SeilerUtenLos (Foto: TV 2)
SeilerUtenLos (Foto: TV 2)

Norske loser frykter stor katastrofe

Styrmannen som sovnet på vakt da båt gikk på grunn i naturreservat hadde ikke gyldig farledsbevis.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lasteskipet CSL «Trimnes» som grunnstøtte i et fuglereservat i Nord-Trøndelag i fjor sommer kunne seile uten los fordi mannskapet hadde farledsbevis.

I Norge kan skip opptil 150 meter seile langs kysten uten los så lenge den som fører skipet har et farledsbevis.

Farledsbevis utstedes av Kystverket til mannskap som har gjennomgått opplæring i farvannet og har avlagt en prøve.

Alene på broen - og uten farledsbevis

Trimnes er 149,5 meter og kunne derfor seile uten los.

– For CSL «Trimnes» sin del så har vi registrert i våre systemer at de har tre navigatører med farledsbevis. Den aktuelle seilasen var registrert som en farledsseilas, sier seniorrådgiver i Kystverket, Henning Osnes Teigene, til TV 2 Nyhetene.

TV 2 har fått tilgang til de tre farledsbevisene som er registrert på skipet. Annenstyrmannen som har forklart at han var alene på brua da skipet grunnstøtte er ikke en av disse tre.

På bakgrunn av TV 2s opplysninger vil Kystverket nå ta kontakt med politiet.

– Basert på den informasjonen vi får så må vi vurdere hendelsen og se om det er noe vi skal følge opp i saken, sier Osnes Teigene.

Innrømmer feil

Alfa Ship & Crew Management GmbH som er ansvarlig for driften av skipet innrømmer at annenstyrmann aldri skulle vært alene på brua.

– Nei, det skulle han ikke. Men vi avventer en ekstern granskning av saken, sier Jocken Kretzmer i Alfa Ship & Crew Management GmbH til TV 2 Nyhetene.

140 grunnstøtinger og kollisjoner

Totalt er det i Søfartsdirektoratets register registrert 140 grunnstøtinger og kollisjoner med skip langs norskekysten som følge av at mannskapet sovnet.

I kartet øverst i artikkelen får du oversikten over grunnstøtinger hvor mannskapet har sovnet på vakt. (får du ikke opp kartet, klikk her)

Bare ved en av disse grunnstøtingene er det opplyst at det var los om bord.

Det skjedde da MS «Crete Cement» grunnstøtte i Oslofjorden 19. november 2008. Les om grunnstøtingen her.

Frykter stor ulykke

Norsk Losforbund mener ulykken med CSL «Trimnes» viser at faren for en stor ulykke er overhengende.

– Mannskap som sover er et stort problem. Det er helt klart at grunnstøtinger skjer fordi folk sovner og fordi det er for lite folk om bord, sier tillitsvalgt i Norsk Losforbund, Johannes M. Sivertsen, til TV 2 Nyhetene.

Nye regler

Nye regler fra 1. januar i fjor har ført til at stadig flere skip kan seile langs kysten uten los.

Ifølge Norsk Losforbund ble det i fjor seilt 9000 færre strekninger med los enn året før.

– Dette er svært bekymringsfullt. Mannskapet om bord på skipene er styrt av redernes stadig økende krav til økt bunnlinje. Los er den eneste myndighetsperson som er uthvilt og som er uten økonomiske forpliktelser, sier Sivertsen.