Herbert Hainer (Foto: Gero Breloer/Ap)
Herbert Hainer (Foto: Gero Breloer/Ap)

Liverpool bytter draktleverandør – stemples som mislykket av Adidas-sjef

Herbert Hainer mente klubben ikke har nok suksess, men Liverpool svarer med tidenes draktavtale.

Liverpool har torsdag annonsert en ny draktlevrandør-avtale med amerikanske Warrior Sports. Warrior skal være draktsponsor de neste seks årene, og ifølge britiske medier er den verdt 25 millioner pund i året, noe som etter dagens kurs tilsvarer drøyt 230 millioner kroner.

Ifølge Daily Mail er det den største avtalen i engelsk fotball, den overgår Manchester Uniteds langtidsvtale med Nike, som i snitt er verdt drøyt 210 millioner i året.

Warriors overtar Adidas sin rolle som draktsponsor fra 1. juni, men selv om klubbens nåværende sponsor skal pryde draktene i nesten et halvt år til hindrer det ikke Adidas-direktør Herbert Hainer i å gå til angrep på storklubben.

Stemples som mislykket
Han stempler nemlig Liverpool som mislykket, og hevder klubben ikke var verdt det de ønsket for å fortsette samarbeidet med Adidas.

– Vi tenkte over hva Liverpool ville ha og det de leverte, og det var ikke riktig balansert, sier Hainer til Daily Mail.

– Det har vært en avstand mellom deres prestasjoner på banen og hva de mener summen burde være, forklarer Adidas-sjefen.

Derfor kom hans selskap frem til at det ikke var den riktige balansen mellom hva de måtte betale for sponsoravtalen og hva de fikk igjen.

– Alt kommer an på suksess, innsats og popularitet, tv-eksponering og utbyttet du kan få gjennom varehandel. Dette må ses i sammenheng med det du tilbyr og det du får. Vi mente det Liverpool ønsket ikke var riktig, og vi sa at vi ikke gikk med på det – og det var det.

Ian Ayre (Foto: Tim Hales/Ap)
Ian Ayre (Foto: Tim Hales/Ap)

– Skuffet over Adidas
Liverpool-direktør Ian Ayre er skuffet over utspillet fra Adidas.

– Vi er skuffet over at Adidas ser ut til å peke på en mange på europacupspill som en grunn til å ikke gå med på en ny avtale, og at de ikke kan se at vi er jevnbyrdige med de største fotballmerkevarene i verden, sier han.

Ifølge den Daily Mail selger kun Manchester United, Real Madrid og Barcelona flere drakter på global basis.

– Avtalen er en milepæl
Liverpool er sannsynligvis fornøyd uansett, på tross av stikket fra Adidas.

Lagets nye sponsor, Warrior Sports, vil betale mer enn det dobbelte av hva Adidas gjør nå.

Avtalen med Liverpool er Warriors første store avtale med en fotballklubb, og merket har tradisjonelt vært assosiert med hockey og lacrosse.

– Denne avtalen er en milepæl for Liverpool, og viser nok en gang verdien av klubbens merkevare globalt, sier Ian Ayre til Liverpool Echo.

Warrior Sports-direktør Richard Wright er også svært fornøyd.

– Vi er ikke den type merkevare som kommer til å gjemme oss bort. Vi er her for å vende opp-ned på fotballverdenen, og vår avtale med en av de mest suksessfulle lagene gjennom alle tider er bare begynnelsen, sier han.

Hva synes du om Adidas-utspillet og den nye avtalen? Si din mening i kommentarfeltet under!