Blogger og medieutvikler, Trine Grung, er ikke i tvil om at det er mye å tjene på å selge tjenester på nettet. Selg har hun kjøpt tjenester på nett fra Indonesia.
Blogger og medieutvikler, Trine Grung, er ikke i tvil om at det er mye å tjene på å selge tjenester på nettet. Selg har hun kjøpt tjenester på nett fra Indonesia.

Trine Grung kjøper designtjenester på nett fra Indonesia

Norske mikrojobb.no gjør at også du kan kjøpe og selge tjenester på nett.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Dette er en enkel måte å tjene litt ekstra penger på, sier Per Harald Borgen(25).

Per er en av gründerne bak nettsiden mikrojobb.no.

En mikrojobb er en mindre arbeidsoppgave, og gjerne et engangsoppdrag, som kan kjøpes og selges for 50,100, 200, 500 eller 1000 kroner på nett. En grafisk designer kan for eksempel tilby seg å lage en logo for 500 kroner, eller en som er flink til å strikke kan tilby seg å strikke en genser etter mønster for 1000 kroner.

Les også: Vi er lei maset på Facebook

Er fremtiden

Blogger og medieutvikler, Trine Grung, er ikke i tvil om at det er mye å tjene på å selge tjenester på nettet. Selv har hun brukt nettstedet 99designs.com for å finne logo til hennes nye firma Chills.

– Som gründer har jeg ikke penger til å kjøpe en stor grafisk pakke til firmaet, men via nettet fant jeg to designere i Indionesia som gjør alle designjobbene for meg, forteller Grung.

Hun er ikke i tvil om at man kommer til å handle mange tjenester på nettet i fremtiden, og at denne nettsiden har stort potensiale.

– Det er ingen tvil om at det er et marked for mikrojobbing, men det må bygges opp, og det tar tid, sier Grung.

Les også: Slik starter du for deg selv!

Vil endre nordmenns kjøpevaner

– Reklame på sosiale medier, annonser på blogger, og artikkelskriving har det blitt solgt mest av hittil, forteller Borgen.

Ideen til mikrojobb.no kom fra USA, der har mikrojobbing vokst seg stort. Borgen ønsker at mikrojobbing skal endre måten nordmenn kjøper seg tjenester på.

– Det er en ny måte å formidle arbeid. I tillegg kan det være et sted der arbeidsledige og folk i oppstartsfasen kan skaffe seg penger og erfaring, sier gründeren.

Les også: – Norske gründere gir opp for lett

Trenger kvalitetssikring

Cecilie Staude er høgskolelektor ved institutt for markedsføring på handelshøyskolen BI. Hun tror mikrojobbing er ekstra aktuelt for unge mennesker, men at man må passe på at det som selges har kvalitet.

– Mange studenter må jobbe ved siden av studiene, men den erfaringen de får, er sjelden relevant i forhold til hva de er interessert i, og hva de kan. Egenprofilering på nettsamfunn gir verdifull merkevarebygging, og kan gjøre at du skiller deg ut i søkermassen når du skal søke deg fast jobb, sier Staude.

Les også:Alt du trenger å vite om din Facebook-tidslinje

Skeptisk til enkelte av tjenestene

Cecilie Staude mener det kan bli en viktig markedsplass for kjøp og salg av tjenester. Men man må ha en garanti for at tjenestene som selges har en kvalitet og at man kan sile ut useriøse selgere.

Hun er skeptisk til salg av likes til facebook og kommentarer til bloggen din, som flere tilbyr på siden.

– Jeg prøvde å finne bakgrunn og erfaring til en av de som tilbød seg å kommentere på bloggen, men det fant jeg ingenting om. Hvis ikke folk opplever tjenestene som troverdig så vil det gå ut over både merkevaren til den enkelte og til mikrojobb.no, sier hun.

Dette er både Grung og Borgen enige i.

– Det er bare tull å tro at det å kjøpe likes til en facebook-side gir siden mer oppmerksomhet, sier Grung.

Borgen ønsker at nettstedet, som bare er fire måneder gammelt skal få vokse litt, men han er helt enig i at siden trenger kvalitetskontroll.

– Det er viktig at vi følger opp når det utvikler seg nye trender på nettstedet, og at vi har en kontroll på hva som selges på siden, sier Per Harald Borgen.