sengTelefon (Foto: Colourbox (Illustrasjonsbilde))
sengTelefon (Foto: Colourbox (Illustrasjonsbilde))

Duppedingser ødelegger søvnen

Mobiltelefon, PC og lesebrett ødelegger døgnrytmen din, i følge norsk forskning. Mange sliter derfor med underskudd på søvn.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stadig flere av oss går til sengs med både lesebrett og mobiltelefoner. Konsekvensen er klar - det ødelegger døgnrytmen.

Digitale søvntyver

– De personene som ofte bruker PC eller mobiltelefon på soverommet har en typisk forsinket døgnrytme sammenlignet med de som bruker det lite eller aldri, sier professor og søvnforsker Ståle Pallesen ved Universitetet i Bergen.

Les også: Frastjålet Iphone på Karl Johan – funnet etter en halvtime ved hjelp av sporings-app

I følge en forskningsrapport publisert i «Journal of Sleep Research» på tampen av fjoråret, viser resultatene at personer som ofte bruker såkalte aktive medier som mobiltelefon, datamaskin og lesebrett på soverommet, at de generelt legger seg senere.

I følge forskerne får de da en såkalt forsinket døgnrytme, man forskyver rett og slett leggetiden.

TV-titting ikke negativt

Dette betyr igjen at man enten får for lite søvn eller sover lengre ut på morgenkvisten. Og dersom man legger seg senere og ikke sover lenge nok fordi man må stå opp for å rekke jobb eller skole, vil det fort få negative konsekvenser.

– Det å se på fjernsyn eller høre på musikk er ikke forbundet med forsinket døgnrytme, sier Pallesen.

Det betyr at brukere av disse mediene dermed kommer seg til sengs i normal tid og får tilstrekkelig med søvn i følge forskerne.

Pallesen er tydelig på at soverommet primært bør brukes til søvn og sex.

Helgesøvn

– Er det bruk av disse aktive mediene som holder folk oppe, eller er dette mennesker som uansett ville vært oppe?

– Det er vankelig å si hva som er årsak og virkning, om det er aktive medier som holder folk oppe eller om dette er mennesker som uansett ville vært oppe, svarer Pallesen.

Les også: Norsk app til Iphone kan gjøre det tryggere å gå hjem alene

Men uansett er konsekvensene at man rett og slett legger seg for sent og får for lite søvn. Og tapt søvn skal mange forsøke å ta igjen i helgene

– Å sove lenge ut i helgene fordi man har opparbeidet seg underskudd, er uheldig. Det bør ikke være mer enn to timers forskjell med hensyn til når du står opp, sier Pallesen til TV 2 Nyhetene.

Men for mange blir det flere enn to timers forskjell, som da bidrar til å ødelegge søvnrytmen. Ødelagt søvnrytme gjør oss mer uopplagte og vi fungerer dårligere i jobb og i studiesammenheng.

Pallesen sier at særlig ungdom sliter med søvn på grunn av aktiv mobiltelefonbruk fra toppen av madrassen.

Les også: Salvatore skutt to ganger av eks-svigermor – filmet dramaet med iPhonen

Flere forskere fra Universitetet i Bergen og Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer, står bak den nye studien hvor i overkant av 800 mennesker i alderen 16 til 40 år har deltatt.

Lys forstyrrer

– Lys inn på øynene vil forsinke døgnrytmen, eksempelvis det å sitte med lesebrett i sengen, sier Pallesen.

Det er så langt ikke gjort studier rundt bruk av lesebrett, en farsott blant nordmenn det siste året.

Det spesielle med forsinket søvnfasesyndrom er at forsinkelsen er stabil og døgnrytmen er vanskelig å snu. I motsetning vil en døgnrytme som er forskjøvet eksempelvis på grunn av jetlag, som normalt vil gli greit på plass etter noen dager.

Forskerne vet ikke hvor vanlig lidelsen er, men fastslår at den sees oftere hos unge mennesker enn hos barn og eldre.