Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kongelige har som regel litt andre budsjetter når de skal handle bil, enn folk flest. Derfor var det nok mange som sendte noen misunnelige blikk da kronprinsen Haakon dukket opp med denne svarte BMW 330ix-en. Prisen med utstyr kunne fort gå opp i nærmere 800.000 kroner.

Bilen ble kjøpt ny i midten av desember 2001, men er en 2002-modell.

2002 var for øvrig samme året som kronprinsen og Mette-Marit flyttet til London hvor han tok mastergrad i internasjonal politikk.

Paret hadde bilen fram til november 2005 – da nåværende eier overtok den.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Ute etter brukt BMW? Da bør du sjekke dette:

Litt trangt med to barn?

Innen den ble solgt hadde imidlertid tronarvingen Ingrid Alexandra kommet til verden, hun ble født 21. januar 2004. Med to barn, kronprinsen er også stefar til Marius Borge Høiby som Mette Marit har fra et tidligere forhold, ble 3-serien kanskje i knappeste laget.

Dermed ble den solgt til nåværende eier – som har hatt bilen siden.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Friskt fraspark

Men litt mer om bilen. Vi snakker altså om facelift av 3-serien i E46-karosseriet. Og det er ingen hvilken som helst motor heller, nei da, her snakker vi skikkelig rekkesekser på 3 liter, med 231 hk.

Sammen med firehjulsdrift er stasjonsvogna både en ypperlig vinterbil, en god familiebil og dessuten en rasende morsom bil å kjøre.

0–100 km/t er unnagjort på 7,6 sekunder – mens toppfarten er 242 km/t.

Du må nok regne med en drøy liter på mila i snittforbruk, men på langkjøring kan du få den ned på 0,8 l/m.

LES OGSÅ: Test: BMW 320 DAT Xdrive: Dyr kjøreglede

Mye utstyr

Bilen har altså facelift og godt med utstyr, som er viktig på disse bilene. Her finner du alt fra Harman Kardon stereoanlegg, stor navigasjon, sportsseter i skinn, hengerfeste, iPod-kobling og xenonlys.

Blant sjekkpunktene ved kjøp av denne typen bil er ABS-bremsene, kobling til airbag og luftmengdemåler. Men generelt er dette biler som særlig etter faceliften er relativt trygge med tanke på driftssikkerhet.

Med den unike forhistorien akkurat denne bilen har, vil det overraske oss stort om ikke historikken er 100 prosent på plass – og det er også viktig på biler av denne typen. Særlig de som har såpass mye krefter under panseret.

Kilometerstanden er hyggelige 118.000 km, så her er det mange års kjøring igjen.

LES OGSÅ: BMW 3-serie 2012: – Den beste er blitt enda bedre