Vi lar oss lett distrahere når vi surfer på nett
Vi lar oss lett distrahere når vi surfer på nett

Bruken av digitale medier kan gi oss «Digital ADHD»

iPad og smarttelefon forstyrrer søvnen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Facebook er ofte det første du sjekker når du kommer hjem fra jobb, og før middagen er påbegynt har du allerede vært innom eposten, twitter, et par nettaviser og et youtube-klipp.

Mange kjenner seg igjen når man snakker om vanskeligheter med å holde fokus når man surfer på nett. Man kjeder seg raskere, og blir lett distrahert.

Nå mener hjerneforsker Gary Small at hjernen din utvikler en slags digital ADHD.

Konsentrasjonsvansker

Smalls viser til at når man leter etter et svar på Google, så blir man distrahert av et pop-up vindu, mens du venter på at den nye siden skal åpnes forteller tv-en i bakgrunnen om noe du bare må søke opp, og etter 20 minutter har du glemt hvorfor du i utgangspunktet gikk på nett.

– Vi vet at teknologi forandrer livene våre, men det forandrer også hjernene våre, sier Small til UCLA Today.

I boken "iBrain: Surviving the technological Alternation of the modern mind" forklarer han hvordan hjerner endrer seg raskere enn noen gang.

Vi har blitt flinkere til å gjøre flere ting samtidig, men dårligere til å holde oppmerksomheten på en oppgave av gangen. Når han snakker om digital ADHD mener han at hyppig bruk av digital teknologi forårsaker konsentrasjonsvansker.

Les også: Duppedingser ødelegger søvnen

Gir søvnproblemer

Forskning viser også at digital teknologi forårsaker søvnproblemer. En forskningsrapport publisert i «Journal of Sleep Research» viser at personer som ofte bruker digitale medier på kveldstid gjerne legger seg senere.

Harald Hrubos-Strøm er ansvarlig lege ved Oslo søvnsenter, og kan fortelle at det har skjedd endringer i nordmenns søvnmønster de siste årene.

– Nordmenn legger seg senere enn tidligere

Flere og flere nordmenn har med seg pc og mobil i senga, og avslutter gjerne kvelden med et siste besøk på sosiale medier.

Dette gjør at man sovner senere enn tidligere, og dermed får færre timer med søvn.

Her er de beste rådene mot søvnløshet

Arenalin kick

I boken sin «iBrain» viser Small til at hjernen etterhvert vil gjøre krav på belønning i form av rask informasjon.

Dette kan resultere i at hjernen konstant er i stressberedskap. Den raske informasjonen gir et slags adrenalin for hjernen, og dermed blir det vanskeligere å la være å gå inn på en nettside eller sjekke om du har fått en respons på en statusoppdatering på facebook.

Small betrygger oss likevel med at dette ikke er en varig forandring i hjernen, men det forutsetter at man enkelte ganger begrenser bruken av digital teknologi, og ikke annet så til en ting av gangen.

Les også: Digital mobbing: – Det er lett å slenge dritt til noen man ikke liker