til 556 fotpund, eller 754 newtonmeter.

Slår eksotiske sportsbiler - på papiret

I tillegg til at den nye Camaroen allerede i utgangspunktet ble konstruert for å kunne bygges uten tak, har man på disse modellene forsterket den ytterligere for å unngå typisk convertible-vibrasjoner, eller "cowl shake". Åpne ZL1-utgaver er forsterket i gulvtunnellen, girkasseopphenget, support-stag mellom støtdempertårnene og forsterkninger i både for- og bakhjulsoppheng.

Camaroen har et kraftfullt og moderne design, med betydelig innslag av tradisjon - for ikke å si retro-linjer. At den nå til og med kommer i utgaver som overtreffer versjonene fra muskelbil-epoken får entusiastene til å grave dypt i lommeboken.
Camaroen har et kraftfullt og moderne design, med betydelig innslag av tradisjon - for ikke å si retro-linjer. At den nå til og med kommer i utgaver som overtreffer versjonene fra muskelbil-epoken får entusiastene til å grave dypt i lommeboken.

Dermed loves den også å levere mer teknologisk raffinement og bedre kjøreegenskaper enn mange fullblods sportsbiler: DB9 Volante, SL63 AMG, 911 Turbo S og Shelby GT500 nevnes som konkurrenter som allerede i utgangspunktet slås med tanke på hestekrefter, og som man mener at også står lagelig til for hogg i rene kjøredueller.

Dersom det viser seg å stemme, bør Chevrolet virkelig ha skutt gullfuglen med hensyn til reklameeffekt på hjemmemarkedet. For vi skal huske på at en standard Camaro med sekser og normalt utstyrsnivå fremdeles er en forholdsvis oppnåelig bli for det amerikanske publikummet. Og det trekker alltid kjøpere når "maken" bil kan hamle opp med dyrere biler.

Les også: Boss 302 - også en Mustang-legende får et nytt liv

Også Corvette setter rekord

At Chevrolet blomstrer opp i nærmest barnlig glede over alt hva de kan klare å få til av oppgraderinger på Camaroen er ikke det minste rart. Litt sært er det likevel at de umulig kan unngå å kanibalisere på sin egen upmarket sportsbil Corvette, en effekt som muligens allerede har slått til:

Corvetten hadde nemlig sitt dårligste salgs-år på 49 år i kalenderåret 2010, og økte bare marginale 4,3 prosent fra det igjen i 2011.

Corvette 427 Convertible blir historiens råeste fabrikkbygde Corvette uten tak, med 505 hester og 3,8 sekunder fra 0 til 60 miles per time.
Corvette 427 Convertible blir historiens råeste fabrikkbygde Corvette uten tak, med 505 hester og 3,8 sekunder fra 0 til 60 miles per time.

Likevel er entusiasmen stor også i den leiren, og til tross for salgstallene - som for øvrig viste like katastrofal utvikling for mange andre, sammenlignbare sportsbiler - var 2010 et merkeår for modellen på grunn av milepæler som gjenfødelsen av Grand Sport-utgaven, og at bilen endelig kunne leveres med launch control som option.

Dermed kommer det kanskje heller ikke som noen overraskelse at også Corvette kommer i en ny og kraftfull utgave uten tak til høsten. Faktisk setter også den en rekordnotering, som den kraftigste åpne Corvetten gjennom tidene.

Legendarisk modellbetegnelse

Modellen får ingen spesiell betegnelse ut over motorstørrelsen 427, som altså er motorvolumet i kubikktommer. Dette tallet føles som fløte i ørene til Corvette-entusiaster verden over, siden de legendariske big block-motorene fra perioden 1966-1969 hadde samme betegnelse, og altså samme volum - 7 liter, uttrykt med europeisk målestandard.

Corvette er fra før av en forholdsvis lett konstruert bil, og 427 Convertible gjør bruk av enda flere deler produsert med lettvektsteknologi. Dermed kommer vekten ned i respektable 1.522 kilo, noe som gir den bedre effekt per vektenhet enn mange konkurrenter.
Corvette er fra før av en forholdsvis lett konstruert bil, og 427 Convertible gjør bruk av enda flere deler produsert med lettvektsteknologi. Dermed kommer vekten ned i respektable 1.522 kilo, noe som gir den bedre effekt per vektenhet enn mange konkurrenter.

Motoren, som har internkoden LS7, er den samme som sitter i performance-coupeen Z06, og produserer 505 hester eller 377 kilowatt, og et moment på 470 fotpund eller 637 newtonmeter. På samme måte som Z06 coupe kommer 427 Convertible kun med sekstrinns manuelt gir.

Les også: Klassisk Corvette? Her er kjøpetips for C3-generasjonen

Denne kraftkilden inneholder mange spesielle lettvekt-deler, og bygges for hånd. Kunder som bestiller disse bilene kan også krysse av for "Corvette Build Experience" på bestillingsskjemaet, og dermed få være med på byggingen av motoren som etterpå blir plassert i nettopp deres bil.

Vi ser dog ikke for oss at de av den grunn får lov til å gjøre spesielt mye av jobben selv...

Markerer 60-årsjubileet

Vekten på Corvette 427 Convertible er redusert til 1.522 kilo, noe som gir den en bedre effekt per kilo-rating enn konkurrenter som Porsche 911 Turbo S Cabrio, Audi R8 5,2 FSI Spyder og Ferrari California Convertible. 0 til 60 miles per time skal gå unna på 3,8 sekunder, og toppfarten oppgis til over 190 miles, eller 306 kilometer i timen.

Sjelden har Corvetten fremstått som så ungdommelig og viril som foran årsmodell 2013, som markerer modellens 60-årsjubileum. Jubileumspakken med hvit lakk, blått interiør og dekor-detaljer kan bestilles på samtlige Corvetter i jubileumsåret.
Sjelden har Corvetten fremstått som så ungdommelig og viril som foran årsmodell 2013, som markerer modellens 60-årsjubileum. Jubileumspakken med hvit lakk, blått interiør og dekor-detaljer kan bestilles på samtlige Corvetter i jubileumsåret.

På samme måte som i muskelbilenes forrige gullalder i 1969 og 1970 kan man nok ikke vente at denne blir noen "volummodell" i Corvette-familien neste år.

Del med Facebook-vennene dine!

Chevrolet betegner den da også som en "Collector Edition", og håper nok både for inntjeningens og PR-effektens skyld å selge flest mulig av dem med "60th Anniversary Package":

Selv om det er lett å glemme når man ser slik ungdommelig virilitet i modellutvalget fyller jo Corvetten 60 år samtidig som C6-generasjonen går ut i 2013, og en høvelig jubileumspakke blir selvsagt tilgjengelig på alle Corvette-modellene, understreker man. Det vil si hvit lakk, blått interiør i skinn og alcantara, evt. blå convertible-topp og diverse dekorelementer for øvrig.

Les også: Corvette C6 går ut i 2013 - men hvordan blir C7?