Porsche Boxster: Se, så lekker baby-Porschen er blitt!

Gladmelding: Sekseren overlever, med 15 prosent lavere forbruk. Se bildene!

Nye Porsche Boxster har fått langt mer karisma, takket være mer dristig linjeføring. Luftinntakene i sidene er mer markerte, og den justerbare hekkspoileren som starter helt inne i baklysene har karaktér.
Nye Porsche Boxster har fått langt mer karisma, takket være mer dristig linjeføring. Luftinntakene i sidene er mer markerte, og den justerbare hekkspoileren som starter helt inne i baklysene har karaktér.

Endelig har Porsche sluppet bilder og informasjon om nye Porsche Boxster med kodenavn 981, som egentlig ikke skulle vært avslørt før på Geneve-utstillingen i mars måned. Og for å ta det viktigste med én gang; det er ingen firesylindret kraftkilde på programmet.

Ikke foreløpig, i alle fall.

Porsche-fansen har med god grunn fryktet at en slik vederstyggelighet kunne komme på den nye Boxsterens innstegsmodell, for å holde både kostnader og bensinforbruk nede. I stedet har Porsche utviklet en ny 2,7-liters sekser til basismodellen på grunnlag av 3,4-literen som lever videre i Boxster S.

Fronten på 981 er blitt lavere, og langt mer
Fronten på 981 er blitt lavere, og langt mer

Les også: En ny Porsche Cayman er også på gang

Mer power, mindre forbruk

Effekten er økt med 10 hester til 265 på den nye grunnmodellen, til tross for at volumet er redusert fra 2,9 til 2,7 liter. 3,4-literen i Boxster S har fått 5 nye hester, og ender på 315 i sin nåværende fom. Samtidig har man klart å redusere forbruket med opptil 15 prosent, ikke minst takket være stopp/start-automatikk.

Ikke at vi tror denne kjøpergruppen er mest opptatt av dét, men fra produsentens side har det selvsagt vært viktig å gjøre bilen utørst. Så bra har de gjort denne jobben at basisversjonens 2,7-liter klarer seg med 0,77 liter per mil, mens S-versjonens 3,4-liter vil ha 0,8 liter.

Interiøret i bilen er blitt rommeligere, og langt mer eksklusivt. Den nye midtkonsollen kjennes blant annet igjen fra Panamera og nye 911.
Interiøret i bilen er blitt rommeligere, og langt mer eksklusivt. Den nye midtkonsollen kjennes blant annet igjen fra Panamera og nye 911.

Disse forbrukstallene oppnås med Porsches syvtrinns dobbeltclutch-kasse, som på stammespråk heter PDK. Den er dog tilbehør - standard er fremdeles sekstrinns manuell, som vil gjøre begge versjonene litt tørstere.

Kjappest med PDK

PDK-versjonene er også kjappest i aksellerasjon, med 5,7 og 5,0 sekunder fra 0 - 100 kilometer i timen for henholdsvis basisversjonen og Boxster S.

Men det er mye å glede seg over også rent bortsett fra lyden og effekten fra boxer-sekserne bak seteryggene.

Utvendig sees forskjellen på Boxster S (til venstre) og standardmodellen ved at førstnevnte har 19 toms felger, mot standard 18. Ytterligere forskjeller ligger i S-modellens bi-xenon hovedlys, mer påkostet interiør og altså den større motoren.
Utvendig sees forskjellen på Boxster S (til venstre) og standardmodellen ved at førstnevnte har 19 toms felger, mot standard 18. Ytterligere forskjeller ligger i S-modellens bi-xenon hovedlys, mer påkostet interiør og altså den større motoren.

Designet, ikke minst. Nye Boxster har blitt bredere, lengre hjulavstand gir den finere proporsjoner samtidig som det nødvendigvis bedrer komforten og kjøreegenskapene, og en lavere snute med nydesignede hovedlys gir den et mer voksent og svært Porsche-klassisk preg. Luftinntakene i sidene er også blitt mer markert, og kan minne om superbilen Carrera GT.

Les også: Boxster kan få konkurranse fra Jaguar

Toppen manøvreres hel-elektrisk, og skjules elegant under et deksel når det er felt ned. Det bidrar både til bedre utseende og bedre luftmotstand, noe også den langt "flatere" frontruten gjør. Takket være avansert lettvektskonstruksjon har man også redusert vekten på nye Boxster betraktelig, uten at man nevner konkrete tall.

Flottere interiør med mer plass

Pressemeldingen går ikke i detalj, men vi ser av bildene at også interiøret er hevet adskillige hakk - det gamle Audi A3-preget er borte fra dashboardet, og en tilsynelatende betydelig mer ergonomisk førerplass er lagt opp med samme preg som i Panamera og nye 911. Det skal også gi mer plass til både fører og passasjer.

Toppen er helelektrisk styrt på den nye Boxsteren, og kan også betjenes med fjernkontroll. Bilen gjør heller ikke skam på linjene med taket oppe.
Toppen er helelektrisk styrt på den nye Boxsteren, og kan også betjenes med fjernkontroll. Bilen gjør heller ikke skam på linjene med taket oppe.

Bredere sporvidde og lavere vekt skal bidra til at den nye bilen er enda mer kjøreglad og har enda bedre kjøreegenskaper enn den gamle.

Chassiset er ytterligere finjustert, og styrefølelsen optimalisert gjennom elektromekanisk servostyring. Sport Chrono Package kan leveres, hvilket vil si mulighet for føreren til å kommendere raskere motorrespons i kombinasjon med stivere fjæring og lavere høyde ved å trykke på en knapp. Det avanserte antispinn-systemet Porsche Torque Vectoring (PTV) kan også for første gang leveres på Boxster.

Del med Facebook-vennene dine!

Bilen skal være på markedet i Tyskland i slutten av april, og øvrige markeder inklusive USA i løpet av sommeren.

Les også: Slik så den ut da den ble avslørt på vintertest i Sverige