Fred Arthur Asdal har fullført 5 ganger Ironman og to ganger Norseman (Foto: Tore-André Baardsen)
Fred Arthur Asdal har fullført 5 ganger Ironman og to ganger Norseman (Foto: Tore-André Baardsen)

Fred følte seg som en sofagris, nå er han med i triatlon

Her er rådene til hvordan du kommer deg opp av sofaen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fred Arthur Asdal (40) er journalist, gift og har fire barn. På fem år har han gått fra å være en selvutnevnt sofagris til å delta i triatlon.

– Jeg var veldig glad i sofaen min, sier Asdal til God morgen Norge.

Han forteller at det gikk lang til før han innså at han måtte gjøre noe for å endre sin livsstil.

I boken «Hardt og langt – fra sofagris til ironman» forteller han sin historie. Samtidig gir han tips til hvordan andre kan komme i gang med trening og kostholdsforandring.

Les også:Kari Jaquesson advarer: – Vi blir stresset av treningspress på jobb

Bildet som aldri kom på veggen.

Asdal var aldri enormt overvektig, men da han tok et bilde sammen med nobelprisvinneren i litteratur José Saramago tok forfengeligheten over. Dette bildet skulle ikke på veggen.

Da han så dette bildet av seg selv sammen med nobelprisvinner José Saramago fant Fred Arthur Asdal ut at han måtte begynne å trene.

Han skriver i boken sin at han ergret seg over hvordan han så ut, likevel tok det tid før han kom i gang med treningen.

– Det vanskelige er ikke å planlegge, det vanskelige er å gjennomføre det, sier han.

Les også: Treningsekspert: – Fastlegene har for lite kunnskap

Vanskelig begynnelse

Asdal kan, som veldig mange andre kjenne seg igjen i ønskene om å komme i bedre form og alle unnskyldningene som gjør at du lar være.

– Avgjørelsen er lett å ta, men så går det en måned, to måneder og tre måneder før man kommer i gang. Det tok meg over et år før jeg kom skikkelig i gang, innrømmer Asdal, og ser tilbake på en av de første gangene han hev seg ut på en løpetur.

– Da jeg sto i første bakke og heiv etter pusten skjønte jeg jo at det ikke lenger var forfengelighet, men helsemessig gunstig at jeg forsatte å trene.

Dette ga han motivasjon til å ta tak i livet.

Les også: Du blir sterkere med slyngetrening

Veien til Triatlon

Triatlon er en av de mest krevende sportskonkurransene som finnes. Det kan eksempelvis bestå av 3.8 km svømming, 180km sykling og 42 km løping.

Han var med i sitt første triatlon i 2005

– Jeg trodde folk som drev med Triatlon var klin gærne, forteller Asdal, men etter et tilfeldig møte med sporten ble han bitt av basillen.

Han understreker at det handler om å finne en aktivitet man trives med, hvis du finner noe du liker er det større sannsynlighet for at man kommer i mål.

– Jeg trener fordi jeg liker å mestre, jeg liker å overvinne meg selv og få til noe jeg trodde ville være umulig.

Les også: Gikk ned 35 kilo i fett med styrketrening

Finn motivasjonen

Fra sofagris til Ironman
Asland har mange tips og råd, både for hvordan man kommer i gang med treningen og hvordan man trener seg opp til større konkurranser.

Her er fem tips til hvordan du kan komme i gang.

1. Finn motivasjonen

Spør deg selv: – Er du fornøyd? Hvis svaret er nei, må du spørre deg selv om hva du kan gjøre med det. Finn et mål du kan jobbe mot, om det er å minke vekten eller å løpe 10 km

2. Nye spisevaner

Spis ofte. Spis mange små måltider istedenfor ett stort, og nøy deg med en porsjon. Hold deg unna salt og sukker.

3. Drikk mindre alkohol.

Alkohol inneholder mye energi og bidrar til overvekt og fedme. Unngå særlig øl og longdrinks.

4. Mer søvn, mindre stress

Stresser du frigjør du energi og stresshormonet kortisol. Dette resulterer ofte i at du eser rut rundt magen.

5. Kom i form.

Ingenting kommer av seg selv. Skal du øke forbrenningen din, må du bevege deg mer.