Noen matvarer som blir spesielt viktig å få i seg i svangerskapet ¿ mens andre matvarer bør unngås når man er gravid. Studien knytter blant annet probiotiske melkeprodukter til lavere forekomst av svangerskapsforgiftning.  (Foto: Colourbox)
Noen matvarer som blir spesielt viktig å få i seg i svangerskapet ¿ mens andre matvarer bør unngås når man er gravid. Studien knytter blant annet probiotiske melkeprodukter til lavere forekomst av svangerskapsforgiftning. (Foto: Colourbox)

Yoghurt er «JA-mat» når du er gravid

– Jeg er opptatt av kostholdet og at jeg får i meg næring på en god måte, sier gravide Therese Cleve.

– Favoritten er ikke fet fisk akkurat nå. Friske salater og smoothies er derimot topp, forteller den gravide Therese Cleve.

Therese Cleve
Therese Cleve
Danseren Therese er gravid i fjerde måned. Fra før har hun datteren Mathea på 2 år.

– Andre graviditet er veldig annerledes enn første. Jeg er mer kvalm og brekker meg lettere, sier Therese.

Therese er opptatt av å holde seg i form, kanskje spesielt under graviditeten

– Jeg forsøker å få i meg næring på en god måte, for jeg er veldig opptatt av kosthold, sier den spreke mammaen til God morgen Norge.

Les også: Farlige råd for gravide florerer på nett

Grønn middagstallerken

Hvis du er gravid, er det viktig å ha et variert og næringsrikt kosthold. Under graviditet er det ikke bare barnet som vokser, også den gravide gjør det, og da trenger begge rikelig med energi som man får via matinntaket.

Cecilia Lindgaard er Cleves jordmor. Hun anbefaler alltid grønne grønnsaker på middagstallerkenen.

– Broccoli, spinat og bønner inneholder mye folat og andre viktige vitaminer som er viktig å få i seg uansett om man er gravid eller ikke, råder jordmoren.

Drikk Biola og Cultura

108 000 svangerskap har blitt studert gjennom Mor- og barn-undersøkelsen (MoBa), som Folkehelseinstituttet står bak. Gjennom undersøkelsen har man fått vite mye om gravides vaner gjennom svangerskapet.

Det viser seg at noen matvarer blir spesielt viktig å få i seg i svangerskapet – mens andre matvarer bør unngås når man er gravid. Studien knytter blant annet probiotiske melkeprodukter til lavere forekomst av svangerskapsforgiftning.

– Litt uventet fant vi at probiotika, som man blant annet får i Biola og Cultura, har beskyttende effekt mot både for tidlig fødsel og svangerskapsforgiftning, sier forsker Helle Margrete Meltzer fra Folkehelseinstituttet.

Les også: Dette blir mattrendende i 2012: Lavkarbotrenden har nådd sitt høydepunkt

Folat før- og under graviditet

Tilskudd av Folat før- og i svangerskapet er viktig, men i følge undersøkelsen tar kun én av tre gravide folattabeletter i de første tre månedene av svangerskapet.

– Det er sent å starte når man vet at man er gravid. Den sårbare perioden er fra fire uker før til åtte uker etter befruktningen, sier Meltzer.

Viktig med D-vitamin

Hos førstegangsfødende i MoBa var risikoen 26 prosent lavere for svangerskapsforgiftning ved høyt inntak av vitamin D.

Undersøkeslen viser at seks av ti gravide tok kosttilskudd med vitamin D som inneholdt tran eller fiskeoljer.

Avdelingsdirektør ved Folkehelseinstituttet, Helle Margrete Meltzer. (Foto: Privat)
Avdelingsdirektør ved Folkehelseinstituttet, Helle Margrete Meltzer. (Foto: Privat)

Kutt sukker og snaks

Ifølge jordmor Cecilia Lindgaard er Therese Cleve et prakteksempel på hvordan man får en god start på svangerskapet.

– Mye frukt og grønnsaker, vegetabilske oljer og lite bearbeidede kjøttprodukter, sukkerholdig drikke og snacks, er en bra kombinasjon, sier Lindgaard.

Les også: – Jeg spiser sjokolade ofte om natta. Hva kan jeg gjøre for å slutte?

Jordmor Cecilia Lindgaard stilte til nettprat. Les svarene her: