Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Som en følge av Saab-konkursen har det vært ventet at det i en overgangsperiode kunne bli problemer med tilgangen på reservedeler. Det har nå slått til - bagatellfeil på nesten nye biler gjør at de blir stående på verksted på ubestemt tid i vente på deler som ikke finnes, melder svenske Teknikens Värld.

Det skal i første rekke være snakk om deler til bilmodeller som var i produksjon da konkursen var et faktum. Spesielt er nye 9-5 utsatt, da den kun var produsert i et forholdsvis beskjedent antall da det var slutt.

Les også: Om et år er det slutt også for Daihatsu i Europa

Teknikens Värld har forsøkt å bestille en frontlykt til en tre år gammel 9-5 hos Stockholms største Saab-forhandler, men er der blitt rådet til å forsøke på et bilopphoggeri i stedet. Nye finnes ikke på lager hos Saab, og ingen vet når situasjonen vil bedres.

Vanskeligst for nye 9-5

Samtidig uttaler Kåge Karlevall, representant for den uavhengige deleforhandleren GKG Reservdelar i Stockholm, at pågangen fra Saab-verkstedene øker, ettersom deres egne offisielle delekanaler tørker inn. Karlevall kan ofte skaffe deler fra andre leverandører, i hvertfall til modeller som ikke lenger er i produksjon.

- Vanskeligst er det med deler til den nye 9-5-modellen, som ble solgt i lite antall. Den skal man ikke kollidere med. Det finnes jo ingen deler hos opphoggerne, sier han.

Nye 9-5 rakk bare å bli produsert i beskjedent antall før det var slutt. Slike biler finnes heller ikke å oppdrive hos bilopphuggerne - og finner man dem er det vel heller usikkert hvor mye som er å hente av eksempelvis frontdetaljer.

Direktør Lennart Ståhl ved Saab Parts AB, selskapet som ble etablert i 2010 for å levere til reservedelmarkedet uavhengig av nybilproduksjonens fremtid, bekrefter situasjonen. Når det gjelder nye 9-5, er enkelte reservedeler ikke å oppdrive, og i noen tilfeller har man plukket deler av bilene som sto på produksjonslinjen da fabrikken stengte.

Les også: Jacob kjører Lamborghini - og sliter også med deler

For de utgåtte modellene er deletilgangen fra andre leverandører normalt ikke noe problem, uavhengig av at nybilproduksjonen har opphørt. At det lugger litt i en overgangsperiode har andre årsaker:

- Alle våre kunder har ikke forstått at Saab Parts er et eget selskap, et meget lønnsomt selskap som aldri har unnlatt å betale en regning, sier han til Teknikens Värld.

Ingen krise i Norge

Når vi lodder stemningen hos Saab City i Oslo, er den mindre dramatisk enn den Teknikens Värld beskriver i Sverige.

- Jeg kjenner meg ikke helt igjen i situasjonsbeskrivelsen fra forhandleren i Stockholm, men samtidig er det jo de samme kanalene vi tar deler fra. Nå i en overgangsfase er det litt leveringstid på enkelte deler, men det er vi trygge på at vil rette seg etterhvert, slik at vi igjen kommer opp på 97 prosent lagerholdning, sier daglig leder Mats Røil.

De vitale delene under skallet i en moderne Saab er stort sett tilgjengelige gjennom GM-systemet. Også for de Saab-egne delene skal det bli en løsning når leveransene kommer i gang igjen, og i mellomtiden skal man finne løsninger, lover daglig leder Mats Røil ved Saab City Oslo.

Han tør ikke spå noe om hvor lang tid det vil ta før ting har normalisert seg, men understreker at norske Saab-eiere ikke bør ha noe å frykte i mellomtiden.

- Hvis vi ser på nyere Saab-modeller, er omtrent alt av vitale komponenter tilgjengelig i GM-systemet. Det som eventuelt kan by på problemer er enkelte karosserideler og ting som er spesielle for Saab, som eksempelvis lykter, slik som man har tatt utgangspunkt i i den svenske artikkelen, understreker Røil.

Når det gjelder den nyeste og i denne sammenhengen mest utsatte modellen, nye 9-5, er det solgt rundt 150 slike biler i Norge. Også de bilene skal det være temmelig problemfritt å holde på veien, lover han.

Del med Facebook-vennene dine!

- I verste fall har vi stående noen nybiler som vi kan "låne" deler fra dersom det er krise. Det eneste vi har opplevd av problemer har vært å skaffe enkelte frontruter, og slike ting blir jo produsert av glassleverandører.

I de tilfellene har avveiningen blitt om man har hatt tid til å vente på en originaldel, eller valgt å kjøpe uoriginalt av tidshensyn, avslutter Mats Røil.

Les også: Mer positivt - Saab-museet kan i det minste være reddet