Her finner du to LED-lommelykter som lades mens de står på plassen sin i veggen på bagasjerommet. Lyktene inneholder også infrarøde varmeelementer som for eksempel kan varme opp skoene dine.
Her finner du to LED-lommelykter som lades mens de står på plassen sin i veggen på bagasjerommet. Lyktene inneholder også infrarøde varmeelementer som for eksempel kan varme opp skoene dine.

Audi Q3 Vail Concept: Denne har varmeputer – i bagasjerommet!

Se Audis siste appell til unge og aktive amerikanere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er kommet et skred av nyheter fra bilutstillingen som pågår i Detroit i disse dager – og noen av bilene er nærmest skreddersydd for nordmenn og nordisk klima. En av dem vi har sansen for er konseptbilen basert på Audi Q3 – nemlig Vail Concept – oppkalt etter skistedet.

Audis bidrag i kompakt-SUV-segmentet har truffet markedet bra her hjemme. Salget har startet bra – og bilen har helt klart nyhetens interesse.

Vi synes både designet og en del av de praktiske løsningene på konseptbilen Audi Q3 Vail er såpass spennende at vi håper modellen etterhvert blir å finne hos Audiforhandlerne.

Del med dine Facebook-venner

I disse dager blir jo bilene stadig mer personalisert og tilpasset kjøperne – og i den ånden kommer altså konseptet Vail – med flere praktiske løsninger som er ment å skulle appellere til den aktive ski og/eller snowboardentusiast.

Noen av løsningene er det ingen andre som har tenkt på før – og det kanskje litt rart egentlig.

LES OGSÅ: Audi Q3 ABT: Liten SUV får store ytelser

Varmer skoene

Vi nevner i fleng, oppladbar termos i midtkonsollen, som regulerer temperaturen på det kalde/varme innholdet, to LED-lommelykter som lades opp av å stå lagret i et eget rom i veggen på bagasjerommet og altså gulvmatte med sitteputer med varme i i bagasjerommet.

Mellom setene står termosen som varmer og kjøler innholdet - og lades mens den står på plassen sin.

Sistnevnte høres kanskje noe spesielt ut – og er ikke tiltenkt hund, eller svigermor. Tanke er at matten kan brettes ut over kanten av bagasjerommet, og at en kan sitte varmt og godt på nederste del av planet på bagasjeromsluka uten å lage merker i lakken, mens en skifter sko, pakker sekken eller bare tar en pust i bakken.

Det skal også nevnes at de to lommelyktene også inneholder infrarødt varmeelement – som for eksempel kan legges i skiskoene eller brukes til å varme hendene på.

LES OGSÅ: Broom tester unikt Q3-konsept med 300 hk!

Eksosanlegget og de unike railsene er også særtrekk i konseptbilen til Audi.

LED lyser opp bilen

Både utvendig og innvendig har bilen flere særtrekk som skiller modellen fra resten av Q3-ene du vil se på veiene. For det første har den en egen farge, Energi Red. Men i tillegg har tåkelysene fått aluminiumdekor, spesielt takstativ i karbon med LED-lys som lyser opp området rundt bilen – og nye stigtrinn på sidene.

Sistnevnte kommer etter hvert til å bli del av ekstrautstyrslista til vanlig Q3 også.

Interiøret ellers er preget av det kvalitetsinntrykket vi er blitt vant med fra Audi – med kontrastsømmer i rødt, alcantara taktrekk, sort og rødt skinn i seter, dører og dashbord og aluminum detaljert og krom.

Få vil være uenig i at dette ser tøft ut.

Her tipper vi de fleste ville trives - stilige farger og materialvalg av ypperste klasse.

LES OGSÅ: Audi Q3: Du vil ha den – du vet det bare ikke enda

Lystige ytelser

Bilen burde for så vidt være midt i blinken for rene bilentusiaster også – med sine 314 hk burde det ligge til rette for en god porsjon moro bak rattet. Kreftene kommer fra den 5-sylindrede 2,5-liters TFSI-motoren som Audi bruker i flere av sine modeller – og har et dreiemoment på 400 nm

0–100 km/t-tiden er lystige 5,5 sekunder. Forbruket blir det ikke informert så mye om.

Bilen har naturligvis Audis permanente Quattro firehjulstrekk – og kreftene formidles via en S tronic automatgirkasse.

Toppfarten er 262 km/t – uten at det er spesielt relevant på norske (vinter) veier.

20" felger ser i alle fall gromt ut - om det er like praktisk og behagelig å kjøre med, er i mer skeptiske til.

LES OGSÅ: Hva er det beste SUV-kjøpet til 500.000 kroner